Wil ik vanavond naar Eindhoven om mijn sociaal leven wat nieuw elan in te blazen, sta ik voor het stoplicht voor de snelweg te wachten, houdt mijn radio er ineens mee op. Kan gebeuren denk ik, is immers een blaupunkt uit de tijd van de houteren gulden.... Begint opeens de motor wat onregelmatig te lopen. Ik denk das nie goed ! Affijn het licht op groen, ik geef gas, maar er gebeurd bijzonder weinig. En na enkele honderden meters is het helemaal afgelopen en zie ik in de achteruikkijkspiegel een gigantische vonken regen Ik zet met het laatste restje leven wat nog in mijn 745i zit de auto in de berm en denk : einde oefening !! GVD nonde J
Dus ik bel de Wegenwacht. Na ongeveer 50 minuten issie ge-arriveerd, en sleept me naar de dichtstbijzijnde benzinepomp. Tijdens het slepen viel me op, dat als ik de rem intrapte, mijn alarmlichten het niet meer deden Accu dood dacht ik als gevolg van een defecte dynamo.. Alleen die vonken regen kon ik (nog) niet verklaren.
Meneer de wegenwacht kijkt even onder de auto en ziet dat de katalysator behoorlijk heet is geworden en dat waarschijnlijk het 'element' ??? de oorzaak van al die vonken was... Vreemd vond hij het dat er een kat onder een auto uit '82 zat, want dat was in die tijd niet nodig. Nu zat er in eerste instantie een RVS uitlaat met zo'n grote eindpot op, maar die heb ik laten vervangen door een gewone uitlaat door degene waarvan ik hem gekocht heb (uitlaat staat nu op marktplaats geloof ik..)
Dus zover de vonkenregen (of nieuwe uitlaat, of kat eruit slijpen en pijp er tussen lassen)
En wat was nu de reden dat mijn accu leeg was? Tsja dat had ik zelfs nooit kunnen vermoeden:
Ik heb vanmorgen mijn cockpit eruit gehaald om de print te repareren (zie forum 'kilometerprintplaat doormeten) Nu ben ik dus een stuk gaan rijden zonder de cockpit (snelheid via TomTom...) Het schijnt zo te zijn dat het controle lampje van de accu in serie staat met de dynamo ? dus als het lampje defect is, of in mijn geval ontbreekt, immers geen cockpit, de dynamo geen stroom doorgeeft. Nadat de vriendelijke meneer van de anwb een kabeltje van de plus pool op , ik denk, de plus pool van de dynamo zette, sprong gelijk het voltage naar 14 Volt. En voila ik kon weer rijden. Morgenvroeg toch maar even weer die cockpit terug zetten, kan ik toch gewoon rondrijden hahaha.
Gelukkig heb ik meer verstand van rolstoelen.....
Dus ik bel de Wegenwacht. Na ongeveer 50 minuten issie ge-arriveerd, en sleept me naar de dichtstbijzijnde benzinepomp. Tijdens het slepen viel me op, dat als ik de rem intrapte, mijn alarmlichten het niet meer deden Accu dood dacht ik als gevolg van een defecte dynamo.. Alleen die vonken regen kon ik (nog) niet verklaren.
Meneer de wegenwacht kijkt even onder de auto en ziet dat de katalysator behoorlijk heet is geworden en dat waarschijnlijk het 'element' ??? de oorzaak van al die vonken was... Vreemd vond hij het dat er een kat onder een auto uit '82 zat, want dat was in die tijd niet nodig. Nu zat er in eerste instantie een RVS uitlaat met zo'n grote eindpot op, maar die heb ik laten vervangen door een gewone uitlaat door degene waarvan ik hem gekocht heb (uitlaat staat nu op marktplaats geloof ik..)
Dus zover de vonkenregen (of nieuwe uitlaat, of kat eruit slijpen en pijp er tussen lassen)
En wat was nu de reden dat mijn accu leeg was? Tsja dat had ik zelfs nooit kunnen vermoeden:
Ik heb vanmorgen mijn cockpit eruit gehaald om de print te repareren (zie forum 'kilometerprintplaat doormeten) Nu ben ik dus een stuk gaan rijden zonder de cockpit (snelheid via TomTom...) Het schijnt zo te zijn dat het controle lampje van de accu in serie staat met de dynamo ? dus als het lampje defect is, of in mijn geval ontbreekt, immers geen cockpit, de dynamo geen stroom doorgeeft. Nadat de vriendelijke meneer van de anwb een kabeltje van de plus pool op , ik denk, de plus pool van de dynamo zette, sprong gelijk het voltage naar 14 Volt. En voila ik kon weer rijden. Morgenvroeg toch maar even weer die cockpit terug zetten, kan ik toch gewoon rondrijden hahaha.
Gelukkig heb ik meer verstand van rolstoelen.....
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....
'83 732i e23
'94 320ia e36 coup
'83 732i e23
'94 320ia e36 coup