Het is nu zo 01 dec 2024, 13:42

Een middag in de garage van Cees!

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht

MarioE23

Nieuw

Een middag in de garage van Cees!

Berichtma 06 apr 2015, 16:37

Afgelopen zaterdag was het zo ver, Cees heeft mijn e23 onder handen genomen!
Nu ben ik zelf schadehersteller / autoliefhebber, dus het technische verhaal vind ik ook interessant.

Ik kwam aan bij de garage en we stelden ons aan elkaar voor. Ik keek even de garage in en het beviel me wel!
Nu kwam ik daar niet om alleen slap te ouwehoeren, dus binnen 10 minuten stond mijn auto op de brug.
Voordat we begonnen vroeg ik 'Als ik een vraag heb, mag ik die dan stellen?' Dat mocht, en dat heeft Cees geweten! :oops:

We hadden afgesproken om sowieso de kleppen te stellen, ik weet dat je bij een M30 blok wel wat getik mag horen, maar dit was me iets te veel van het goede...
Binnen no-time lag de kleppendeksel er af. Cees liet duidelijk zien wat hij precies deed en hoe hij alles ging stellen.
Helaas geconstateerd dat er 2 nokken wat afgesleten zijn, hij kan er oud mee worden maar het is wel een aandachtspunt.
Ook was het tikken direct duidelijk, op 2 tuimelaars zat zo veel speling dat zelfs de dikste voelermaat er tussen pastte :shock:
Alles zat weer goed en voor ik het door had zat de kleppendeksel er weer op.

"Direct even naar de ontsteking kijken, nu we er toch zijn". Achteraf geen slecht plan, de verdeelkap was met blanke lak hersteld omdat er een scheurtje in zat.
"Typische ANWB oplossing, kan geen kwaad maar het hoort niet. We zetten er een nieuwe op!" Daar was ik het mee eens, als je iets constateert, repareer je dat direct!
"Ik heb laatst bosch WD8C bougies gehaald, die liggen achterin. Gelijk even vervangen?" Dat gebeurde ook. Die NGK meuk er uit en direct weggegooid.

Image

Na dat alles weer terug is gebouwd was ik toch wel benieuwd. "Start hem maar, kijken wat hij doet" zei Cees.
Nou, daar ging ik... Starten, lopen, genieten. Wat een verschil heeft die ingreep gemaakt, ze liep als een zonnetje!
"Zo, dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht met 2 ingesleten nokken. Ik ben er tevreden mee". Als iemand met zo veel ervaring dat zegt, stelt mij dat ook wel gerust haha.

Even het stationair toerental afstellen en auto iets rijker gezet, hij stond vrij arm afgesteld. Ik hoorde direct verschil in hoe het blok liep. Het werd allemaal steeds een stukje mooier! :D
Vervolgens toch maar even een oliebeurtje gedaan, dit was vrij snel gepiept.

Nu de auto omhoog stond kwam ineens bij me op dat ik nog 2 pitman armpjes achterin had liggen. Dit was geen overbodige luxe, want die oude waren in zulke slechte staat dat ik er geen foto van durfde te maken :oops:

Image

Het inspection lampje brandde, deze werd snel gereset.
Even op onderzoek uit, want telkens ging het 'CHECK' lampje knipperen als ik de verlichting aan deed. Achteraf bleek de check control omzeilt en was er 1 ledje kapot gemaakt. ''storing in de kentekenverlichting'' Raar, want ze doen het wel. Het rode ledje blijft branden maar zodra ik 1 keer op check druk stopt het lampje op mijn dashboard met knipperen. Klein puntje maar dat komt goed.

Een heel ''schoon'' dashboard zonder knipperende storingslampjes!!!! :pray:

Image

Ik had nog wat kleinspul nodig ( driehoekstukje tussen de middentunnel en het dashboardkastje, spiegelstelbediening, zwarte afdekplaat over de achterwand in de kofferbak)

Ik had nog 2 voorstoelen en een achterbank/leuning etc liggen dus die gaan in ruil binnenkort naar Cees toe.

Al met al ben ik geweldig blij met wat er allemaal gedaan is die dag.

:clap: Cees, hulde voor jouw kennis en vakmanschap. Ik kan je aanraden voor iedereen met een M30 blok. :clap: Ontzettend bedankt, ik heb extra genoten van de terugreis en toen ik eenmaal thuis aankwam, ging de motorkap nog even open om naar het blok te luisteren.

Nog even een foto'tje van hoe ze er nu bij staat!
Image

graad

Professional Platina

Re: Een middag in de garage van Cees!

Berichtma 06 apr 2015, 19:28

:clap: mooie e23 zo,en zeker nu hij weer mooier loopt enzo.
En Cees weet alles van de e23 dus dat zit wel snor :Peace:
Maar allemaal goede keuzes die je maakt,niets uitstellen,gewoon meteen vervangen,das toch t best
En zo zie je maar dat de e23 veel beter rijd nu na een beurt en wat reparaties ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

bert/e23

Moderator

Berichtma 06 apr 2015, 19:30

Mooi verslag Mario, enne Cees is niet voor niks DE BMW e23 man van de Benelux. :D
BEI EINEM BMW E23 ZÄHLEN NICHT DIE JAHRE SONDERN DIE KLASSE.

graad

Professional Platina

Berichtma 06 apr 2015, 19:36

En omstreken bert :Peace:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

MarioE23

Nieuw

Berichtma 06 apr 2015, 20:44

Bedankt heren! Van uitstel komt afstel, dat moet je dus voorkomen.
Ik vind het altijd mooi om te zien hoe iemand met zo veel kennis en interesse over iets kan praten en het je ook uit wilt leggen, niet alleen in dit geval maar eigenlijk op elk vakgebied.

Frank7

Pro

Berichtma 06 apr 2015, 21:07

Goh dergelijke weekendbesteding in Soest komt me erg bekend voor ;)

jiri

Master

Berichtma 06 apr 2015, 22:02

Mooi dat alles goed hersteld is.
Altijd leuk nadien.
Mooie E23 trouwens.
[color=#FF0000]BMW E23
BMW F10
Hyundai H1

Facebook: Oldtimer Rumst
Mail: oldtimer.rumst@gmail.com
Site: www.oldtimerclubrumst.be

CeesBMW

Site Admin

Berichtma 06 apr 2015, 22:08

TLC vind elke e23 lekker, tis soms net een vrouw ;) Graag gedaan Mario.
Freude am Fahren

m7pietjem6

Professional

Berichtdi 07 apr 2015, 06:40

Ja die Cees die kan dat als geen ander, mooie e23 Mario ziet er strak uit.
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup

Keer terug naar Allerlei