Na de remmen en de velgen gedaan te hebben, werd het tijd om de motor van wat naderbij te gaan bekijken.
Er zat geen batterij in de auto, dus dat ben ik als aller eerste gaan halen. Toen ik de auto was gaan bezichtigen hadden de verkopers een batterij geleend van een kennis, zodat we hem wel konden starten.
Vanaf hier begint het op vlak van mechaniek soms erg raar te verlopen...
Ik ben begonnen met de motorolie af te laten en de olie filter te verwijderen. Nieuwe olie erin, nieuwe olie filter erin, nieuwe batterij erin en starten maar... Niet dus!!! opeens wou de motor niet meer aanslaan. De starter deed hem wel rondgaan, maar sloeg niet aan. Na redelijk wat zoeken en vloeken erop uit gekomen dat de benzinepomp eraan was
Deze dan vervangen, samen met nieuwe benzinefilter en paar nieuwe leidingen en klemmen. Toen deed ie het weer
Fantastisch moment!!!
Toen we in die periode op reis waren geweest voor een week, is er tijdens die week een lek ontstaan die ervoor zorgde dat alle servo vloeistof eruit was gelekt! Nog steeds een raadsel hoe het zo plots zeer hevig is beginnen lekken?! Volgens mijn buurman die het heeft gezien, was het er eerder gewoon aan het uitlopen in plaats van lekken...
Wanneer we terug waren van onze reis en ik dit nieuws vernam heb ik proberen te zoeken van waar het lek juist kwam, maar vanwege dat alles ontzettend vuil en vettig was, kon ik de lek niet opsporen.
Ik heb de pomp gedemonteerd, samen met de alternator om ze eens mooi en proper te maken en ze van dichterbij te inspecteren. Ook de rubbers van de alternator waren helemaal op! Ze verpulverde gewoon in men handen
Gelukkig had ik een reserve alternator bij de auto mee gekregen waar nog goede bussen in zaten, dus die waren snel en gratis vervangen
De servo pomp heb ik helemaal netjes gemaakt, zoals ik ook gedaan heb met de leidingen en het reservoir. Ik kon nergens een lek of barst of wat dan ook vinden, dus alles weer gemonteerd in de hoop het lek magisch verdwenen zou zijn (slaagt natuurlijk nergens op, maar ach ja, hoop doet leven zegt men).
Het servo systeem weer gevuld met verse olie, de alternator mee aan de riem gehangen want die was er eerst niet. Op eerste zicht geen servo lek meer! Dan werd het tijd om eens naar het koelsysteem te kijken.
De radiator is alvast geen exemplaar voor een e23, denk dat het er 1 is voor een e38... Met expansie vat aan de radiator dus! Aangezien er een apart expansie vat is in een e23 was ik in de war. Bij het opendraaien van de dop van het expansie vat aan de radiator bleek ik los door het vat te kunnen kijken tot op de oprit
Daarvan kon ik dus uitmaken dat het vat afgesloten is geweest om campatibel te zijn in een e23. Het hele koelsysteem was leeg, dus heb dit gevuld met water om te testen of er ergens een lek zou ontstaan. En ja hoor! Er was een lek bij de waterklep...
Deze gedemonteerd en vervangen door een nieuw exemplaar. Terug gevuld met water en geen lekkage meer!
Dat was al goed nieuws, maar de vacuumleidingen die eraan te pas komen bij de waterklep waren afwezig of niet aangesloten... Nog nooit in mijn leven heb ik met iets gewerkt dat werkt op vacuum kracht...
Hier sta ik dus voor een raadsel! Heb ondertussen de meeste leidingen kunnen plaatsen, maar er is toch nog 1tje dat ik niet weet. Namelijk de zwarte die aan de kant van de motorruimte zou moeten zitten? Die zou van de waterklep naar ergens aan de motor moeten gaan, heb dus geen flauw benul waar...
Ik hoop iemand hier me dat wel kan vertellen! Ik heb ook ergens in de motorruimte een stuk darm gevonden met aan het uiteinde iets gemonteerd wat ik ook nog nooit heb gezien en ook niet van kan thuis brengen wat het is en waarvoor het dient. Misschien heeft het te maken met de waterklep?
Ik hierbij een aantal fotootjes voor meer duidelijkheid aan mijn verhaal te kleven
Nieuwe waterklep en verbinding stukje voor de vacuum leidingen
Het onge