Een lekkende rembol geeft vervelende klachten met name bij de remdruk.
Motor uit,
Deksel van ATF reservoir verwijderen.
10x op rempedal trapppen ( op een normale manier)
Pedaal wordt vanzelf keihard.
ATF staat dan net in het zeefje van het reservoir.
Dan is in het principe alles ok.
Wordt je pedaal al na een paar keer trappen keihard, dan is de bol lek, dan zie je ook dt de olie niet meer in het zeefje komt, want niet alle olie komt meer uit de bol.
Als je leidingen van het verdeelblok los wil maken, moet je ook eerst remmen tot je pedaal hard wordt, anders krijg je een ATF douche
De drukbol heeft een voordruk van circa 100 bar, dat zorgt er voor dat als je motor uitvalt je nog een aantal keren kunt remmen "met" rembekrachtiging.
Bij een lekke bol moet dus vanzelf behoorlijk hard op je pedaal trappen om te vertragen.
Overigens heb ik al wat hydrolische systemen gezien van de E28, E24 en E23, wat mij dan opvalt is dat niet een systeem hetzelfde gevoel geeft in het rempedaal en ook als zodanig remt.