Het is nu zo 24 nov 2024, 16:59

M30 loopt alleen maar stationair

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Street legal

Professional

M30 loopt alleen maar stationair

Berichtvr 28 aug 2009, 23:11

Rij ik vanavond naar huis valt de wagen gewoon uit. Koppeling in en dan loopt ie wel stationair , dus met horten en stoten naar huis gehobbeld(klein stukje), en ook op benzine doet ie het zelfde. Stationair loopt ie 800 toeren maar zodra ik bij 1000 toeren ben begint ie te ploffen en pruttelen en zakt het toerental naar 500 toeren.

Kan nu voor de deur niets meer doen, maar zou enige adviezen over een mogelijke oorzaak op prijs stellen. Bougies en bougiekabels zijn vorige maand vernieuwd.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

joep

Master

Re: M30 loopt alleen maar stationair

Berichtza 29 aug 2009, 08:24

Veel kans op lekkage (valse lucht) Misschien ergens iets losgeraakt of gescheurd waardoor je luchttoevoer op je motor anders wordt. Slangen en afdichtingen controleren zou ik alvast mee beginnen. suc6

Street legal

Professional

Berichtza 29 aug 2009, 12:53

Heb alle leidingen etc nagekeken maar niets gevonden. Vanmorgen met koude motor reed de auto weer normaal, maar na ongeveer 10 km weer het zelfde gedonder. Kan het de luchthoeveelheidsmeter zijn? Dat als ie warm wordt er iets contact verliest of zoiets?
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

beamer73583

Die hard

Berichtza 29 aug 2009, 14:19

Ik heb zoiets een keer gehad met een Lancer, daar lag het aan de potmeter die aan de gasklep vastzit. Was een kwestie van wat contactspray (noodoplossing) en hij reed weer goed. Alleen bij BMW is deze potmeter helemaal dicht dus daar spuit je geen contactspray tussen. Je kan de aansluitingen even bekijken, en met een Ohm meter kijken of de weerstand veranderd als je de gasklep beweegt.

Mischien dat het helpt.
BMW 735i
Audi A4 Avant
Merida Matts 60 XT

RobertF

Professional Goud

Berichtza 29 aug 2009, 17:27

probeer een ander bobine

graad

Professional Platina

Berichtza 29 aug 2009, 17:40

inderdaad,wat robertf zegt,want als de bobine warm word,kan ie problemen veroorzaken als ie niet goed is ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Street legal

Professional

Berichtzo 30 aug 2009, 09:24

Ik zal eens een andere bobine opsnorren. maar heb nog wel wat vraagjes voor diegene die het al eens heeft ervaren. Als de bobine niet ok is valt ie dan ook terug naar 500 toeren bij vol gas? en loopt ie niet harder meer dan 30? Omdat de wagen stationair wel goed loopt zie ik het verband niet, maar laat me graag bijleren.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Fred

Die hard

Berichtzo 30 aug 2009, 10:27

Street legal schreef:Ik zal eens een andere bobine opsnorren. maar heb nog wel wat vraagjes voor diegene die het al eens heeft ervaren. Als de bobine niet ok is valt ie dan ook terug naar 500 toeren bij vol gas? en loopt ie niet harder meer dan 30? Omdat de wagen stationair wel goed loopt zie ik het verband niet, maar laat me graag bijleren.

Je luchthoeveelheidsmeter is de sleutel naar de inspuiting toe.
Wanneer deze niet goed functioneert (corrossie op de fiche, slecht contact ergens...)
dan krijgt de motronic niet te wegen wanneer er meer lucht naar binnen gaat, en spuit
hij dus ook niet meer benzine in.

Met als gevolg dat je wagen op een armer en armer mengsel begint te draaien, tot hij stilvalt.

Probeer eens een andere LHM of maak alles eens schoon en beweeg de klep binnenin
eens handmatig.
1982 BMW 735i (type 2)

zerotolerance

Professional Goud

Berichtzo 30 aug 2009, 10:29

Bij mijn eerste E23 ging de bobine ook stuk, maar bij mij deed de auto helemaal niets. Bobine was idd wel warm. Ik reed op de snelweg en het was ineens gebeurt.

Klinkt inderdaad meer als een minder goed functionerende LMM oid.

Street legal

Professional

Berichtzo 30 aug 2009, 12:33

Heeft de lhm ook invloed op lpg dan? Want het probleem is op beide brandstoffen het zelfde.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Street legal

Professional

Berichtza 19 sep 2009, 22:39

Zo, even updaten. Heb het volgende gedaan: Andere luchthoeveelheids meter. Geen verbetering. Na het stotteren en alleen stationair lopen deed de motor de volgende dag helemaal niets meer!
Bij controle 'savonds gezien dat er geen vonk was. Andere bobine, geen vonk.
Volgende sleuteldag een andere motronic stuurkast geplaatst. Geen vonk. Transistor van motronic was wel goed.Verdelerkap en rotor zijn nog goed, dus verder zoeken.
Zitten nog twee sensoren op het versnellingsbak huis, een geeft aan dat de starterkrans draait, de ander geeft het bovenste dode punt van cylinder een aan. Eeen heeft tussen de 12v aansluitingen 941 ohm weerstand, de ander niets, is dus defect. Nu blijkt mijn uitvoering maar een jaar gemaakt te zijn, van 09-1979 t/m 09-1980 en dus geen sensor te vinden. Heb op de sloop een vergelijkbare van een 524td e34 gehaald, de kabel verlengd en zie hier de motor loopt. Weliswaar vanwege de verkeerde sensor met een hele hoop voorontsteking, en dus niet mee te rijden, maar heb wel wat verbetering! Volgende week maar even langs Klaas Visser en nieuwe sensoren regelen.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

graad

Professional Platina

Berichtzo 20 sep 2009, 08:08

gelukkig dat je t euvel gevonden hebt :clap: :clap:

zo zie je maar weer,de techniek is k............................

een bmw uit 1972 zou er geen last van hebben gehad :oops:

gelukkig voor je dat t maar een sensor is. ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Street legal

Professional

Berichtzo 20 sep 2009, 10:05

Ja Gelukkig is het maar een sensor. maar ik had ondertussen al een luchthoeveelheidsmeter, een motormanagement, verdelerkap en rotor, temperatuursensors op thermostaathuis, etc gekocht. Die sensoren kosten ook nog eens 150 euro :o Hopelijk blijft het dan even zonder problemen. Het spaarpotje voor de vakantie van volgendjaar moet eerst weer ff gevuld worden :biggrin: :oops:
O, ja ook oude BMW's hebben zo hun mankementen, die fijne solex 4a1 carburateur bijvoorbeeld :sick:
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

zerotolerance

Professional Goud

Berichtzo 20 sep 2009, 10:47

Mooi dat het probleem getackeld is!

En je wilt inderdaad geen gesodemieter met je carburateurs!

Keer terug naar Motorisch