Bmw e12 driver schreef:Kijk, dat wilde ik weten.
Was wel benieuwd of het hetzelfde was, maar waarom deed Alpina toen zo moeilijk
Hadden toch ook gewoon een 745 blok kunnen pakken en een andere chip erin zetten en een beetje aanpassingen aan de injectie en grotere intercooler.
Nou ben ik tuinder en geen auto technicus dus (schoenmaker hou je bij je leest )

De E12 B7 turbo (een 3,0-liter) werd gebouwd van 1978 tot 1983 en de E12 B7S turbo van 1981 tot 1982.
BMW zelf kwam in 1980 met de 3,2 liter 745i en in 1983 met de 3,5 liter.
Zowel de eerste als de tweede Alpina turbo was er dus eerder dan de eerste/tweede 745i.
Alpina is altijd eigenwijs zijn eigen gang gegaan. Zo trots als BMW ook was op zijn Dreikugelwirbelwannenbrennraum (verbrandingsruimte met 3 wervelkamers) -- het eerste wat Alpina altijd deed was de kop wijzigen en er half bolvormige verbrandingsruimtes (Hemi's) van maken. Ook werd er ge