Het is nu zo 24 nov 2024, 14:59


Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

mrrooney

Nieuw

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: ma 11 jan 2010, 16:50

Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 16:21

hallo,

ik ben sinds een half jaar de trotse eigenaar van een leuke 633CSI uit '78, maar ben vanaf dag 1 al bezig om dit een bijzondere wagen te maken.
in eerste instantie wilde ik er een 3,5l blok met automaat inbouwen, had een leuk 3,5l blok met 300 graden nokkenas op de kop getikt! 8-) maar ben toch tot de conclusie gekomen dat het een m102 blok gaat worden, dus uit een 745i.

ik heb in amper een half jaar tijd m'n schuur helemaal volgegooid met onderdelen, 2 complete 3,5 blokken, een m102 blok compleet en practisch 2 complete 6 series, alles type I.
mijn idee is nu om allereerst plaats te maken voor het hele project, dwz alles wat ik zeker niet ga gebruiken verkopen en precies uitzoeken wat ik nog nodig heb. ik was vandaag bezig uit te zoeken wat voor motoren de 3,5's precies zijn, maar kan nergens wat vinden!!

het gaat om de volgende motornummers:

1270006 / 20F8,0
1270006 / 27J7,0

de eerste 7 cijfers komen (volgens mij..) overeen met een blok wat in het eerste type 635csi hoort, dus tot '82, maar de combinatie van cijfers en letters die daarop volgt; wat is dit??

het m102 blok heeft hetvolgende motornummer:

1269607 / 23D9,1

klopt dit? wie kan mij zeggen dat dit inderdaad een m102 blok is?

en wat onderdeelnummers betreft, zeker van het m102 blok ben ik niet zeker dat ik alle onderdelen heb. mis het injectiegedeelte.. wat ik zoek is een werkplaatshandboek(??) waarin ik technische tekeningen, omschrijvingen en liefst ook onderdeelnummers vind van de motor en aanbouwdelen. wie weet waar ik zoiets kan vinden?

als iemand iets weet.. laat het me alsjeblieft weten!! ..ik kan uiteraard niet wachten om van deze wagen mijn droom te maken, maar is mis nog wat info...

bedankt!

Ron
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 18:10

M106 code 366E
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 20:21

Een beetje een deja vu voor mij. Ik wou exact hetzelfde, had een 633 CSi uit '77 en een M102.

En heb alles verkocht....
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 20:40

Dit zijn de nummers die op de cilinderkop staan, die zeggen helemaal niks, de meeste koppen zijn vervangen c.q. gereviseerd en/of aangepast.

Het nummer van het blok staat op de platte kant van het startmotorgat. Het is een nummer en een los cijfer.
Freude am Fahren
Offline

mrrooney

Nieuw

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: ma 11 jan 2010, 16:50

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 20:57

nee, alles komt van het onderblok af. bijv. de aanduideing 23D9,1 staat iets rechtboven het motornummer, op het onderblok!! het zegt dus w
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 21:12

Hyphens and dashes are not die-stamped in the sequence, e.g.

16 4V B/A stands for:

16 = Displacement (e.g. 1.6L)

4/6/12 = 4- or 6- or 12-cylinders

E/V/T = Fuel Injected/Carbureted/Turbocharged engine

A, B, C = Internal BMW information (change index)

A/C/E/W/Y/Z = Country Codes

K = Catalytic converter
Offline

mrrooney

Nieuw

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: ma 11 jan 2010, 16:50

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 21:35

CeesBMW schreef:Dit zijn de nummers die op de cilinderkop staan, die zeggen helemaal niks, de meeste koppen zijn vervangen c.q. gereviseerd en/of aangepast.

Het nummer van het blok staat op de platte kant van het startmotorgat. Het is een nummer en een los cijfer.


Hier een fototje van wat ik bedoel. rechts op de foto, boven "BMW" het motornummer, maar links op de foto wat ik bedoel.
wie weet wat het is??
Afbeelding
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 21:39

Het eerste nummer is het ID nummer van de fabrikant (OEM nummer) van alleen het onderblok. Bij het startmotorgat kan je zien voor welke cc het onderblok is gebruikt, bij de 3,5 werd er geen andere slagversie van uitgebracht maar staat er wel vaak "34". Wel bij de 3.0 en 3.2; bv 30 (3.0 liter) of 32 (3.2 liter)
Freude am Fahren
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 21:44

Het m102 onderblok kan je niet aan de buitenzijde herkennen. Het is n.l. een gewoon m30 onderblok met lage-compressie zuigers. Bij het m106 onderblok zit er wel verschil, die heeft extra oliekoeling om de zuigers te koelen.
Freude am Fahren
Offline

mrrooney

Nieuw

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: ma 11 jan 2010, 16:50

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 21:51

CeesBMW schreef:Het eerste nummer is het ID nummer van de fabrikant (OEM nummer) van alleen het onderblok. Bij het startmotorgat kan je zien voor welke cc het onderblok is gebruikt, bij de 3,5 werd er geen andere slagversie van uitgebracht maar staat er wel vaak "34". Wel bij de 3.0 en 3.2; bv 30 (3.0 liter) of 32 (3.2 liter)


ok
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtza 13 feb 2010, 22:01

Vraagbaak is er niet van de e23. En werkplaatshandboeken zijn erg moeilijk te vinden (en vaak vies en beschadigd)

De getallen en letters die jij noemt zijn nummers van het onderblok. Nogmaals; de echte info van het onderblok (wel type zuigers, overmaat etc) staat op de platte kant bij het gat van de startmotor.
Freude am Fahren
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtzo 17 feb 2019, 22:24

Even een oud topic omhoog schoppen..nu was ik vandaag op zoek naar mijn motor nummer...maar vanaf de bovenzijde zie ik heel groot 3.5 staan..en een S...maar t nr cees..waar jij over praat..is dat alleen van onder af te zien?
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtma 18 feb 2019, 17:03

Misschien heb je hier wat aan? Hier zie je het motornr. staan.

Image
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Diverse motornummers, kom er niet uit! HULP!

Berichtma 18 feb 2019, 18:02

Dank je...zat al bij de startmotor onderzijde aan t zoeken
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten

cron