Het is nu zo 24 nov 2024, 22:29

Temperatuursensor?

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Street legal

Professional

Temperatuursensor?

Berichtvr 02 jul 2010, 21:33

Ik heb al een tijdje last van een heen en weer zwiepende temperatuursensor. Vandaag stond ie ineens in het rode gebied te zwiepen. Waterpomp, visco, zijn nieuw. De temperatuur in het koelvloeistofreservoir 86 graden celsius. de temperatuur van de thermostaatbehuizing 80 graden celsius. Bovenste en onderste radiatorslang ongeveer even warm. Omdat het 117 graden lampje niet aangaat en wel werkt(aan massa gelegd) vermoed ik dat de weerstand in de temeratuurvoeler/ temp alarmlicht switch niet goed is. ik meet een erg variabele weerstand van ongeveer 37 tot 57 ohm bij zeg ff 80 graden+ en ik dacht dat dat de waarde was voor 100 graden. Wie weet de juiste waarden of heeft goede ideen?
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

CeesBMW

Site Admin

Re: Temperatuursensor?

Berichtvr 02 jul 2010, 23:01

Das toevallig, ik heb hetzelfde met een 735i. Het slingeren van de meter komt door een slecht contact, dat heb ik opgelost door op de bovenprint pen 1 & 2 door te verbinden, nu is ie weer stabiel. Hij geeft echter een te hoge waarde aan, de temperatuur is (met airco aan) rond de 90 graden.
Nou las ik iets over een massaprobleem, en opzich zou dat wel kunnen, de sensor ligt n.l. aan 1 zijde aan de massa. Ik ga morgen verder kijken.
Freude am Fahren

Street legal

Professional

Berichtza 03 jul 2010, 08:30

Ik ben erg benieuwd wat jij als oplossing vindt. Ik heb nog de oude meters(met kabel kilometerteller) Zou het dan een massa probleem in de tellerbak kunnen zijn?
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

CeesBMW

Site Admin

Berichtza 03 jul 2010, 08:53

Ja, want de temperatuur meter is gewoon een NTC die naar de massa word gelegd, ook bij jouw tellerbak.
Freude am Fahren

Street legal

Professional

Berichtza 03 jul 2010, 08:55

Als het wat minder benauwd is zal ik de tellerbak er even uithalen. Dan kijk ik wel even. Heb een reserve uit 1978.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Street legal

Professional

Berichtzo 04 jul 2010, 09:31

Gister morgen stond ie al na 4 minuten in het rode gebied te zwiepen. Rij naar m'n ouders, rij later naar de snackbar en weer terug staat de meter in de midden of iets daarboven. Maar nu zwiept mijn brandstofmeter :?: :wink:
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

CeesBMW

Site Admin

Berichtzo 04 jul 2010, 10:06

Dat komt omdat beide meters hun stroom van hetzelfde punt krijgen. Als die niet goed is dan gaan ze zwiepen.
Freude am Fahren

RobertF

Professional Goud

Berichtzo 04 jul 2010, 17:16

Ik heb dat ook, zowel de benzine meter als de temperatuur meter maken tegelijker tijd synchroon kleine schokjes. Ik heb een massa kabeltje los getrokken omdat het verkeerd zat maar zal het nu maar met een scotchblokje aan een andere bruine kabel verbinden.

Keer terug naar Motorisch