Het is nu wo 26 feb 2025, 09:35


Alternatorprobleem

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Alternatorprobleem

Berichtwo 11 maart 2009, 23:49

Vanavond opeens ABS-lampje tijdens het rijden, nog net thuisgeraakt,
dan was m'n batterij volledig leeg.

Als ik dan m'n contact aanlegde, brandde het Batterij-lichtje niet.


Dus ofwel Batterij-lichtje zelf in m'n Cockpit, ofwel slechte verbinding
bij de D+ van m'n alternator (die twee dunne blauwe draadjes), ofwel
eens dit circuit controleren op de printplaat zelf, denk ik.

M'n alternator heeft 3 maand terug pas een revisie gehad, dus die
zal het (normaliter :naughty: niet zijn).
(Mag ik trouwens om deze te testen, rechtstreeks 12+ op de D+ connector
plaatsen, terwijl m'n motor draait? (en zo het spanningsverschil op de batterij meten?))

Nog iemand tips? ;)


Oh en weet er iemand hoeveel Ohm die resistor moet hebben die je parallel op je
Batterij-lichtje mag solderen (om het probleem van het uitgebrandde lampje te vermijden? :) )
500 ohm?
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Alternatorprobleem

Berichtdo 12 maart 2009, 09:03

De dynamo geeft zelf een spanning van max z'on 18 volt. Deze wordt teruggeregeld door de spanningsregelaar.

Meet even met draaiende motor wat de spanning op de accu is, moet redelijk stabiel op z'on 14 volt staan. Als ie op en neer gaat tussen de 10 en 16 volt is de spanningsregelaar stuk.

Ook al is die nieuw, ik heb ook nieuwe zien sneuvelen :(
Freude am Fahren
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: Alternatorprobleem

Berichtdo 12 maart 2009, 09:47

ik had m`n dynamo laten reviseren en strandde een dag later op de a28... slecht soldeerwerk... had evengoed een maand later kunnen gebeuren.
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Alternatorprobleem

Berichtdo 12 maart 2009, 11:49

CeesBMW schreef:De dynamo geeft zelf een spanning van max z'on 18 volt. Deze wordt teruggeregeld door de spanningsregelaar.

Meet even met draaiende motor wat de spanning op de accu is, moet redelijk stabiel op z'on 14 volt staan. Als ie op en neer gaat tussen de 10 en 16 volt is de spanningsregelaar stuk.

Ook al is die nieuw, ik heb ook nieuwe zien sneuvelen :(


Als de motor uitstaat heb ik 12,60V ofzo
Als ie aanstaat, minder... (12,42 of 12,22)
Dus de dynamo werkt helemaal niet.
:(

En ook het lampje van de Batterij brandt niet wanneer ik het
controleer juist voor het starten. (dus contact aan)
:(

Hoe kan ik weten of het de spanningsregelaar is Cees?
Als ik 12+ meet bij D+ (signaaldraad),
maar de over de batterij slechts 12,20 of 12,40 te meten met draaiende motor?
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Alternatorprobleem

Berichtdo 12 maart 2009, 19:20

Denk dat het dan toch je dynamo zelf is. Je kan eerst de spanningsregelaar vervangen, is een klein klusje en kost nie veel...
Freude am Fahren
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Alternatorprobleem

Berichtdo 12 maart 2009, 19:31

CeesBMW schreef:Denk dat het dan toch je dynamo zelf is. Je kan eerst de spanningsregelaar vervangen, is een klein klusje en kost nie veel...


Spot on, Cees.
Dat was het! :)
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Alternatorprobleem

Berichtdo 12 maart 2009, 19:33

ist toch weer goedkoop opgelost :clap: :clap:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

RoVer8772

Professional

  • Berichten: 2059
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 19:47
  • Woonplaats: Helmond

Re: Alternatorprobleem

Berichtvr 13 maart 2009, 12:40

waar zit die spanningsregelaar ergens? is bij mij denk ik ook aan vervanging toe
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....


'83 732i e23
'94 320ia e36 coup
Offline

bert/e23

Moderator

  • Berichten: 691
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 22:13

Re: Alternatorprobleem

Berichtvr 13 maart 2009, 14:14

is het zwarte blokje in de dynamo rover met 2 schroefjes vast
BEI EINEM BMW E23 ZÄHLEN NICHT DIE JAHRE SONDERN DIE KLASSE.

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten