Het is nu do 28 nov 2024, 17:09


Storingen in de winter met je e23

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Storingen in de winter met je e23

Berichtvr 03 dec 2010, 15:47

Wel leuk om te weten welke soort storingen ik in deze koude periode het meest te horen krijg;

- Niet goed willen lopen op LPG

vaak schakelen mensen al over van bezine op LPG terwijl het koelwater nog ijskoud is, gevolg is een bevroren verdamper. Maak korte ritjes op benzine, en wacht bij langere ritten totdat de temperatuurmeter begint op te lopen.

- Stuiteren over de weg

dat is het gevolg van bevroren schokdempers. Zodra deze ouder worden kan er vocht tussen komen welke bevriest. Deze zal vanzelf weer ondooien bij gebruik van de auto. Het zal echter niet weggaan, hij zal dan ook vervangen moeten worden.

- automaat blijft langer in de versnelling hangen

dat komt door de ATF vloeistof, deze word bij ouderdom dikker en zal zodra ie erg koud is minder goed circuleren door de bak. Oplossing is een nieuw filter en nieuwe ATF olie.
Freude am Fahren
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtvr 03 dec 2010, 19:58

Ruitenspoeiers die niet werken: Zomervloeistof in het reservoir en de leidingen


Temperatuur meter die niks doet: Geen geschikte koelvloeistof in het systeem met als resultaat een bevroren motor
///M57

E23 verkocht
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtvr 03 dec 2010, 22:26

accu.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtvr 03 dec 2010, 23:32

Ja, als de accu slecht is komt dat in een koude periode direct naar voren.

Er word heel veel gevraagd naar het nut van winterbanden op een e23. Dat is er wel degelijk. Ik rij nu zelf op Michelin winterbanden in de maat 195/75/14 en dat geeft aanmerkelijk meer grip in de sneeuw !
Voor winterbanden geld; neem ze niet te breed. Bredere banden glijden aanmerkelijk sneller.
Freude am Fahren
Offline

Nyts2005

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 10:17

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtvr 03 dec 2010, 23:57

CeesBMW schreef:
Voor winterbanden geld; neem ze niet te breed. Bredere banden glijden aanmerkelijk sneller.


+1

Heb er zelf ook winterbanden onder, ook 195 breed. Werkt uitstekend.

Mooi is het niet.
ex-1982 - Burguntrot 199/3 - 728i
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtza 04 dec 2010, 01:10

Moet dat geen 195/70/14 zijn ipv 195/75/14? teller zal ook wat meer aan geven... rij je op papier wel weer zuiniger :)

Groeten Erik
Offline

PimE23

Nieuw

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: wo 10 nov 2010, 19:12
  • Woonplaats: Oss

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtza 04 dec 2010, 07:42

Mijn ruitenwissermotor maakt een geluid als een slippende snaar ofzo als het echt koud is.

En ik heb mijn accu al moeten vervangen want ik had er geen vertrouwen meer in dat hij het nog zou doen als het echt heel koud was geworden. Na het starten blijft hij in deze kou ook niet direct uit zichzelf stationair lopen en moet ik hem een sec of 5 aan de praat houden.
Offline

Brian

Pro

  • Berichten: 150
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 11:50
  • Woonplaats: Maarssen

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtza 04 dec 2010, 11:44

Wat ik zelf altijd doe m.b.t. de gasrijders, mijn Bmw start op gas echter wanneer het vriespunt naderd start ik hem standaard op benzine en rij ermee totdat ik warme lucht in de auto krijgt. Vervolgens schakel ik over op gas gaat prima. Beter zijn de systemen die standaard op benzine starten en zelf overschakelen naar gas. Wat natuurlijk weer 10 x leuker maakt is dat de BMW altijd start de mensen verwachten het niet. Nog een advies rubbers goed in de sileconenspray zetten alles gaat makkelijk open niet kplakt beetje behod van je rubbers. Ennuh deze auto's komen uit een land waar ze meters sneeuw kennen dus mijn beemer voelt zich helemaal top.
Offline

Stig

Nieuw

  • Berichten: 43
  • Geregistreerd: za 02 okt 2010, 11:39
  • Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtza 04 dec 2010, 15:26

Ben ik terecht bang voor het zout en de pekel op de weg met mijn '85'er? Het klinkt alsof jullie allemaal doorrijden met sneeuw, de mijne staat binnen totdat het zout verdwenen is van de weg, Ook al is de verleiding groot om 'n ritje in de sneeuw te gaan maken..
Stig... Captain Slow past beter bij mij.
732i - Polaris Metallic - '85. Aan het opknappen naar nieuwstaat.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtza 04 dec 2010, 17:28

Ik gebruik hem ook niet in de winter.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtza 04 dec 2010, 17:35

Ik wel hoor - had het maar geen auto moeten worden. Dikke pret ook.
Zodra het boven nul is door de wasstraat met een dik programma.
Zodra ik ook maar beginnende roest zie wordt dat aangepakt.
Offline

RoVer8772

Professional

  • Berichten: 2059
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 19:47
  • Woonplaats: Helmond

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtza 04 dec 2010, 20:01

kouwe voeten.... en een afgebrande e23 doordat de standkachel niet goed functioneerde !
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....


'83 732i e23
'94 320ia e36 coup
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtzo 05 dec 2010, 08:57

Bij mij maakt dus het sturen een beetje lawaai de eerste 5 km, en de knipperlichthendel komt vanuit links minder snel terug als normaal. Dan staat het stuur al weer recht en dan komt heel langzaam de hendel omhoog, te dik en te koud vet denk ik.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtzo 05 dec 2010, 09:13

baur323 schreef:Ik wel hoor - had het maar geen auto moeten worden. Dikke pret ook.
Zodra het boven nul is door de wasstraat met een dik programma.
Zodra ik ook maar beginnende roest zie wordt dat aangepakt.


Moet het eerst flink geregend hebben zodat al het zout is weggespoelt.
Offline

Martin

Pro

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 15:53

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtzo 05 dec 2010, 11:17

Gisteravond lag er in Gronigen weer aardig wat sneeuw op het wegdek maar de witte 735iA doet het prima.

Winterbanden doen toch meer dan ik had verwacht, de breedte is weliswaar ook beter, 195 mm winterband tegenover 225 mm zomerband.

En de kachel werkt perfect, jarenlang E28 gereden maar de kachel van een E23 vind ik toch beter functioneren, ook vanwege de uitstroomopeningen die allemaal warme lucht kunnen blazen, is bij een E28 toch wat minder, die in het dashboard blazen namelijk alleen koude lucht en bij een E23 warm als het wordt gevraagd, ideaal !

En de auto rijd op LPG, gaat ook prima bij de lagere temperaturen, start op benzine en zodra de motor 2000 toeren draait dan schakelt het systeem over op LPG.
Offline

Rs136

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: wo 24 nov 2010, 23:27

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtdi 07 dec 2010, 17:11

Martin schreef:Gisteravond lag er in Gronigen weer aardig wat sneeuw op het wegdek maar de witte 735iA doet het prima.

Winterbanden doen toch meer dan ik had verwacht, de breedte is weliswaar ook beter, 195 mm winterband tegenover 225 mm zomerband.

En de kachel werkt perfect, jarenlang E28 gereden maar de kachel van een E23 vind ik toch beter functioneren, ook vanwege de uitstroomopeningen die allemaal warme lucht kunnen blazen, is bij een E28 toch wat minder, die in het dashboard blazen namelijk alleen koude lucht en bij een E23 warm als het wordt gevraagd, ideaal !

En de auto rijd op LPG, gaat ook prima bij de lagere temperaturen, start op benzine en zodra de motor 2000 toeren draait dan schakelt het systeem over op LPG.



Mijn functie van de draai knop hmm ja die doet niks, volgende week gaat dat uitelkaar, slangetjes vast gaar ( type 1 )
Laatst bijgewerkt door Rs136 op zo 23 jan 2011, 00:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

Brams

Pro

  • Berichten: 144
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 10:16

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtwo 08 dec 2010, 16:57

Brian schreef:Nog een advies rubbers goed in de sileconenspray zetten alles gaat makkelijk open niet kplakt beetje behod van je rubbers. Ennuh deze auto's komen uit een land waar ze meters sneeuw kennen dus mijn beemer voelt zich helemaal top.


Naast sileconenspray werkt vaseline of uierzalf ook perfect hier! Je moet het wel goed uitsmeren zodat het niet meer zichbaar is zodat je geen klonten tussen de rubbers krijgt waar je natuurlijk niet op zit te wachten.
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: Storingen in de winter met je e23

Berichtdo 09 dec 2010, 13:07

Storing in mijn stuur was net iets te weinig olie, even bijgevuld......en klaar, geen rare geluiden meer :clap:
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron