De intercooler van de 745i zit niet op een hele voordelige plaats. Op het moment dat je met een koude intercooler begint te rijden dan zal er niet zo'n heel groot probleem zijn. Alleen als de intercooler zelf al warm is (wat erg snel kan ) dan wordt de lucht niet echt afgekoeld. Op het moment dat je de intercooler op een betere koelplaats hangt dan is de koeling theoretisch gezien groter. Een "vrij" hangende intercooler zal meer koeling kunnen genereren als eentje die ingesloten zit.
Even een stukje van het BMW turbos forum:
This is Part One.
I have found so much interesting data I figure I would share what I have found so far.
I never wonder how good is our stock intercooler until I started messing with getting the charge air chilled. I bought a FJO Racing Intake Air Temp Gauge that uses a fast response GM style intake air temp sensor and started takking temperature readings. The sensor is mounted just in front of the throttle body.
A. Stock Air to Air Intercooler
I could not believe my eyes - 160-190 degrees when boosting on a 85 degree day. Idling is about 130 after driving for a while. A slow steady drive without boosting gets the temp down to 115.
Now the biggest shocker, after driving for while stop the car and let it sit for about 30 minutes. Start the car and temp is now 160 idling. Get the car going and temp goes up to 180-220. Slow down and try to get the temp to go back down and can only get as low as 150 degrees.
B. No Intercooler
Amazingly it is roughly about the same as A above with idling a little higher at 140 after driving a while. However slow steady drive will not get it lower than 130. Let the car sit and then restarted you get into the same range with low of about 150 degrees.
So when the ambient temp goes up the stock intercooler is only good in the beginning before heat soaks in. Once heat soak occurs they are both performing the same.
I will be back with Part 2 - data from a Liquid to Air Intercooler and Active Cooling Liquid to Air.
De bron85 degrees is 30 graden celcius.
Aangezien de meeste auto's een front mount intercooler hebben lijkt mij dit ook de juiste plaats.