Het is nu ma 25 nov 2024, 04:25


Motor verzopen met nat weer

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Motor verzopen met nat weer

Berichtwo 31 aug 2011, 09:27

Het is de eerste keer vanochtend dat de lucht vochtig is.
Motor sloeg eens niet meteen aan.
Hikte er tegenaan.

Ik zal in ieder geval de rotor etc eens controleren, maar als ik nieuwe bougiekabels ga halen, wat is dan het advies?
Met of zonder koperkern, bijvoorbeeld?
Bougies zijn vorige maand vervangen door mij, net als het luchtfilter (nu van K&N).
Ook heb ik zo'n 500 km geleden de kleppengesteld op 0,30mm

auto:
735iA uit 1984 op benzine en LPG
Loopt normaal prima op beide. (slaat in 1x aan)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtwo 31 aug 2011, 09:50

Ik zou eerst kijken of hij vonkt.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtwo 31 aug 2011, 10:31

zou me verbazen als niet.
Gisteren deed hij het nog zonder problemen.

Maar ja...
vanmorgen niet echt de tijd om te troubleshooten.
de verdamper en het luchtfilter blokkeren samen ongeveer alle makkelijk toegankelijke bougies. :-(

Ik wilde vanmiddag na het werk nog eens kijken of hij wil starten.
En dan even de verdelerkap eraf halen om te kijken in welke staat daar alles is.

De vraag over de bougiekabels is eigenlijk op de toekomst gericht.
Bij de carburateur van mijn E12 weet ik dat koperkernen de voorkeur hebben.
Vroeg me af hoe dat bij mijn huidige auto zit.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtwo 31 aug 2011, 11:16

ik zet inlaat op 0.25 en uitlaat op 0.3, maar daar zal jouw probleem niet aan liggen.

ik heb een set kabels origineel bmw, koste wel 267 euro, maar ja. Heb inmiddels zelf een set gemaakt op spare, dat kostte aanzienlijk minder :)

start je op benzine of gelijk op lpg?

Groeten Erik
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtwo 31 aug 2011, 12:07

vochtig weer....... condens....... geleiding naar massa..... alles inspuiten met contactspray en kabelschoentjes nakijken.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtwo 31 aug 2011, 12:18

ik start normaal gelik op LPG, maar ben toen hij niet pakte overgetapt naar benzine.
Het is geen LPi, dus ik was bang voor een backfire.

Ik zal vanmiddag de bewegende delen eens nakijken op slijtage en de boel met haarlak even isoleren.
Werkte ook goed bij de E12, door de waterafstotende eigenschappen.

Geeft me in ieder geval de indicatie wat er mis kan zijn.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtwo 31 aug 2011, 15:28

Normaal gesproken krijg je geen backfire door wat te switchen tussen gas en benzine, als je die wel eens krijgt moet je inderdaad bougies/kabels/etc gaan vervangen.
Start zelf altijd op benzine, hoeft die minder rond zodat de startmotor weer minder belast wordt. Je hebt ook van die gelukkigen dat ie op gas ook direct start :)

Groeten Erik
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtwo 31 aug 2011, 22:07

normaal ben ik dus een van die gelukkigen, blijkbaar.
Bj de volvo wil ie nog wel eens iets van djug-djug-djug-broem doen.
Bij de E23 is het meestal meteen broem of djroem :) :)

Maar hij startte bij thuiskomst weer meteen op benzine.
Zal dus condens zijn.

Maar nog niemand met de tip over welke soort bougiekabels ik nodig heb?
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtma 26 sep 2011, 12:24

IK DENK DAT IK HET HEB GEVONDEN.

Helaas wordt ik er niet blij van.
De stekker op de bobine is niet meer lekker.
toen ik die eraf trok, zag ik wat restanten die leken op gesmolten plastic of zo in de stekker.
En in de bobine zag ik onderin ergens in de diepte het contact.

Ik zal dus een nieuwe stekker moeten hebben.
De kabels lijken allemaal goed, op deze ene na. :cry:

Toch knap dat hij het nog steeds deed, als ik het zo zie.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtma 26 sep 2011, 14:50

dus van 1 stekkertje wordt je al niet blij des ondanks dat je het gevonden hebt en de kosten minimaal zijn.....
Vraag me gelijk af of je dan wel is blij ergens van wordt.... :)

Groeten Erik
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: Motor verzopen met nat weer

Berichtdi 27 sep 2011, 12:58

Tuurlijk wordt iemand niet blij als hij denkt dat een complete bougiekabelset gekocht moet worden als er 1 stekkertje kapot is.
Dat ding kost bij de dealer 186 euro! :cry:
Bij Wasser hadden ze niets voor me, ook geen stekkertje.

Inmiddels heb ik gehoord bij de dealer dat ik ook het stekkertje los kan kopen, maar dan moet ik ook 10 losse rondstekkertjes (die gaan aan de kabel en in de stekker) erbij kopen, terwijl ik er maar 1 nodig heb.
Maar goed... totaalprijs is 21 euro. Is al minder erg. ;-)

Ik baalde dat ik het niet meteen makkelijk kon oplossen.
Ik ben natuurlijk wel erg blij dat het iets simpels is. :happy:
(Stom dat ik het niet eerder zag, maar dat is nakaarten)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron