Het is nu do 28 nov 2024, 21:38


motor

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

ericie

Die hard

  • Berichten: 286
  • Geregistreerd: do 06 jan 2011, 17:36

motor

Berichtwo 02 nov 2011, 19:53

ha leden ik zou graag willen weten of de motor uit een e32 735 van 87 hetzelfde is als een motor van een e23 735 uit 83 :?:
ze zijn allebei automaten.
gr eric
Image
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 20:00

motor is bijna t zelfde.....dus zou uitwisselbaar zijn...alleen wat kleine veranderingen....
steunen enzo van de uitleescomputter en kleppedksel zit een ander nokje(vorm) aan enzo.....
maar moet passen hoor........
gewoon jou lmm en motronic en kabelboom gebruiken...hoppa.....

oldie heeft laatst nog een nieuwer blok in een e23 gelegd.....ook een 87er blok....
dus die weet t je haar fijn uit te leggen!!!
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

ericie

Die hard

  • Berichten: 286
  • Geregistreerd: do 06 jan 2011, 17:36

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 20:07

bedankt graad zal oldie binnenkort ff een pb sturen en fijn dat je weer een beetje mobiel bent :D :clap: was wel rustig op het forum.
Image
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 20:18

ach......met mn morfine gaat t wel een beetje nu.......dus hoef nie zo veel te doen...alleen liggen....af en toe staan enzo....dus laptopke op mn schoot....komt goed.....
en heb besloten om maar 1 amirikaan te hebben.....omdat ik toch wat heb met t merk BMW :mrgreen: :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 20:28

Lees het m30 verhaal nou eens, de e34 en e32 motoren zijn wezenlijk anders ! Andere grote van de inlaatpoorten, andere koelkanalen, andere boring, moet ik nog even doorgaan ?
Het onder-en bovenblok zijn afzonderlijk niet voor onze blokken te gebruiken. Wel kan je z'on motor compleet inbouwen, dus onder- en bovenblok met orginele carter en met het oliefilter omhoog gepositioneerd.

Het 87 blok wat oldie heeft ingebouwd was er een uit een late 6-serie, dus dat was nog een oude versie zoals die in onze auto's zitten, die is idd prima te gebruiken.
Freude am Fahren
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 21:02

volgens mij kwam die uit een e34 dat blok cees.......dat oldie heeft geplaatst....
maar zo als ik al zei.....heel t blok gaat wel... ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 21:15

Ok, dacht dat je het over de auto van Nander had.
Freude am Fahren
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 21:22

daar is da blok dr toch in gegaan.......ja

dacht da t echt van een e34 kwam.....maar ken zijn datie dan uit een 6 kwam......

was wel anders dan een gewone die er bij ons in ligt hoor.....de e24 en e23ers..
maar oldie weet er meer van....
want ik weet dat er wat anders was..wat weet ik zo 1 2 3 nie meer...maar volgens mij de onsteking enzo....
daarom heb ik da blok voor mijn e24 niet gekocht....
:oops: :oops:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 21:46

Een e34 en e32 blok is te herkennen aan een ander vliegwiel voorop. Die hebben een getand vliegwiel. De oudere motoren hebben een glad vliegwiel met 1 nokje (is voor testdoeleinden, niet voor de motorloop)
Ook hebben de nieuwere motoren het oliefilter naar boven ipv beneden.
Freude am Fahren
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 22:02

duidelijk cees :clap: :clap:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: motor

Berichtwo 02 nov 2011, 22:44

@Wel kan je z'on motor compleet inbouwen, dus onder- en bovenblok met orginele carter en met het oliefilter omhoog gepositioneerd.

Moet ik dan de bijbehorende DME/motor kabelboom gebruiken of kan dit blok zo op de in de auto aanwezige motorkabelboom en motronic ?
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: motor

Berichtdo 03 nov 2011, 13:38

Ik heb bij Nander zijn org. kabelboom gebruikt,dus die in zijn eigen auto zat ,ook zijn lmm en gasklephuis omgezet.
Ook het thermostaathuis zat op het donor blok een sensor meer,ook dit overgebouwd.
Het blok van Nander was klaargemaakt om in te bouwen in een 5 serie ,dus met ander motorsteunen.
Verder heb ik het koelwater stukje achter op het blok moeten draaien i.v.m kachelverwarming aansluiting .
Verder was de verdelerkap anders,donorblok met 3 boutbevestiging en nander had met de opgedrukte rotor.Dat is het zo een beetje.Al met al een leuke klus die met de hulp van Paul vlot verlopen is.
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: motor

Berichtdo 03 nov 2011, 14:56

heb jij het dan over een 3.5 E34/E32 blok oldie ?dat was meer de vraag waar ik op doelde ;)
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: motor

Berichtdo 03 nov 2011, 15:02

Nee, dat was geen e34/e32 blok, kwam uit een late e24. Die hebben tot het einde (net als de e28) het "oude" m30 blok gehouden. De e34/e32 versie had gewijzigd compressie dmv andere zuigers, andere inlaatpoorten, ander vliegwiel voorzijde, ander oliefilterhuis (naar boven) en andere oliepomp. Dat is ook de reden dat je niet zomaar z'on blok kan gebruiken in een e23.
Freude am Fahren
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: motor

Berichtdo 03 nov 2011, 16:07

das mooi balen enerzijds want deze blokken lijken mij wat (beter) om in een E23 die je voor dagelijks gebruik tebouwen en is tenslotte doorontwikkeld !

Moet ik trouwens bij een M30 blok van 04-86 loodvervanger toevoegen ?
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: motor

Berichtdo 03 nov 2011, 23:55

Nee, na 01-84 hebben ze geharde klepzetels.
Freude am Fahren
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: motor

Berichtvr 04 nov 2011, 00:17

o.k mijn dank

Ik kwam er wel achter dat er een lamda sonde in een pot geschroefd zit maar deze is niet aangesloten enig idee Cees
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: motor

Berichtvr 04 nov 2011, 12:50

Hebben we het nu nog over een e32/e34 motor ? :confused2:
Freude am Fahren
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: motor

Berichtvr 04 nov 2011, 13:12

Nee sorry Cees ,dit van de lamda ging nog ff over m'n E23 van 86 ;)


En weer over de E32/E34 motor ! de dingen die noemde zijn dus de aanbouwdelen als je die vervangt met de delen van de E23/E24 motor is het dan wel mogelijk of klopt de besturing/DME ook niet meer of maakt dat niets uit of is ubehoupt niet mogelijk ?.
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron