Het is nu ma 25 nov 2024, 03:47

En alweer startprobleem 728i e23 uit 1981

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Redhouse

Nieuw

En alweer startprobleem 728i e23 uit 1981

Berichtma 12 dec 2011, 15:52

Hallo Allemaal,

Das alweer een tijdje geleden dat ik hier online te vinden was maar mijn BMW liep en startte sinds mijn laatste bezoek hier prima tot gisteravond. Weer hetzelfde gez..k als aan het begin van het jaar en een tijd daarvoor. Vanaf 27 januari deed m'n auto het prima. Als ik alleen al naar het kontaktslot keek dan startte die al bij wijze van. Maar gisteren wilde ik dus weg met de auto en wat denk je? Accu leeg. Vervolgens de accu 2 dagen aan de druppellader gehangen om volledig op te laden. Vervolgens de accu er weer ingezet en proberen te starten, maar daar had m'n Beemertje geen zin in. Terwijl de auto prima startte VOORDAT de accu leeg was.

De vorige keer had ik precies dezelfde problemen. Accu leeg, opladen, accu d'r weer in en vervolgens niet willen starten. Ik ben nu echt weer ten einde raad. Ook omdat het probleem zich de vorige keer vanzelf had opgelost. D.w.z. de auto had geen startproblemen meer waardoor het ook erg moeilijk was/ is om dan nog een probleem op te sporen.

Ik weet dat het NIET ligt aan:

-brandstofpomp (vervangen)
-brandstofpomprelais (vervangen door een nieuw exemplaar)
-lekkage bij de kachel onder ruitenwisserscherm (zit geen lek bij die van mij)
-rotor, verdelerkap (ook vervangen)
-contactslot

Wat een ellende. Wat kan dit nu in hemelsnaam zijn. Ik ben geen autotechneut (relais, brandstofpomp, verdelerkap of accu vervangen lukt me nog wel maar heb dus niet zoveel kennis van auto's).
Ik weet wel dat ik er onderhand poepflauw van ben en 't zou zomaar kunnen zijn dat de auto t morgen of over een week gewoon weer doet en blijft doen zonder dat ik dus een oorzaak weet. Is er iemand hier die me misschien kan helpen om dit probleem voorgoed te verhelpen? Ik woon in Groningen-Stad. Bij voorbaat heel veel dank.

PayDay

Master

Re: En alweer startprobleem 728i e23 uit 1981

Berichtma 12 dec 2011, 16:37

Wat bedoel je precies? Gaat wel rond maar slaat niet aan of gebeurt er helemaal niks?
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

zerotolerance

Professional Goud

Berichtma 12 dec 2011, 16:49

Bobine?

(Eigenlijk is de vraag, vonkt ie wel?)

RonaldvanHees

Nieuw

Berichtma 12 dec 2011, 18:57

Als je eens rustig de tijd neemt om te zoeken naar de storing dan moet hij te vinden zijn
Als

esther baart

Pro

Berichtdi 13 dec 2011, 14:36

werkt je dynamo naar behoren?
check de koolborstels[ had die van mij ook]
ik kon het ook niet vinden, en daar word je behoorlijk wanhopig van..... :angry:
weet je het echt niet meer, we hebben hier een hele goeie monteurs :D
cees heeft mij toen weer op de weg geholpen, sindsdien geen startproblemen meer!!
hij had de hele auto ook ff gecheckt en gemaakt, daar word ik wel weer blij van :D
nu scheur ik weer vrolijk door het land.... :sneaky2:
greetz esther 8-)
728i OPALGRUN `84

Redhouse

Nieuw

Berichtdi 13 dec 2011, 16:18

PayDay schreef:Wat bedoel je precies? Gaat wel rond maar slaat niet aan of gebeurt er helemaal niks?

Hallo PayDay,

Bedankt voor de reactie. De startmotor draait gewoon rond en je hoort dat de auto wil aanslaan maar dat doet ie dus niet. Nu heb ik gisteren het dashboardkastje eraf gehaald omdat ik dacht dat daar de L-Jetronic zou zitten. Achter het dashboardkastje was het ook nat. Ik ben er inmiddels achter dat de L-Jetronic achter de rechterspeaker zit. Heb je tips waar ik naar kan kijken? Ik ben dus absoluut geen autotechneut. Groet,

Mario.

Redhouse

Nieuw

Berichtdi 13 dec 2011, 16:25

zerotolerance schreef:Bobine?

(Eigenlijk is de vraag, vonkt ie wel?)

Hey Zerotolerance,

Ja hij vonkt wel gewoon. Ik denk dat er door een lekkage, water bij de L-Jetronic komt of ecu heet dat geloof ik he? Heb jij enig idee waar het zou kunnen lekken als het achter het dashboardkastje lek is? Ik heb trouwens ook de zwarte kap onder de ruitenwissers eraf gehaald omdat ik eens had gelezen dat het metaal daar doorgerot kan zijn vanwege het vele water wat daar in al die jaren langsloopt. Alleen toen ik die kap eraf haalde zag ik allemaal zilverkleurig metaal met een soort v an isolatie in die bak zitten wat niet los wilde en ik dus ook geen gat kon vinden daardoor. Pffffff drama allemaal. En aangezien ik geen schuur heb met verlichting....... Het begon namelijk meteen weer te regenen gisteren. Zelfde als vandaag. Groet,

Mario.

Redhouse

Nieuw

Berichtdi 13 dec 2011, 16:30

RonaldvanHees schreef:Als je eens rustig de tijd neemt om te zoeken naar de storing dan moet hij te vinden zijn
Als

Redhouse

Nieuw

Berichtdi 13 dec 2011, 16:34

esther meijer schreef:werkt je dynamo naar behoren?
check de koolborstels[ had die van mij ook]
ik kon het ook niet vinden, en daar word je behoorlijk wanhopig van..... :angry:
weet je het echt niet meer, we hebben hier een hele goeie monteurs :D
cees heeft mij toen weer op de weg geholpen, sindsdien geen startproblemen meer!!
hij had de hele auto ook ff gecheckt en gemaakt, daar word ik wel weer blij van :D
nu scheur ik weer vrolijk door het land.... :sneaky2:
greetz esther 8-)

Hoi Esther,

Ik heb afgelopen voorjaar de dynamo laten testen en de laadunit laten vervangen (of hoe dat ding ook heet). De accu laad goed bij, maar heb me gisteren door een vriend laten vertellen dat de accu snel leeg is met dit weer en aangezien ik nogal veel korte afstanden rijdt......Jammer dat Cees niet wat dichterbij woont, anders zou ik meteen aan hem kunnen vragen of hij eens zou willen kijken ernaar. Groet,

Mario.

PayDay

Master

Berichtdi 13 dec 2011, 17:32

Hoe vol is de accu? Als de spanning te laag is slaat ie ook niet aan...
Aanslepen al eens geprobeerd? (als het geen automaat is...)
Benzinedruk ok
Image

Redhouse

Nieuw

Berichtdi 13 dec 2011, 18:03

PayDay schreef:Hoe vol is de accu? Als de spanning te laag is slaat ie ook niet aan...
Aanslepen al eens geprobeerd? (als het geen automaat is...)
Benzinedruk ok

PayDay

Master

Berichtdi 13 dec 2011, 18:14

Geen bougiekabels verwisseld? Ontsteking verdraaid?
Als je de bougies eruit haalt na een startpoging zijn ze dan zeiknat?
Wat met de stekker van de luchtmassameter eraf? Dan zou ie aan moeten slaan en meteen weer uitvallen...
Stekkers temperatuursensor? Of sensor zelf?
Als een sensor of stekker slecht is start ie ook niet...
Image

RonaldvanHees

Nieuw

Berichtdi 13 dec 2011, 20:15

Als je gaat starten en hij slaat niet aan dan heb je inderdaad al snel kletsnatte bougies.

Heb je de baksensoren doorgemeten ?
Zitten de stekkers daarvan goed aan elkaar ?
Massakabel van blok naar chassis goed ?
Al eens een andere boordcomputer geprobeerd ? (is die droog?)

Heb je een sleutel bij dat slotje bij je kofferbak ?

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 13 dec 2011, 23:40

728i heeft geen baksensoren...
Freude am Fahren

RonaldvanHees

Nieuw

Berichtwo 14 dec 2011, 08:54

Dan hoef je daar in elk geval niet te zoeken, :shock: :P

Redhouse

Nieuw

Berichtwo 14 dec 2011, 10:58

Iedereen bedankt tot zover voor alle reacties en tips. Ik ben inmiddels weer wat wijzer. Ik weet inmiddels dat de ecu van de L-Jetronic achter de speaker zit. Dus ik vanochtend de speaker eruit gehaald en wat denk je? Er zit een groot gat daar waar de ecu vastgeschroefd zit. Er zitten 2 m4 boutjes (rechts en links van de ecu) Nu zit er daar waar t linkerschroefjes hoort te zitten een groot gat met een diameter van zeker wel 5 cm. Ik heb de ecu eruit gehaald maar deze leek helemaal droog te zijn. Heb de 2 schroefjes eruit gedraaid aan de achterkant en de binnenkant was ook helemaal droog.

Nu komt t. Mijn auto heeft nog steeds een katalysator omdat deze is ingevoerd vanuit Duitsland. Hiervoor zit er ook een kastje naast de ecu van het merk GAT-TRONIC type: ST 25. Deze zit met een stekker aan een kabelboom vast, die weer aan de kabelboom van de ecu is gemaakt. Het stekkertje van de GAT-TRONIC is geoxideerd door vocht.

Nog 2 vragen:

1: Wie weet wat dit kastje precies doet en zou het euvel kunnen zijn van het niet willen starten?

2: Wat moet ik verwijderen en doen om dit gat wat ik net beschreef dicht te maken?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Redhouse

Nieuw

Berichtvr 23 dec 2011, 14:48

Even een update. Ik heb de ecu er weer in gezet. Deze gewisseld met een goed ruilexemplaar. Maakt helemaal geen verschil. Dus ik weet dat het de ecu niet is ondanks het gat wat er in de carosserie zit. Ecu was ook helemaal droog. Maar nu is dus de vraag: Wat is het dan wel?

Ik heb ook iets gelezen over een pulse-generator die in een 728i zou moeten zitten. Of een sensor die stuk zou kunnen zijn? Ik heb er de ballen verstand van en heb al een aanbieding gehad van iemand om hem te komen brengen maar hij rijdt dus niet. PLEASE HELP!! :crybaby:

Redhouse

Nieuw

Berichtdo 05 jan 2012, 20:28

Goedenavond allemaal, Nog voor iedereen op dit forum de allerbeste wensen voor 2012. Na lang zoeken ben ik er dus achter dat het de bougiekabels zijn die doorslaan zodra het vochtig wordt. Ik heb inmiddels een nieuwe set besteld en hoop dat hiermee het probleem voorgoed is opgelost. Nogmaals dank voor iedereen die reageerde op deze topic en die pb's stuurden. Dit forum is echt helemaal top.

padde66

Nieuw

Berichtza 07 jan 2012, 20:08

Heb hier nog wat info over de ljettronic wat ik kan radplegen

Keer terug naar Motorisch