Het is nu do 27 feb 2025, 23:16


G3 discussie

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

G3 discussie

Berichtma 23 jan 2012, 12:39

Om de vervuiling hier wat te beperken.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: G3 discussie

Berichtma 23 jan 2012, 12:49

Het gaat mij om deze reactie:

PayDay schreef:Een G3 installatie krijg je zelf nooit op kenteken. Zelfs de RDW kan dit niet!
Alleen een lpg-inbouw station kan dit.


Ik ben van mening dat je gewoon naar de RDW kan gaan voor een G3 codering op je kenteken mits je aan een bepaald aantal voorwaarden voldoet. En waarom? Omdat volgens mij de RDW bepaald welke installatie wel en welke niet in aanmerking komen voor een G3 codering op kenteken. Vandaar mijn reactie:

zerotolerance schreef:Dat je nog aan de Renault durft :mrgreen:

PayDay schreef:Een G3 installatie krijg je zelf nooit op kenteken. Zelfs de RDW kan dit niet!
Alleen een lpg-inbouw station kan dit.


Dat mag je uitleggen. Een inbouwer bepaald of de RDW G3 op het kenteken zet? Lijkt mij dat de RDW de hoogste instantie is op dit gebied.

En volgens deze pagina kan het gewoon


Dan komt er nog een heel geneuzel over G3 papieren e.d en dan eindigd de dicussie hier:

PayDay schreef:De fabrikant laat zijn systeem testen of dit aan de G3-eisen voldoet. Als dat zo is wordt er een G3-verklaring afgegeven voor het betreffende systeem in de auto. Dit wordt niet door de RDW getoetst.
Als jij een G3-verklaring laat zien bij invoer dan wordt natuurlijk wel G3 op kenteken gezet.
Het is natuurlijk niet de taak van de RDW om uit te zoeken wat voor LPG-systeem in een auto is gebouwd en wat daar de voorschriften voor zijn. Als jij in aanmerking wil komen voor de G3 korting zul jij aan moeten tonen dat jouw auto daaraan voldoet!


Dit is toch wat ik in het begin zei? Ik heb namelijk het idee dat we wel hetzelfde bedoelen maar elkaar niet helemaal begrijpen.

Bij mijn weten bepaald de RDW namelijk initieel welke installatie G3 op het kenteken krijgt en welke niet. Vervolgens krijgt de fabrikant de "G3 goedkeuring" waarmee een inbouwer aan de slag kan. Als de inbiouwer een "persoon" is zal hij of zij zelf met de goedkeuring e.d naar een RDW station moeten. Een offici
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: G3 discussie

Berichtma 23 jan 2012, 19:03

Om het even duidelijk te zeggen; de RDW zet geen G3 op kenteken zonder het overleggen van een G3-verklaring.

De G3 verklaring ontvangt de inbouwer bij levering van het systeem en na inbouw kan dan de auto G3 afgemeld worden. Na het afmelden dienen de lpg-opnamekaart samen met de papieren en G3-verklaring opgestuurd te worden naar de RDW.

Is de auto geen G3 maar misschien wel mogelijk dan zal er door een erkend inbouwstation een zichtcontrole uitgevoerd worden en de computer zal uitgelezen moeten worden. Het kan zijn dat de lpg-computer vervangen dient te worden om in aanmerking te komen. Is alles in orde dan kan er een G3-verklaring aangevraagd worden bij de fabrikant.
Na eventuele aanpassing van het LPG-systeem kan de G3-verklaring dan samen met de papieren worden opgestuurd naar de RDW. G zal dan veranderd worden in G3.

Als jij dus zonder verklaring bij de RDW komt krijg je het gegarandeerd niet. De RDW kan immers niet zien of de in jouw auto ingebouwde installatie aan alle eisen voldoet en gaat dat ook niet voor jou uitzoeken (zij kunnen ook de computer niet uitlezen).
Geen G3 verklaring is gewoon duur betalen.

Overigens wil ik trouwens nog eens duidelijk benadrukken dat G3 geen MERK is. G3 is een emissie-eis waaraan een LPG-systeem dient te voldoen om in aanmerking te komen voor de G3-korting op de wegenbelasting. Grote Nederlandse LPG-leveranciers (Zoals Vialle en Prins) hebben voor bijna alle automerken G3-systemen beschikbaar.

Een G3-systeem moet een geregeld systeem zijn (dus net zoals het motormanagement het mengsel constant af regelen op lambda 1) en mag niet afstelbaar zijn. De LPG-computer moet dus alles regelen. (even naar de "gasboer" het lpg-systeem afstellen is dus onmogelijk)

Hopelijk heb ik
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: G3 discussie

Berichtma 23 jan 2012, 19:27

Waar het mij om gaat is dat ik niet zomaar de installatie uit de grijze in de blauwe mag bouwen. Ik heb namelijk begrepen dat bij inbouw de onderdelen nieuw moeten zijn, en geen tweedehands spul........dat is iig wat ze mij verteld hebben, so correct me if i`m wrong.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: G3 discussie

Berichtma 23 jan 2012, 19:39

@ PayDay

We bedoelen hetzelfde. Het ging mij ook om het G3 papiertje. Geen certificaat (zo noem ik het maar even) dan geen G3 op kenteken. Als je dat hebt kun je "gewoon" naar de RDW.

Je auto moet voldoen aan EG 94/12 en je installatie moet een geaccordeerde G3 installatie zijn.

@ Robby

Op de installatie moet een bepaalde code staan (ik weet zo 1-2-3 niet welke). Bepaalde onderdelen moeten volgens mij wel nieuw zijn. Ook moet je geloof ik wel papieren overleggen, maar de meeste papieren zijn wel opvraagbaar bij de fabrikant.
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: G3 discussie

Berichtma 23 jan 2012, 20:20

Alle hogedrukdelen moeten zijn voorzien van een typegoedkeuringsnummer dat begint met 67r01. De tank mag niet ouder zijn dan 10 jaar. 67r00 is dus afkeur!
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

Keer terug naar Allerlei

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten