Het is nu ma 25 nov 2024, 02:48


Mijn 735 heeft problemen

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Mijn 735 heeft problemen

Berichtvr 17 feb 2012, 22:26

Ik heb vorige maand de 735 stilgezet ivm slecht starten en beroerde koude start cq stationaire loop
Nu het weer wat beter is en de onderdelen binnen waren en de LMM schoongemaakt is, vandaag alles maar weer gemonteerd zoals nieuwe rubber slangen en extra luchtschuif , geprobeerd te starten niets dus nog geen poging of maar iets wat op aanslaan lijkt na bijna twee accu's leeg tehebben gestard :twisted:

Nu krijg ik weer het vermoeden dat de bak sensors de oorzaak van het probleem zijn ,zoals destijds ook bij de 635 het geval was na drie maanden stilstaan :shock:

ik heb wel het relay van de DME eruit gehaalt !maar zonder dat ik er ergin had met het contact er nog opstond :roll: neem aan dat dit het relay is rechts tegen/bij paravant/vooruit!?
hij ruikt wel naar benzine bij de uitlaat,en bougie's zijn zeiknat !

*hoe meet je een bobine eigenlijk ?
*Weet iemand de waardes van de baksensors en op welke polen gemeten ?
*Hoor je de brandstof pomp lopen bij contact aan of alleen bij draaiende/lopende motor?

andere ideeen of sugesties zijn ook welkom natuurlijk :P
Laatst bijgewerkt door MartinE34 op vr 02 maart 2012, 19:55, in totaal 1 keer bewerkt.
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 18 feb 2012, 13:50

baksensoren ongeveer 1000 ohm, op 2 van de 3 pootjes.
mijn brandstofpomp draaid niet met contact aan.
bobine weet ik niet,

safe relais tegen schutbord, als die kapot is doet ie ook niets. Heeft mij ook wel is een paar dagen gekost voordat ik erachter kwam.

1 iemand starten en de ander handmatig wat met de lmm spelen is ook een optie. wel eerst bougies schoonmaken en een
nachtje luchten.

gr erik
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 18 feb 2012, 14:34

Het relay tegen schutbord klikt wel en word een beetje warm na starten of op contact,waar istie voor eigenlijk ?heb hem wel uitgewisseld met een andere zonder resultaat
hij moet zonder LMM ook lopen of minstens aanslaan

De waardes van de sensoren liggen op 1000 en 980 ohm op pootjes 1en2 dus binnen tollerantie lijkt mij !op de pootjes 1en3 en 2en3 is niets meetbaar bij bijde sensors

Op de plus bobine staat 12volt gemeten op massa schassis! op min en de plus bobine meet ik niets

Weerstand op de min en plus bobine is ook niets meetbaar

Nieuwe bougies gemonteerd ,morgen verdelerkap en kabels vervangen

Het is duidelijk datie nie vonkt,maar niet waarom nie :mrgreen:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 18 feb 2012, 15:07

Probeer eens een motronic kastje, en controleer de massa van het blok naar chassis(accu)
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 18 feb 2012, 15:15

een motronic kastje ??

Massa is goed had ik al gecontroleerd
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 18 feb 2012, 18:08

Deze:

Image
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 18 feb 2012, 18:33

Aha de DME :lol:

Dit is wel de laatste die ik verdenk (hoop ik)heb ik zo ook niet liggen om te proberen of uit te wisselen ,welke type Motronic of NR zit er in een 735i uit '86 en is deze het zelfde als van de 635 uit '82 en zijn ze evt in NL te laten repareren ?

Zal eerst de nieuwe bougie kabels monteren en de rotor +verdelerkap ,hij starte voor dit ook al slecht

kan de bobine ook nog ff uitwisselen :idea:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtdi 21 feb 2012, 16:31

ik heb vandaag de nieuwe verdeler kap en bougie kabels vervangen alles gecontroleerd of er stroom op stond bij de hoofd relay en bobine toen een poging gewaagd om te starten.........nou bijna aanslaan bij een paar ploffen dus een vonk is er wel lijkt mij

na doorstarten steeds een keer bijna aan slaan besloot ik het brandstof relay maar eens verwijderen en een door verbinding gemaak ik hoor heel zachtje wat tikken bij schutbord maar geen gezoem brandstof pomp ,besloot de slang v/d branstof maar eens los tehalen bij de druk regelaar en zoals verwacht geen peut !!

hoe meet ik de pomp bij de tank bij dat zwarte deksel komt een kabel met stekker uit moet ik die hebben ?en zit er nog ergens een pomp ?
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: heb ik dat weer ?

Berichtdi 21 feb 2012, 18:11

De pomp hangt naast de tank onder de wagen, het zwarte deksel is de vlotterafdekkap. stekkers zitten op de pomp daar onder dus. Vervang het filter maar is vaak de boosdoener.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtdi 21 feb 2012, 18:14

@Vervang het filter maar is vaak de boosdoener


hangt de pomp aan linker of rechterzijde ,en als het filter dichtzit loopt de pomp dan ook niet meer ?
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: heb ik dat weer ?

Berichtdi 21 feb 2012, 18:33

Als de pomp de druk niet kwijt kan en hij pompt maar een beetje hoor je ook niet zoveel. Pomp zit rechtsachter vlakbij het wiel aan de bodem vast.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtdi 21 feb 2012, 18:55

er komt helemaal geen druppel uit de slang :P

toch rechts !! ik was zomaar aan de kant v/d tankdop gaan kijken :roll:

thanks ;)
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtwo 22 feb 2012, 18:29

brandstof pomp er vrolijk op los en bij doorstarten pogingen tot aanslaan af en toe een plof in de uitlaat dan mag ik toch aannemen dat er zeker een ontsteking is of redeneer ik nu te makkelijk

heb de relays verwisseld ,hoofd relay klikt !brandstof relay verwisseld door een zelfde type althans met de zelfde aansluitingen alleen een oranje
sensors liggen binnen de waardes
nw verdelerkap + kabels en bougies



iemand nog een idee ?
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Hij loopt endelijk ...maar wel op 4cylinders

Berichtdo 23 feb 2012, 23:59

Vandaag weer bezig geweest en !! hij loopt ........................op 4cylinders :roll:

weet niet welke cylinders dit zijn maar de eerste twee vanaf de radiateur gezien ! doen bijde niet mee :shock:
de bougie doppen ombeurten ervanaf gehaald en bij deze twee is geen merkbaar verschil de andere wel
zo heb ik ook getest dat bij deze twee doppen gewoon een vonk aanwezig is ,nu zou ik de injectors willen doormeten en de kabel cq stekkers is er een voltage meetbaar op de stekkers van de injectors
en zijn de injectors zelf meetbaar en wat zijn de waardes ??
of kan iets anders de oorzaak zijn?

Worden ze per twee aangestuurd of zit er nog ergens een relay of zekering tussen?

Help!! heeft iemand ideeen en of sugesties

bij voorbaat mijn dank
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 25 feb 2012, 09:56

Je kan met een voltmeter wel meten of er spanning op de injector connector staat, alleen zal die wel snel fluctureren.

Als je een volt of 5 op de injector zet moet ie klikken (open gaan) echter laat er niet te lang stroom op staan anders kan ie doorbranden.
er zit gewoon een spoeltje in de injector dus doormeten met een Ohm meter. ( als je ze allemaal even meet weet je ook wat qua waardes)

Als je je rail wilt verwijderen, spuit dan eerst de injectorzittingen in je inlaatspruitstuk goed in met WD40 o.i.d en laat dat even weken, bij mij zat die rail echt
monster vast. (bij montage de rubbertjes voorzien van zuurvrije vaseline)

Voordat je de heleboel weer vastzet even de brandstof druk er opzetten, zodat je zeker weet dat alles lekdicht is ( Ivo zette bij mij op een of andere manier spanning op de brandstofpomp)

Ik had gewoon 1 defecte injector :cry:
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 25 feb 2012, 10:39

ik heb de injectors ook gemeten daar meet ik 000 ohm aan waarde !evenals de wel meelopende cylinders en op mijn andere auto's die wel goed lopen meet je ook 000 ohm op de injectoren als ik bijde meetpennen eropzet bij erafhalen van
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 25 feb 2012, 10:52

Heb even gemeten bij de mijne, ik meet 15,3 /15,4 ohm op de contacten van de injectoren.

Zou ik toch even een andere meter proberen, want je moet toch iets meten !
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 25 feb 2012, 19:39

ik heb met 4 verschillende meters gemeten ook op de injectors van de E30 een lopende auto, en van de 7 met de lopende cylinders en mijn meter slaat niet verder uit dan 2.2 ohm
Ik heb ook de test met de baterij gedaan en dan hoor je de injectors tikken /aan en uitschakelen/open en dicht zegmaar

Heb je niet injectors toevallig met hoge en lage weerstand ?
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 25 feb 2012, 22:09

Ik heb dit voor je kunnen vinden :

Remove the injector's electrical connector. Be careful, it's held on with a tiny metal retaining clip. This metal clip must be removed before you pull the connector off or damage to the connector will result. Use a really small screwdriver to pry the clip away. Don't drop it! Well, you probably will drop one at some point, so have a magnet nearby. Once the clip is off you can see the injector has a two terminal electrical connection. We need to measure the resistance between these two terminals. It should fall within the following values. For the 528e with Motronic 1.1, and all 535i cars resistance should be between 14.5 and 17.5 ohms. If you have a 528e with Motronic Basic, or a 633i the values should be between 2 and 3 ohms. Test for these values with your OHM meter, be sure to test for resistance between the terminals on the injector. DO NOT touch the ohm meter to the wiring harness' connectors. If an injector fails this test, it's junk and must be replaced.

Bron : [link]http://www.hiperformancestore.com/Motronic.htm[/link]
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtza 25 feb 2012, 22:43

Mooie link :)

Maar wel vreemd dat ik de waardes meet van een 2.8 en 3.3 liter blok 2 - 3 ohm
Ik meet 2.2 op de gevoeligste stand ohmmeter (ook bij mijn E30 325i)dus na met batterij de test nog gedaan te hebben en de injectoren open dicht hoor gaan kan ik dus concluderen dat de injectors ook goed zijn :roll:

Dus ECU is dan toch de laatste indeze :cry:

Bedankt voor het meedenken ;)
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: heb ik dat weer ?

Berichtwo 29 feb 2012, 09:54

Kijk even wat de laatste 3 cijfers zijn op je motronic, deze zit dacht ik bij de e23 in de rechter deurstijl (A stijl). Ik vermoed dat er een 061 in zit met een rode sticker.
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtwo 29 feb 2012, 10:18

ik heb zondag een 061 met rode sticker opgehaald bij RobertF,moet nog kijken v/d week

Maar denk je dat het aan de ECU ligt piet ? zelf dacht ik eerst aan de twee injectors zal morgen ff kijken of de bougies nat zijn
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

m7pietjem6

Professional

  • Berichten: 1069
  • Geregistreerd: za 26 dec 2009, 13:12

Re: heb ik dat weer ?

Berichtwo 29 feb 2012, 10:35

Als je een goede ECU hebt om te testen dan heb je weer iets om uit te sluiten. Ik had anders bij je langs kunnen komen om de mijn ECU uit te wisselen met de jouwe en die van jouw in mijn bmwtje te kunnen testen.
M635csi
M635csi (restauratie)
E3 3.3Li/A 3.5
L6 high 635csi/A
B7 turbo coup
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtwo 29 feb 2012, 11:30

ik zal deze week ff de ECU wisselen ,bedankt iedergeval Piet en ik hou het in gedachten mocht deze het ook niet doen ;)
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: heb ik dat weer ?

Berichtvr 02 maart 2012, 17:34

Nou het is een totaal andere ECU dan de 061 met rode stickker :shock:

Er zit een 018 in met de groene stickker en dubbele stekkers :roll:

weet iemand toevallig in welke type BMW,s welke ECU's horen evt lijstje ! en waar is het relay op de binnen zijde speaker afdekking voor dus bij de ECU zeg maar .

Heeft iemand nog zo'n goed werkende ECU liggen en tekoop toevallig :roll:

En of evt twee injectors voor een 735 I A weet niet welke nummers hier voor van toepassing zijn

Alvast bedankt
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Volgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 136 gasten

cron