Het is nu zo 24 nov 2024, 19:41


Nieuw lid

Hier plaats je een foto van je auto en stel je jezelf voor
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 10:51

Hallo, ik ben Niels uit Alkmaar 40 jaar en op zoek naar een e23 (735i) , voorkeur '84 t/m '86. Ben altijd wel BMW gek geweest, heb er voorheen 3 gehad nl. 520i '82, 320i '85 en een 318i '93. Mijn vader heeft een tijdje een 735i '90 gehad, echt een vette wagen was dat. Ik ben op zoek naar een goeie, geen zin in veel gesleutel, zo goed als origineel en automaat of 5 bak, maakt niet uit. Ik rij ongeveer 4000km per jaar, dus vraag ik me af of LPG zin heeft i.v.m. onderhoud van de motor, benzine is natuurlijk altijd beter lijkt me. Vroeger ook nog weleens in een 745i meegereden, dat was in 1984 ongeveer, dus die was vrij nieuw. Naar wat ik kan herinneren een echt beest, vooral in die tijd. De witte 735i op het aangeboden forum, komt aardig in de beurt, naar wat ik zoek. Andere vraag is nog, waar moet je zoal op letten en hoe zit het met de prijzen van onderdelen?

Gr. Niels
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 11:20

Welkom!

Aan elke oldtimer moet je wel wat aan sleutelen, je kunt het ook laten doen uiteraard.
Onderdelen zijn duurder dan gemiddeld, wel alles te krijgen.

Geef even aan wat je budget zou zijn want er zijn er genoeg hier die wat voor je kunnen betekenen!
Succes met het vinden van de juiste!
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 14:53

Bedankt, mijn budget is wel toerijkend voor een knappe 7. Sleutelen vind ik niet erg en kan ik ook wel, maar ik heb geen zin in ellelange restauraties, die tijd heb ik wel gehad. Ik wil graag weten wat zo'n 735i loopt op benzine en op gas? Wat zijn eigenlijk de verschillen met het 1e en zeg maar 2e type e23 en in welk jaar was dat?
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 17:12

hier op het forum staan de verschillen meerdere malen beschreven.

hij loopt 1: 7 benzine, 1:5 lpg gemiddeld, als je dat rekent kan het alleen maar meevallen.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 18:13

Welkom Niels.

Dat verbruik verhaal levert altijd leuke discussies op. Als je van de bovenstaande cijfers uitgaat valt het nooit tegen. Voor 4000 kilometer per jaar zou ik niet voor LPG gaan.

Waarom wil je pers
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 19:10

Ik ben gek van type auto's met de zwaarste motoren, vandaar. Ik dacht altijd dat de 745i 4,5 liter was (ben niet de enigste denk ik), maar die is dus ook 3,5 liter. Maar dus niet de 745i want ik vindt turbo's niet echt wat, vooral niet bij oudere auto's. Slechte ervaringen mee. Ik heb hiervoor een 1969 Dodge Charger met een 7,2 liter motor 13 jaar gehad, dus ik wil er niet teveel op achteruit gaan. Dat gas/benzine verbruik moet ik dus nog even goed uitzoeken. LPG is natuurlijk lekker goedkoop volgens iedereen, maar het sloopt eigenlijk je motor op den duur, al zijn die nieuwe gassystemen wel beter dan voorheen.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 19:19

Turbo's zijn best grappig :mrgreen:

Als je weinig rijdt is LPG niet goedkoop. Je moet eerst 2000 euro investeren in een fatsoenlijk systeem. Een kilometer op benzine kost 24cent, een kilometer op LPG kost 14 cent. Je "wint" dus 10 cent per kilometer op LPG maar hebt wel 2000 euro "achterstand". Na 20.000 kilometer kan het dus "uit".

Als je maar 4000 kilometer per jaar rijdt maakt dat qua onderhoud niets uit.

Een 735i is ook leuk. Ik weet niet wat voor bedrag jij in je hoofd hebt voor een nette maar ik vind de prijzen nogal verschillen. Er staat ook veel rommel te koop voor erg hoge prijzen.
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 19:24

Bedankt voor de reacties, ik ben net bezig en wil niks overhaast doen. Ik kijk ook wel in heel europa wat er te koop is, dus die prijsverschillen vallen af en toe wel op ja. Ik ga lekker rustig rondkijken en reacties van de kenners ervaren.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 19:37

Succes met je zoektocht.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Nieuw lid

Berichtzo 01 jul 2012, 19:37

Eenmaal een ami met een dikke 8 cilinder gehad te hebben valt de rest altijd tegen.....
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 01:51

Ja, als je het zo bekijkt blijft het leuk zo'n eend met een schuin achterraam!!
Offline

Rts

Die hard

  • Berichten: 364
  • Geregistreerd: di 07 apr 2009, 15:37

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 08:55

Welkom, en ikk denk dat erik een amerikaan bedoeld met ami? ;)
BMW 325ia cabrio e30
BMW 528ia E28
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 09:55

Ja precies nou zie ik het, was een beetje laat vannacht. Qua rijgedrag mis je er niet veel aan, maar de power is echt niet normaal van die amerikanen. Ik hou gewoon van auto's die je niet zo vaak ziet. Een maat van me zei dat ik ook moet kijken naar de w124 mercedes, maar die zie je veel te vaak vind ik. Een klassieke 7 spreekt mij meer aan, mooi model, alles is er gewoon goed aan.
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 09:56

Ik bedoel w126, sorry.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 10:37

Ik zou voor een 745i tweede type gaan met weinig Km. Als die goed is Power genoeg, daar sta je van te kijken zeker in combinatie met een EH-bak en als je het niet genoeg vindt dan heb je voor ongeveer 300 euro 100Pk meer dmv chiptuning. Bovendien zijn de 745i compleet uitgerust met opties. Ook zijn er maar 16 000 van gemaakt en niet zo veel meer van over
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 11:01

Wat is een EH-bak? Wat is de ervaring met die turbo's van de 745i?
Offline

Bmw e12 driver

Professional

  • Berichten: 1481
  • Geregistreerd: ma 05 okt 2009, 18:33
  • Woonplaats: Berkel

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 11:26

Ik rij zelf al drie jaar 745i, nog nooit problemen gehad met de turbo.( heb geen gasinstallatie )
Wel andere dingen , maar die heb je bij de 735 ook.
Stelregel is wat je bespaart aan wegenbelasting ben je kwijt aan onderhoud ( soms iets meer :oops: :oops: )
De EH bak heb ik niet , maar ik lees er wel verschillende verhalen van hier op het forum en die zijn niet altijd positief .
viewtopic.php?f=3&t=6357
Hoezo, een raket nodig om naar de maan te gaan?
Bij mij gaat alles naar de maan, zonder raket.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 11:43

De EH bak zit ook wel in de 735i. Ik ben er geen fan van.

Maar een 745i kan best wat hebben. Ik zou geen waarde hechten aan het aantal kilometers, eerder aan de staat van onderhoud. Als je een turbo netjes warm rijdt en netjes af laat koelen is er weinig aan de hand. Het tweede type blok is beter dan het eerste. Maar je moet kiezen wat jij vind wat het beste is. Een 745i heeft iets meer techniek en is bij mankementjes daaraan wel wat duurder. Maar wat Robertf al zegt, de meeste 745i's zijn luxer dan andere motoriseringen. Het is maar net wat je wilt.

Ik heb een handgeschakelde 735i gehad en heb nu en handgeschakelde 745i. Met een handgeschakelde 735i heb je geen gebrek aan vermogen. Die was in mijn ogen krachtiger dan de 745i automaat. Het is maar net wat je wilt. Automaat rijden is wel relaxter, maar het is maar net wat je wil. Ga gewoon eens proefrijden in verschillende auto's. De ene is de andere niet. Heb je geen haast? Dan zou je ook prima naar een 728i of 732i kunnen kijken.

De 735i heeft een blok wat zich bewezen heeft. Cees heeft er volgens mij ook eentje met een respectabele kilometerstand. Volgens mij staat of valt het met goed onderhoud.
Offline

Nelson

Nieuw

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: zo 01 jul 2012, 10:18

Re: Nieuw lid

Berichtma 02 jul 2012, 12:26

Bedankt voor alle info iedereen! Leek mij ook wel een goed plan om eerst maar eens te rijden en alles te vergelijken en kijken hoe de 7 aanvoelt.

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten

cron