Het is nu vr 28 feb 2025, 10:32


tips en lasapparaat

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

denoBMW

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jun 2011, 21:57
  • Woonplaats: Kaatsheuvel - Netherlands

tips en lasapparaat

Berichtma 08 okt 2012, 09:49

Ik sta op het punt om een (gebruikt) lasapparaat te kopen, maar kan er iemand mij een tip geven hoe "zwaar" dit minimaal moet zijn om alle voorkomende auto-werkzaamheden te kunnen doen ?
En met "zwaar" bedoel ik dan het Amperage..... :smartass:

Zijn er nog andere gegevens waar ik rekening mee moet houden ?

Of....heeft hier nog iemand een leuk apparaatje staan...?

Ik hoor het graag, heb zin in wat BMW vuurwerk.....:-)

ps ik heb namelijk de volgende op het oog, maar weet niet of die voldoende is.....

Weldpartner 150
** demonstratiemodel ** 1/2 jaar garantie

Hobby lasapparaat, 150 amp
BMW E23 728i 1986
BMW 635 CSI 1985
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: tips en lasapparaat

Berichtma 08 okt 2012, 11:13

Ik ben geen specialist maar iedere klus heeft zo zijn eigen lasapparaat nodig, plaatwerk doe ik met een MIG, dik materiaal gaat het beste electrisch, en autogeen voor een mooi smeltresultaat.
Freude am Fahren
Offline

denoBMW

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jun 2011, 21:57
  • Woonplaats: Kaatsheuvel - Netherlands

Re: tips en lasapparaat

Berichtma 08 okt 2012, 11:58

Hallo Cees, je hebt het al over 3 lsapparaten ........Laat ik er maar met 1 beginnen, namelijk MIG......

Hoeveel Ampere moet zo'n apparaat zijn om plaatwerk en evt wat uitlaatgedoe te kunnen lassen?
BMW E23 728i 1986
BMW 635 CSI 1985
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: tips en lasapparaat

Berichtma 08 okt 2012, 12:08

Voor plaatwerk is het laagst in te stellen amperage belangrijker dan het hoogst in te stellen amperage...

Heb hier ooit een eendaagse cursus gedaan en zie dat ze nu ook boeken verkopen:

MIG/MAG instructieboek

Staat het zeker in!
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: tips en lasapparaat

Berichtma 08 okt 2012, 12:13

Dit apparaat is voldoende om plaatwerk mee te lassen aan een auto, lijkt mij. Eenvoudig apparaat met instelling amperage en draadsnelheid meer niet. Slangenpakket is niet demonteerbaar, maar is altijd te maken met eurostekker als het moet. Draaddikte KAN VOOR 0.6 EN 0.8 dus OKE
De plaatdikte is 0,8mm en daar brandt je al snel doorheen. De vraag is of je zelf genoeg ervaring hebt om dit te doen, er is wel verschil tussen aan elkaar bakken en lassen. Maar al doende leert men.... ;)
Bij het apparaat komt natuurlijk nog wel een gasfles huur of eigendom, reduceerventiel, laskap, handschoen spray enz.
Voor hobby gebruik autorestauratie een geschikt apparaat
http://www.weldpartner.nl/lasapparaten/wp150.html
Offline

denoBMW

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jun 2011, 21:57
  • Woonplaats: Kaatsheuvel - Netherlands

Re: tips en lasapparaat

Berichtma 08 okt 2012, 18:59

Bedankt heren voor de tips, ik ga morgen even vragen of dit lasapparaat nog beschikbaar is.

En dat lassen, zal wennen worden, heb jarenlang zware balken aan elkaar gesmolten, daar brand je in geen 100 jaar doorheen, nu ff oefenen op iets dunner materiaal.... :)
BMW E23 728i 1986
BMW 635 CSI 1985
Offline

RoVer8772

Professional

  • Berichten: 2059
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 19:47
  • Woonplaats: Helmond

Re: tips en lasapparaat

Berichtdi 09 okt 2012, 09:10

lassen aan plaatmateriaal in een auto is idd andere koek als dik materiaal aan mekaar bakken....neem in ieder geval een lasapparaat waarmee je de spanning en de stroom mee kunt instellen, dus niet een vaste instelling...en gebruik in hemelsnaam geen gasgevulde draad ! , maar gebruik gasflessen. En maak natuurlijk eerst proeflassen voordat je je plaatmateriaal verneukt... :whistle:
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....


'83 732i e23
'94 320ia e36 coup
Offline

RoVer8772

Professional

  • Berichten: 2059
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 19:47
  • Woonplaats: Helmond

Re: tips en lasapparaat

Berichtdi 09 okt 2012, 09:12

@RobertF: Stroomsterkte en draadsnelheid is hetzelfde....Meer draad = meer stroom....
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....


'83 732i e23
'94 320ia e36 coup
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: tips en lasapparaat

Berichtdi 09 okt 2012, 10:32

Deze heeft een knop voor 4 Amp stappen de mijne heeft er 7 dat bedoel ik.
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: tips en lasapparaat

Berichtdi 09 okt 2012, 12:32

Met dit apparaat kun je jezelf aardig redden al is het wel wat beperkt mijn inziens !
gevulde draad is eigenlijk meer voor dikker materiaal en is met een goedkoper las apparaat 220V mindere resultaten te behalen ,en idd een babyfles lasgas is eigenlijk een pre ipv die kleine rotflesjes vooral als je redelijk veel moet lassen

en als je kracht stroom hebt zou ik iets meer uitgeven voor een 380V Mig/Mag lasapparaat ,deze zijn voor dun materiaal nog veel fijner in/afteregelen en word dun materiaal lassen nog iets makkelijker, en voor dikker materiaal heb je geen electrode/electrich lasapparaat meer nodig .

op 380V is tweedehands aardig wat betaalbare apparatuur/gereedschap tekoop


zelf ben ik aan een Tig apparaat toe :P
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: tips en lasapparaat

Berichtdi 09 okt 2012, 17:29

Ik ben zelf lasser van beroep en dan voornamelijk aluminium in 0.8, 1.5, en 3.0 mm. Als ik iets moet lassen aan mijn auto gebruik ik altijd het tig apparaat, daar kan ik heel dun plaatwerk en het wat dikkere spul zoals uitlaten en balken heel mooi mee lassen. Ik weet niet wat het prijs verschil is tussen een mig en tig maar met een tig kun je veel meer.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: tips en lasapparaat

Berichtdi 09 okt 2012, 17:38

Ik was 15jaar lasser van beroep zelfs kunstof :P,je hebt met Tig ook minder las spetters dan met MIG

Maar een TIG voor aluminium en of beide is in het algemeen duurder dan
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

denoBMW

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jun 2011, 21:57
  • Woonplaats: Kaatsheuvel - Netherlands

Re: tips en lasapparaat

Berichtdi 09 okt 2012, 18:01

Ik heb toch maar bovenstaand lasapparaat gekocht , was een showroommodel met een klein deukje, was dus heel vriendelijk voor mn portemonnee.......

Een rol 0,8 draad, en een gasfles gehuurd.
Ik heb nog geen krachtstroom, dus ben gebonden aan 220V.

Ik ga nu voorlopig met dit apparaat aan de slag, ff wat proefstukjes zetten, dat komt helemaal goed.....
En dan zien we over een paar jaar wel verder....ga ik misschien ondertussen ook een TIG-cursus doen.

Nogmaals, allen bedankt voor het meedenken...

En als jullie binnenkort een grote brand in Brabant op tv zien, denk aan mij..... :D
BMW E23 728i 1986
BMW 635 CSI 1985
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: tips en lasapparaat

Berichtdi 09 okt 2012, 18:41

ik ben helaas ook gebonden aan 220V want het ligt niet in deze oude huizen ,nou gedeeltelijk dan het word verdeeld over twee huizen volgens nuon/liander waar het aangevraagd is :(

Maar suc6 met de hobby iig :P
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

RoVer8772

Professional

  • Berichten: 2059
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 19:47
  • Woonplaats: Helmond

Re: tips en lasapparaat

Berichtwo 10 okt 2012, 09:09

Heb net mijn diploma's MIG/MAG op zak, gaan nu Voor TIG rvs...je bent nooit te oud om te leren LOL
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....


'83 732i e23
'94 320ia e36 coup
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: tips en lasapparaat

Berichtwo 10 okt 2012, 09:29

ach wat is oud ,het onthouden word alleen steeds moelijker naarmate de jaren verstrijken :mrgreen:


maar goed bezig iig :clap:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

denoBMW

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jun 2011, 21:57
  • Woonplaats: Kaatsheuvel - Netherlands

Re: tips en lasapparaat

Berichtwo 10 okt 2012, 10:59

Die TIG cursus komt er binnenkort wel, ik ken wel iemand voor n persoonlijk lesje.....

En by the way......n wijs iemand zei me eens..."het is niet erg om oud te worden, maar je komt met zo'n oud wijf te zitten"........ :D
BMW E23 728i 1986
BMW 635 CSI 1985
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: tips en lasapparaat

Berichtwo 10 okt 2012, 11:57

daarom heb ik de vorige al ingeruild voor wat jongers :P vond ook datie teveel op de moeder ging lijken :mrgreen:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

denoBMW

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jun 2011, 21:57
  • Woonplaats: Kaatsheuvel - Netherlands

Re: tips en lasapparaat

Berichtwo 10 okt 2012, 20:37

Das dus mijn voordeel, die van mij is al zo oud, die kan geen moeder meer hebben haha...... :lol:
BMW E23 728i 1986
BMW 635 CSI 1985
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: tips en lasapparaat

Berichtwo 10 okt 2012, 21:52

:lol:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

RoVer8772

Professional

  • Berichten: 2059
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 19:47
  • Woonplaats: Helmond

Re: tips en lasapparaat

Berichtdo 11 okt 2012, 06:33

:sneaky2: Het is maar goed, dat vrouwen dit forum nooit bezoeken...
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....


'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

Keer terug naar Allerlei

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten