Het is nu vr 28 feb 2025, 11:17

Auto invoeren

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht

Jasper

Die hard

Auto invoeren

Berichtdi 11 sep 2012, 16:19

Ik heb zoals de meeste wel weten een auto in Zweden gekocht, en ben nu aan het uitzoeken wat er geregeld moet worden voor het invoeren. Gelukkig zit het RDW keuringsstation bijna bij mij op de hoek, dus dat is alvast lekker gemakkelijk. Ook heb ik uitgevonden dat het invoeren zelf niet veel voorstelt, en ook praktisch niks kost.

Mijn vraag is dan ook over de terugrit van Zweden naar Nederland. De verkoper laat mij de auto op zijn verzekering terug rijden, dus dat scheelt alweer, maar mag ik eigenlijk met Zweedse kentekenplaten naar NL rijden, of moet ik alsnog een tijdelijk kenteken regelen voor de terugrit?

Natuurlijk zou ik de RDW etc kunnen bellen en heb ik het waarschijnlijk zo uitgevonden, maar ben benieuwd naar de ervaringen met invoeren en hoor uiteraard ook graag praktische tips mocht je die hebben!

Alvast bedankt!
Gr, Jasper

RobertF

Professional Goud

Re: Auto invoeren

Berichtdi 11 sep 2012, 16:36

Ik heb mijn BMW in Engeland gekocht. Ik heb in Engeland mijn verzekering gebeld en de auto op chassisnummer verzekerd. Ben met de Engels platen naar huis gereden. Bij de douane heb ik de factuur laten zien en kon gewoon door rijden.
Ik zou bij de RDW alleen een kenteken keuring laten doen. Een week erna krijg je het kenteken en dan kun je bij je garage naar de APK.

Jasper

Die hard

Berichtdi 11 sep 2012, 18:09

Bedankt Robert. Ik heb weleens gehoord dat je als Nederlander niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden; is dat in dit geval niet van toepassing (of klopt wat ik zeg misschien helemaal niet)?

baur323

Professional Zilver

Berichtdi 11 sep 2012, 18:33

Klopt,

Officieel mag je als NL ingezetene niet met een buitenlands kenteken rijden, huurauto's uitgezonderd.
Ik weet niet hoe het gaat met een Zweeds kenteken, maar als de vorige eigenaar zijn platen niet wil meegeven met bijbehorende verzekering kan je altijd ervoor kiezen om een Duits kurzzeitkennzeichen te kopen.
Let op, die zijn er in 2 versies. Beide versies mag je als NL ook niet gebruiken maar ook hier is europees recht van toepassing: iedere burger is gelijk.. Deze KZK kan je op internet kopen. LEt op de vervaldata in de toekomst. (einddatum staat op de plaat).
De gele versie: staat niet op naam, verzekering is Eu. kost euro 100,- als je hem in NL koopt en je mag er in heel europa, behalve NL 5 dagen mee rijden. Als de politie in NL je pakt heb je een aantal mogelijkheden: van in beslagname, boete voor niet BPM betalen en een waarschuwing. Dit laatste is meestal van toepassing als het de eerste keer is. Vlgs de NL autoriteiten ligt het probleem hier dat het kenteken niet op naam staat.
De rode versie: staat op naam en is ook verzekerd. Bij deze laatste versie staat de NL politie het oogluikend toe omdat je hiermee altijd - zij het via een omweg - traceerbaar bent.
Je zal niet de eerste zijn die op duits KZK bij het RDW komt en gelijk een vette bon krijgt..

Street legal

Professional

Berichtdi 11 sep 2012, 19:13

Ik heb in het verleden voor deze dingen een tijdelijk kenteken bij de RDW aangevraagd, en zo vanuit Duitsland naar Lelystad gereden. Dit is nu niet meer mogelijk. Nu kun je in Duitsland een kzk aanvragen en daarmee naar huis rijden, en daarna een eendags kenteken en keuring bij de rdw aanvragen. Nooit, maar ook nooit met een duits kzk bij de rdw aankomen. is echt vragen om problemen, de douane is er altijd!!!
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 11 sep 2012, 21:23

Je kan tot aan de grens rijden met Zweeds kenteken en deze ter plekke wijzigen in een eendagskenteken. Daarna rijdt je direct door naar de RDW. Moet je wel exact weten welke datum je NL binnen rijdt.
Freude am Fahren

zerotolerance

Professional Goud

Berichtwo 12 sep 2012, 07:30

baur323 schreef:Je zal niet de eerste zijn die op duits KZK bij het RDW komt en gelijk een vette bon krijgt..

En die kan je aanvechten:

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=78266

Maar ik zou gaan voor de optie die baur323 beschrijft.

Jasper

Die hard

Berichtza 15 sep 2012, 08:37

Bedankt iedereen voor de tips! Als ik het goed begrijp kan ik het volgende doen;
De verkoper is gelukkig zo vriendelijk om mij met zijn platen en verzekering terug te laten rijden. Ik hoor wel gemengde verhalen over hoe goed je dan gedekt bent in geval van ongeluk, dus dat moet ik nog even uitzoeken. Voor Nederland vraag ik tijdelijke vrijstelling aan van wegenbelasting en BPM aangifte (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ebben.html). Dan hoef ik em alleen nog maar naar de RDW te rollen en in te laten voeren. Zie ik nu iets over het hoofd? Misschien stel ik wat domme vragen of is dit erg voor de hand liggend, ik heb dit nog nooit gedaan dus is toch nog wel een avontuur voor mij!

MartinE34

Professional Zilver

Berichtza 15 sep 2012, 09:31

@U mag als inwoner van Nederland in het bezit zijn van een auto met een buitenlands kenteken. U moet de auto dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u voor de auto belasting op personenauto
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

RobertF

Professional Goud

Berichtza 15 sep 2012, 16:40

Ik zou de auto zelf WA-verzekeren, op naam van een ander en dan zeker iemand in Zweden geeft in geval van schade een hele hoop ellende. Je moet hem toch verzekeren voor de keuring
Bij Kuiper verzekeringen in Heerenveen zit je goed, vlgs de FEHAC de beste voor oldtimers. Ik denk niet dat je een goedkopere vindt

http://klassiekers.kuiperverzekeringen.nl/klassiekers/

Jasper

Die hard

Berichtzo 21 okt 2012, 10:40

Nog een weekje voor de trip; vrijdag as vlieg ik naar Stockholm Skavsta waar ik (hopelijk :roll: ) wordt opgehaald door de huidige eigenaar. :biggrin:

De auto heeft in de laatste jaren maar weinig kilometers gemaakt, dus mocht iemand nog tips hebben om op te letten alvorens 1300km te gaan rijden dan hoor ik die graag!

Daniel

Master

Berichtzo 21 okt 2012, 11:41

Ik wil jou graag de vraag anders om stellen; Waar ga jij opletten?
///M57

E23 verkocht

baur323

Professional Zilver

Berichtzo 21 okt 2012, 12:11

Ik heb net een Franse e23 opgehaald op Frans kenteken.
Belangrijk is de verzekering goed te regelen (ook op frans kenteken mogelijk)
Je enige probleem is dan rijden op buitenlands kenteken in NL..
Ik denk als je kan laten zien dat deze opnaam is verzekerd je niet direct een heel groot probleem hebt,

bmw2011

Nieuw

Berichtzo 21 okt 2012, 18:04

Heb er geen verstand van maar ben even wezen googlen en dit vond ik.

Car Price Report
Ook al zijn de binnengrenzen van Europa verdwenen, wil dit lang nog niet zeggen dat alle goederen overal even duur zijn. Elk jaar publiceert de Europese commissie een tweetal keer een Car Price Report. Daarin staan de prijzen van alle autoproducenten voor al de 27 lidstaten van de Unie. Dit zijn uiteraard de richtprijzen zonder de speciale kortingen en condities. Het is opvallend hoe sterk de prijzen verschillen van land tot land.

Elk land anders
Zo blijkt dat auto

Keer terug naar Allerlei