Het is nu zo 24 nov 2024, 22:33

Oldtimers en Regeerakkoord

Al het nieuws wat te maken heeft met het rijden van een oude BMW (regels, belastingen etc)
  • Auteur
  • Bericht

RobertF

Professional Goud

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

Berichtdi 30 okt 2012, 10:54

het is niet de oldtimerliefhebber die af en toe rijdt die het milieu belast, dat zijn die met een oldtimer welke voor woon-werkverkeer gebruikt worden. Hoewel ik daarvan wel eens het exacte aantal wil zien en dat zet geen zoden aan de dijk, denk ik
Om dit tegen te gaan, want die doen dat voor het financieel gewin, maak alleen die oldtimers belasting vrij waarvan de bezitter 1 auto op naam heeft waarvoor hij belasting betaalt. Dat is re

RobertF

Professional Goud

Berichtdi 30 okt 2012, 11:37

De FEHAC heeft voor eerdere discussies meerdere rapporten laten maken over het aandeel aan emissie van de oldtimers.
Als ik naar Turkije vlieg dan geeft dat 0,65 ton milieubelasting. als ik het HELE jaar met mijn oldtimer rijd is dat 0,5ton.

Het blijkt ook dat de oldtimerliefhebber gemiddeld 3 auto's heeft dus die rijden niet allemaal te gelijk.
Voor degene die het rapport interesseert

http://www.fehac.nl/images/stories/best ... moebe1.pdf

http://www.fehac.nl/images/stories/best ... moebe2.pdf
Laatst bijgewerkt door RobertF op di 30 okt 2012, 13:40, in totaal 1 keer bewerkt.

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 30 okt 2012, 11:40

Dit is dus exact hoe politiek werkt. Je gooit de knuppel in het hoenderhok en kijkt wat er gebeurd. Gezien de korte omschrijving hebben ze waarschijnlijk nog geen idee hoe e.e.a. uit te voeren. Het is aan het ministerie de opdracht om samen met belangenverenigingen dit invulling te geven. Lukt dit niet, kan het hele idee nog door de Eerste Kamer worden afgewezen (VVD en PvdA hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer).

Met het afschaffen van de MRB voor oldtimers kan men z' on 153 miljoen Euro binnenharken. De keerzijde is het wegvallen van de inkomstenstroom van bedrijven welke zich bezig houden met oldtimers. Ook de accijns en BTW inkomsten van het oldtimergebruik zullen terug lopen, daar velen hun oldtimer zullen weg doen of stallen.
Freude am Fahren

baur323

Professional Zilver

Berichtdi 30 okt 2012, 11:45

CeesBMW schreef:Dit is dus exact hoe politiek werkt. Je gooit de knuppel in het hoenderhok en kijkt wat er gebeurd. Gezien de korte omschrijving hebben ze waarschijnlijk nog geen idee hoe e.e.a. uit te voeren. Het is aan het ministerie de opdracht om samen met belangenverenigingen dit invulling te geven. Lukt dit niet, kan het hele idee nog door de Eerste Kamer worden afgewezen (VVD en PvdA hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer).

Met het afschaffen van de MRB voor oldtimers kan men z' on 153 miljoen Euro binnenharken. De keerzijde is het wegvallen van de inkomstenstroom van bedrijven welke zich bezig houden met oldtimers. Ook de accijns en BTW inkomsten van het oldtimergebruik zullen terug lopen, daar velen hun oldtimer zullen weg doen of stallen.

Spijker op de kop.
Ik denk dat het allemaal wel losloopt.
Bij de feitelijke uitwerking van dit plan gaan ze heus wel rekenen (of het wordt door de lobby even voorgerekend..) en komt men er achter dat de fictieve opbrengst volledig wegvalt ten op zichte van de enorme derving.
Wel denk ik dat met name import van diesels een specifieke aanpassing krijgen, want daar zit de echte pijn.
Overigens zou ik er niet echt moeite mee hebben als ik voor mijn dagelijkse 735 op lpg gewoon moet betalen.
Het is nu een extra voordeel wat naar de letter van de wet zo niet bedoeld is.

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 30 okt 2012, 12:10

Ik snap de insteek van de stelling van het regeer akkoord. Bij de RDW staan rijen oude Mercedes diesels, naar frituur ruikend, om ingeklaard te worden. Deze worden puur gebruikt om goedkoop te rijden, en niet om erfgoed te behouden ! Milieutechnisch ook niet echt lekker.
Aan deze groep mensen valt voor de regering niks binnen te halen. Ze betalen geen accijns (illegale biodiesel), geen MRB, en op de import zit geen BPM. 0,- in het laatje van de overheid.

De oldtimerliefhebber is nu de pineut door deze groep profiteurs.

Als we blijven importeren behouden we in ons kleine Nederland straks het erfgoed van alle omringende landen.
Freude am Fahren

RobertF

Professional Goud

Berichtdi 30 okt 2012, 12:17

Ik denk wel dat er iets komt voor oldtimer liefhebbers en dagelijks gebruikers. Dat is ook bij de FEHAC bekend. Er zal dus een differentiatie komen tussen economisch gebruik en cultureel erfgoed.
Duitsland heeft ooit een enquete gehouden en het bedrag wat omging in de oldtimerscene was 800 milj euro.
Het is niet alleen garages en onderhoud maar ook, onderdelen, stalling, beursbezoek, vakantietrips, hotelbezoek, literatuur, evenementen

Bovendien loopt de import sterk terug n.a.v. de nieuwe regeling van 1-1-2012
Over de eerste 5 maanden van 2012 is de ge

wax_

Master

Berichtdi 30 okt 2012, 13:03

@Cees: je hebt helemaal gelijk, naar mijn mening verpesten die oude stinkdiesels van vele van onze medemensen met migratie achtergrond, waar het maar om 1 ding gaat: goedkooop rijden, het voor iedereen:
veel uitstoot, geen BPM/BTW. Als die 190D o.i.d. doorgeroest is of er iets aankomt, wordt er wel weer een nieuwe geimporteerd....

Op deze manier wordt > 1 oldtimer rijden wel opeens een dure hobby: bij 2 stuks ben je zo 2000
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL

wax_

Master

Berichtdi 30 okt 2012, 13:07

@Robert: ik vrees dat je daar gelijk in hebt, maar of het CPB zover doorgerekend heeft ? ik vrees het niet....
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL

k.debruin728i

Nieuw

Berichtdi 30 okt 2012, 13:15

Van de 153 mil die ze denken binnen te halen blijft bijna niks over aangezien er een helebooel
Oldtimer naar het buitenland zullen gaan of naar de sloop.
En zoals cees zegt vallen er klappen in de werkgelegenheid dus schieten ze er niks mee op.
Van mij mogen ze wel de import aanpakken van die frituurwagens
Maar laat ons gewoon genieten van onze hobby
Je bent uniek........net als iedereen!

RobertF

Professional Goud

Berichtdi 30 okt 2012, 13:17

Betrouwbare overheid? Net een nieuwe regeling vanaf 1-1-2012 en nu weer iets anders.

De verhoging van de snelheid naar 130Km/h is schadelijker voor het milieu dan alle oldtimers bij elkaar.
Er is berekend dat door de snelheidsverhoging er 2,5% meer CO2 wordt uitgestoten terwijl het totale emissieaandeel van de oldtimers 0,33% is

joo

Pro

Berichtdi 30 okt 2012, 13:56

Vind het jammer dat de kilometerheffing niet door gaat. Is voor iedereen eerlijk.
Of nog makkelijker geen mb meer heffen en de brandstofaccijns verhogen.
Nadeel is voor grensregio's niet te handhaven.

BMWim

Moderator

Berichtdi 30 okt 2012, 14:19

als ik mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi !

haagie2

Berichtdi 30 okt 2012, 17:44

echt nederland dit

als ze het zelf slecht voorstaan zijn de mensen met een laag inkome de L*L
LEUK he 1 natie 1 Europa zal ik maar zeggen,ja andere landen helpen als ze het slecht hebben en er is geen geld,maar wel geld pompen erin en dan mogen WIJ laag geschaalde burgers maar gaan betalen en krom ligge.

denk je lekker goedkoop te kunne rijden heerlijk, nou nee mogen we nog gaan betalen k*tzooi .
denk je een mooie auto tehebben voor een paar duizend is ie gelijk niks meer waard
nou heb nog wel een ouwe setje kenteken liggen betaal geen cent wegenbelasting voor me oldtimer dan maar zo
o ja let op waar je op stemt was ook nog een topic toch ???
volgens mij hebben ze gewoon de verkiezing gewoon vervalst

maar ja nederland doet het zich zel aan we wisten als we gingen stemmen op pvda en vvd dat dit zal gebeuren (was niet mij vote)

Fletch

Pro

Berichtdi 30 okt 2012, 17:48

Misschien hier een petitie tekenen en kijken wat zij voor ons kunnen betekenen.

http://www.autobelangen.nl/nieuws

Als wij allemaal mailen naar deze instantie, misschien dat deze zich dan ook mengt in de strijd tegen het
afschaffen van vrijstelling voor oldtimers :!:

Ik zou ook een oproep doen naar het e28 forum en andere BMW fora, bundelen die hap. CeesBMW kan jij hier een rol in spelen?
Fl(e23)tch

Ik zou het met je eens kunnen zijn.....maar ja dan hebben we allebei geen gelijk!

pa633

Die hard

Berichtdi 30 okt 2012, 18:26

Autobelangen heeft nog geen standpunt en daar kun je nog niks tekenen of je moet voor mini auto's willen tekenen.

Idd mailen die mannen...

Bij de KNAC kun je wel al wat tekenen. http://www.knac.nl/petitie/

En de fehac heeft al een persbericht uitgegeven wat een idioten het zijn die dit hebben bedacht..
Laatst bijgewerkt door pa633 op di 30 okt 2012, 18:32, in totaal 1 keer bewerkt.

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 30 okt 2012, 18:27

Zou niet weten hoe, als club krijg je niet echt iets voor elkaar.

Het beste werkt massale burgerlijke ongehoorzaamheid. Waarom denk je dat er geen cent wordt bespaard op politie ? Omdat ze die straks hard nodig hebben om de sociale onrust te beteugelen. De maatregelen zullen worden afgedwongen. Met angst en dreiging wordt dit land geregeerd.
Freude am Fahren

MartinE34

Professional Zilver

Berichtdi 30 okt 2012, 18:32

als het aan Denhaag ligt gaan we het liefst en zo snel mogelijk richting een politie staat :evil:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

undifined1

Master

Berichtdi 30 okt 2012, 19:09

ik heb het al zo vaak gezegd, maar er is maar 1 oplossing, gewoon een verbod op Mercedes diesel oldtimers.

Maar gelukkig zijn er veel mensen die tegen dit plan zijn, ik vermoed dat het niet helemaal wordt afgelast, maar wel veranderd.

beamer73583

Die hard

Berichtdi 30 okt 2012, 19:14

pa633 schreef:Autobelangen heeft nog geen standpunt en daar kun je nog niks tekenen of je moet voor mini auto's willen tekenen.

Idd mailen die mannen...

Bij de KNAC kun je wel al wat tekenen. http://www.knac.nl/petitie/

En de fehac heeft al een persbericht uitgegeven wat een idioten het zijn die dit hebben bedacht..

Zo tis druk op de site, bijna niet op te komen, maar ik heb getekend, gewoon doen mannen.
BMW 735i
Audi A4 Avant
Merida Matts 60 XT

MartinE34

Professional Zilver

Berichtdi 30 okt 2012, 19:52

undifined1 schreef:ik heb het al zo vaak gezegd, maar er is maar 1 oplossing, gewoon een verbod op Mercedes diesel oldtimers.

hoezo alleen MB diesels ook alle BMW peugeot en VW diesels verbannen deze stoten meer fijnstof uit dan twee vrachtwagens met euro 5 norm
en fijnstof is het nieuwe toverwoord in de milieumaffia kabinet :twisted:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

jversteeg@solcon.nl

Nieuw

Berichtdi 30 okt 2012, 19:54

Ik heb nog een heel mooi klein bmw-tje (732ertigje) te koop met een klein gastankje voor een klein prijsje...... :car:

RobertF

Professional Goud

Berichtdi 30 okt 2012, 20:20

Ik heb de petitie getekend met verschillend emailadressen, dus ook doen.

MartinE34

Professional Zilver

Berichtdi 30 okt 2012, 21:26

zit je ook in het kabinet ?gedoogd frauderen :naughty: :mrgreen:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

RobertF

Professional Goud

Berichtdi 30 okt 2012, 21:35

niks frauderen, ik getekend en op naam van mijn vrouw, helemaal legaal ;)

MartinE34

Professional Zilver

Berichtdi 30 okt 2012, 21:39

:P ;)
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT