Al het nieuws wat te maken heeft met het rijden van een oude BMW (regels, belastingen etc)
Plaats een reactie

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

do 22 nov 2012, 16:57

FEHAC Persbericht 22-11-2012

Import klassiekers ouder dan 30 jaar voortaan bij
gespecialiseerde RDW stations.
RDW en FEHAC werken samen aan het opzetten van een nieuwe aanpak voor de RDW klassieker
keuringen. Met ingang van 1 februari 2013 zijn vijf geselecteerde RDW stations aangewezen voor
import van klassieke voertuigen.
Bij de aanpak van import(keuringen) hanteert de RDW steeds als leidraad het principe dat iedereen met
elk voertuig bij elk RDW station terecht moet kunnen. Maar daar waar moderne voertuigen steeds meer
op elkaar gaan lijken, wordt de technische kloof tussen moderne uniformiteit en mobiel erfgoed steeds
groter.
RDW en FEHAC hebben daarom afgesproken dat import van voertuigen ouder dan 30 jaar per 1 februari
2013 uitsluitend plaatsvindt bij vijf aangewezen RDW keuringstations. De RDW medewerkers op deze
stations hebben specifieke kennis van klassiekers. RDW en FEHAC werken samen om deze kennis op
peil te houden en waar nodig te verdiepen.
Import(keuring) van klassieke voertuigen, ouder dan 30 jaar, vergt specialistische kennis die niet meer bij
iedere keurmeester voorhanden is. Het gaat bijvoorbeeld om technische kennis die nodig is om de
authenticiteit van onderdelen en documenten vast te stellen. Daarom is afgesproken dat vanaf 1 februari
de keuring van voertuigen ouder dan 30 jaar uitsluitend verricht worden bij

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

do 22 nov 2012, 19:57

:mrgreen:


Afbeelding

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 17:44

Wat heeft die rdw keuring met vrijstelling van mrb te maken ?

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 19:30

Waar het waarschijnlijk naar toe gaat en dat is in Duitsland al zo dat als je een 26 jaar oude BMW 525i aanbiedt voor keuring en je hebt daar een diesel ingebouwd dat je die niet meer op oldtimer kenteken krijgt. D.w.z. oldtimer niet meer origineel geen MRB vrijstelling

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 20:49

en daar ben ik dan ook weer niet rouwig om :P

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 21:38

Das wel jammer, krijg ik geen vrijstelling op een camaro met 8400 cc keith black kompressor motor. moet ik voor die motor een complete hemi charger kopen :crybaby:

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 21:39

Er zijn natuurlijk mensen die een E9 ombouwen met een turbo blok, petje af overigens daarvoor en die in een E23 een V8 leggen van een E32. Maar dat heeft niets met behoud van cultuurgoed te maken. In Duitsland is het zo dat wat tijdens de bouw van het type te koop was voor die auto dus een "tijdsgerelateerde optie" dat dat toegestaan is. Zo zijn 16 inch alpina's wel en 17 inch niet toegestaan. Ik vind daar voor wel wat te zeggen.

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 21:57

Ik vind het jammer dat door het misbruiken van een vrijstelling de goeden gepakt worden. Hot-rodding wordt zo gewoon vermoord. Terwijl dat ook een cultureel erfgoed is. Grenzen handhaven door een kilometerbeperking ok, maar de vrijheid en creativiteit beperken door een soort orginalkontrolle gaat mij veel te ver. staan ze bij de apk te neuzelen of je de dure trx banden moet monteren of je 16 of 17 inch velgen mag monteren en of je het gescheurde uitlaatspruitstuk wat niet meer te krijgen is mag vervangen voor een immitatie. en zou je daardoor de belastingvrijstelling verliezen. bah wat een bureaucratisch reglement. Gewoon een 90 dagen kaart voor elke 30 jaar en ouder voertuig, of een 7000 km per jaar beperking is regelgeving genoeg!

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 22:20

worden de trxen ook weer goedkoper bij massa productie ,zo heb elk nadeel weer een voordeel :mrgreen:

maar vind een V8 of diesel ombouw toch iets heel anders dan 16 of 17 inch velgen met toch de zelfde uitstraling van styling 5 om maar een voorbeeld te noemen :)

en max.7000km is al veel te veel 5000 max is /lijkt mij ook al voldoende

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 22:56

5000 voldoende? als ik 2 weekeinden naar zuid duitsland/italie rijd heb ik er al 3000. 7000 is een mooi aantal zodat je ook met je oldtimer naar buitenlandse evenementen of op vakantie kan. Of misschien een spitsverbod? Gewoon 30 jaar oud, diesel op 35 jaar, 90 dagen kaart en klaar. Ook voor deze:

Image

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

vr 23 nov 2012, 23:04

RobertF schreef:Waar het waarschijnlijk naar toe gaat en dat is in Duitsland al zo dat als je een 26 jaar oude BMW 525i aanbiedt voor keuring en je hebt daar een diesel ingebouwd dat je die niet meer op oldtimer kenteken krijgt. D.w.z. oldtimer niet meer origineel geen MRB vrijstelling


Daar zijn al normen voor, denk niet dat ze dat snel kunnen aanpakken. Denk eerder aan gekatte auto's, e34' ers met e28 kenteken etc. De kennis van klassieke auto's bij de RDW is veel te laag.

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

za 24 nov 2012, 12:07

Houd dit dan in dat ik elke twee jaar me 745 bij zo'n station moet laten keuren, of geld dit alleen voor invoer ??
En Lpg ???

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

za 24 nov 2012, 14:07

vind het een beetje belachelijke regeling

is toch wat ik zelf wilde of een diesel inbouw of 17 icnhs monteer op me auto,maak de auto naar mijn smaak hij is over de 30 jaar dus gewoon vrij van mrb
niks 90 dagen of 7000 km
nog ff gaan ze ook vertellen hoe je je huis moet in richten anders krijg je geen huursubsidie
gewoon een k*tland dit pompen geld in andere landen en zelf in een houtje bijten ja laat de burgers maar betalen

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

za 24 nov 2012, 14:32

Veiligheidsveranderingen zijn toegestaan, zoals het naderhand aanbrengen van gordels of verandering aan de remmen. Duitsland is altijd al strenger geweest. Je kon niet zo maar een stuurtje, een setje veren of kuipstoel monteren, die moesten goedgekeurd zijn en in de Fahrzeugbrief eingetragen zijn. Degene die wel eens een auto in Duitsland gekocht hebben die weten dat op het kenteken vaak een hele lijst van veranderingen staan.

Als die stations er komen dan zal het met de expertise wel meevallen denk ik. Ja het is natuurlijk duidelijk als er benzine op kenteken staat en er zit een diesel in dat je dat snel ziet. Trouwens als je vroeger een andere motor er in legde moest je ook voor de keuring Ik heb ooit in een Bedford een Ford Capri 2600 ingebouwd en moest naar Almere voor de keuring. Kreeg wel een kenteken met 6 cilinder er op

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

za 24 nov 2012, 18:23

wij moesten altijd na leliestad :mrgreen: :mrgreen:

ff alle gekheid op een stokje....vind een v8 in bouwe heel wat anders dan 17 inch velgen.....

heb ook gehoord dat ze campers gaan aanpakken....er rijde teveel chevys-fords rond op camperkenteken...dus das de volgende stap.....

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

za 24 nov 2012, 20:49

En dit is ook geen overbodige:

Ook een andere motie van Van Vliet werd aangenomen. Die vraagt het kabinet om te bekijken of buitenlanders die in Nederland wonen of werken via een burgerservicenummer kunnen worden aangeslagen voor de motorrijtuigenbelasting. Dat moet een einde maken aan de situatie waarin 7 op de 10 arbeidsmigranten de motorrijtuigenbelasting makkelijk kunnen ontduiken omdat ze met een buitenlands kenteken rijden.

:clap:

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

za 24 nov 2012, 20:56

;) Pvv

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

za 24 nov 2012, 23:31

ff alle gekheid op een stokje....vind een v8 in bouwe heel wat anders dan 17 inch velgen.....

ben ik met je eens graad

Je moet ergens een grens trekken en als je zegt de e23 is gebouwd tot 1986 en alles wat voor dat bouwjaar te koop was mag gebruik worden dan is dat niet zo gek en..................16 inch alpinas'zijn ook heel mooi.

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

zo 25 nov 2012, 01:14

Nu ook nog van deze gekkigheid cq onzin af net als dit soort auto's in de lease te gooien en het komt nog goed met een regeling waar die oorspronkelijk voor bedoelt was/is ;)



@Afgelopen jaren zijn er door de gunstige fiscale regels meer auto

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

zo 25 nov 2012, 11:13

Ik denk dat het een te verwaarlozen percentage rijders is die vanwege een gunstige fiscale bijtelling een oldtimer dagelijks rijdt. Zeker nu in het winterse seizoen. Mijn Jaguar is echt geen winter auto, slechte verwarming, ruiten beslagen, geen achterruitverwarming en met spakwielen in de pekel zie ik ook niet zitten. Bovendien, bij schade is die meteen TL. :no:

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

zo 25 nov 2012, 11:38

er zijn meer merken dan jaguar die wel winter proof zijn BMW/MB ;) buiten het feit dat elke oldtimer of youngtimer met dit soort fiscale voordelen dagelijks gereden word verwaarloos baar of niet er

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

ma 26 nov 2012, 12:48

http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Auto/articl ... imer.dhtml

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

ma 26 nov 2012, 13:00

denk echt niet dat het stel list & bedrog daar nu warm of koud van word of er weer banen verloren gaan!! in andere sectoren gaan ook banen verloren soms meer daar liggen ze niet wakker van :snooty:




Afbeelding

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

ma 26 nov 2012, 17:32

Dom voorstel van van Giersbergen. Er is net 10 maanden een nieuwe regeling waarbij de leeftijd geleidelijk naar 30 jaar gaat. Zo moet het blijven want er zijn mensen die n.a.v. de wetgeving actie hebben ondernomen. Je zal maar een handelsvoorraad hebben ingekocht van bouwjaar 1984-1986 die is niks meer waard.
Misschien moet van Giersbergen eerst nadenken voordat die wat zegt.

De branche lijdt onder de onzekerheid en daarom hield de stichting Oldtimerbranche onlangs zijn eerste besloten vergadering, waar meer dan honderd mensen uit de branche aanwezig waren. Volgens Van Giersbergen zijn er bij de stichting al meer dan honderd aanmeldingen van bedrijven. Hij wil met de stichting de oldtimerbranche organiseren en neemt de strijd tegen de kabinetsplannen heel serieus.

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

ma 26 nov 2012, 20:44

Lijkt me toch vervelend als ik voor mijn Chevrolet Caprice estate wagon uit 1986 wegenbelasting moet betalen,ook al rijdt il er mischien 2000 kilometer per jaar mee !
Plaats een reactie