Gezien mijn juridische achtergrond en oldtimerliefde volg ik de belasting ontwikkelingen nauwlettend. Nu al zie ik diverse hiaten qua uitvoerbaarheid.
Eerste is de keuzevrijheid om het hele jaar door te mogen rijden met de e23, of deze 3 maanden niet te gebruiken.
Senario;
Ik heb 2 BMW's e23 en een stallingsmogelijkheid. Met de ene rij ik op kwartaaltarief van maart tot november, gaat dan de stalling in. De andere komt eruit en die rij ik vam december tot februari. Na deze periode schors ik deze weer (3 maanden belasting = ongeveer 220,-) en komt nummer 1 weer in de plaats. Totale kosten 340,- per jaar, en ik rijdt het hele jaar door.
Echter datzelfde grapje kan ik ook met 1 auto doen ! Op 30 november besluit ik om toch het hele jaar te rijden en krijg ik dus een kwartaalaanslag voor dec/jan/feb. Na deze periode wil ik toch weer gebruik maken van de kwartaalregeling en betaal ik 120,-. Ook in deze casus betaal ik dus 340,- en heb ik geen stalling nodig voor de auto.
Tevens zijn er uitzonderingen voor auto's die in de wintermaanden gekeurd moeten worden, deze mogen wel op de weg. Nou is mijn APK station toevallig in mijn "oude" stad die 120 km hier vandaan is, deze man is nog een vriend van de familie.......
Het controleren en reguleren van deze zaken zullen vele miljoenen gaan kosten ! Van elke oldtimer moet bijgehouden worden wat voor regeling er gekozen is. En dan ook nog de uitzondering voor voertuigen die een jaar na ingebruikname al LPG hadden ?
Dit gaat menig ambtenaar nog hoofdbrekens geven.
Eerste is de keuzevrijheid om het hele jaar door te mogen rijden met de e23, of deze 3 maanden niet te gebruiken.
Senario;
Ik heb 2 BMW's e23 en een stallingsmogelijkheid. Met de ene rij ik op kwartaaltarief van maart tot november, gaat dan de stalling in. De andere komt eruit en die rij ik vam december tot februari. Na deze periode schors ik deze weer (3 maanden belasting = ongeveer 220,-) en komt nummer 1 weer in de plaats. Totale kosten 340,- per jaar, en ik rijdt het hele jaar door.
Echter datzelfde grapje kan ik ook met 1 auto doen ! Op 30 november besluit ik om toch het hele jaar te rijden en krijg ik dus een kwartaalaanslag voor dec/jan/feb. Na deze periode wil ik toch weer gebruik maken van de kwartaalregeling en betaal ik 120,-. Ook in deze casus betaal ik dus 340,- en heb ik geen stalling nodig voor de auto.
Tevens zijn er uitzonderingen voor auto's die in de wintermaanden gekeurd moeten worden, deze mogen wel op de weg. Nou is mijn APK station toevallig in mijn "oude" stad die 120 km hier vandaan is, deze man is nog een vriend van de familie.......
Het controleren en reguleren van deze zaken zullen vele miljoenen gaan kosten ! Van elke oldtimer moet bijgehouden worden wat voor regeling er gekozen is. En dan ook nog de uitzondering voor voertuigen die een jaar na ingebruikname al LPG hadden ?
Dit gaat menig ambtenaar nog hoofdbrekens geven.
Freude am Fahren