Het is nu zo 24 nov 2024, 22:23

Stotteren bij tijdens rijden.

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Jasper

Die hard

Re: Stotteren bij tijdens rijden.

Berichtdi 13 aug 2013, 15:47

Omdat mijn auto als ie koud is erg goed rijdt, en pas begint te stotteren als ie goed op temperatuur is dacht ik; wat doet ie als ik de temp sensor los haal bij warme motor. Resultaat is dat ie dan super mooi loopt, geen stotteren, geen haperen of verslikken.

Wat voor conclusies kan ik hieruit trekken? Door de sensor los te maken denk de motronic dat de koelvloeistof koud is, en spuit ie extra brandstof in middels de koude start injector nietwaar? Is het daarom logisch om te denken dat er een probleem is met brandstofdruk / injectoren of is dat te kort door de bocht?

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 13 aug 2013, 16:54

CO afstelling van de LHM kan er ook mee te maken hebben. Die is bij de 745i heel gevoelig.
Freude am Fahren

Daytonawim

Die hard

Berichtdi 13 aug 2013, 20:22

De koudestart injector wordt via een aparte tempsensor ( de middelste op het thermostaathuis) aangestuurd en is tijd en temp gerelateerd.

Jasper

Die hard

Berichtdi 13 aug 2013, 20:36

Ik heb bij mijn test de voorste sensor los gehaald. Dus de koude start injector heeft geen extra brandstof ingespoten. Wat verandert er wel in de aansturing met de voorste sensor losgekoppeld?

@Cees, de CO staat wel goed afgesteld voor de apk, of zegt dit niet zoveel?

Jasper

Die hard

Berichtzo 01 sep 2013, 19:45

Ik kan een test LHM lenen (Daniel bedankt :clap: ) om dit uit te kunnen sluiten. Als ik een wissel lhm plaats moet ik dan de CO opnieuw (laten) afstellen?

Weet iemand wellicht nog wat er verandert aan de motronic afstelling wanneer de middelste temp sensor niet aangesloten is?

CeesBMW

Site Admin

Berichtzo 01 sep 2013, 21:03

Niks, de koudestartinjector werkt dan alleen niet. De voorste sensor laat de Motronic verrijken wanneer de motor koud is (bij koude koelvloeistof)
Freude am Fahren

Jasper

Die hard

Berichtwo 04 sep 2013, 17:51

Vandaag test LHM's ontvangen, dus ik kan aan de slag.

Moet ik de CO opnieuw laten afstellen bij een wissel LHM?

Jasper

Die hard

Berichtdo 05 sep 2013, 19:43

Morgenochtend ga ik naar de garage, de auto met verschilende lHM's testen en gelijk de CO waardes meten. Hoewel zij dit ook zeker moeten kunnen opzoeken; wat is de juiste CO waarde bij stationair voor een 745i 2e type?

Daytonawim

Die hard

Berichtvr 06 sep 2013, 21:36

Staat vast in het boekje( ik dacht max 1.5) maar das niet altijd de meest ideale afstelling.
Kijk ook even naar de meting bij verhoogd toerental.

Met de APK mag ie belachelijk hoog zijn, das ook weer niet ok.

Ps, denk er aan dat als je een automaat hebt dat je wel de juiste procedure volgt met verhoogd toerental, anders kan je A clutch er uit fikken.
Motor uit - 2 minuten wachten - motor starten ( keuze handel niet bedenen) - verhoogd toerental afstellen. ( niet te lang ) anders procedure opnieuw doen.

Er is een BMW document van.

Jasper

Die hard

Berichtma 09 sep 2013, 20:52

Opgelost met dank aan Daniel!

Hoewel het CO met mijn oude lhm met 0.6 netjes was, loopt ie de ruil lhm veel beter, het stotteren is helemaal weg. Ik heb de oude opengemaakt, schoongemaakt en het pinnetje bijgebogen. Hierna weer een co van 0.6, maar ook nog steeds stotteren. In ieder geval rijdt ie op de nieuwe lhm weer goed.
Vorige

Keer terug naar Motorisch