Het is nu wo 09 jul 2025, 00:17

Waar ga ik fout ?

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

theo_BMWe23

Nieuw

Waar ga ik fout ?

Berichtma 17 maart 2014, 19:06

Zoals ik al had gezegd in mn "voorstel rondje" heeft mn bimmer motorisch wat liefde nodig :)

De auto loopt stationair niet lekker ...en kwa motorvermogen komt hij volgens mij ook te kort.
Hij houd vooral in bij 1 stand gas ( lambdasonde ??) . Beide sensoren op stekker bovenop de motor doorgemeten beide rond de 1000 ohm tussen pen 1en2 .. 2en3 en 1en3 niet meetbaar.

Ik ben begonnen door 1 voor 1 de bougie kabels even los te halen en daar bleken cilinders 5 en 6 niet of nauwelijks te reageren.
Met de kabel eraf even dmv schroevendraaier op de kop gehouden blijkt dat hij wel vonk geeft.

Omdat de auto terug is gebouwd van gas naar benzine (door vorige eigenaar verwacht ik) heb ik de volgorde van de kabels op de juiste plaats van verdeler en cilinder gecontroleerd. Dit zat allemaal goed.

Dus even bougie gewisseld met cilinder die wel goed functioneert ... geen verschil :x

De bougie was ook gewoon droog dus daarmee verplaatst mn idee meer naar de brandstofvoorziening aangezien daar in geknipt is .
Ik heb spanning op de injectoren ... is de massa puls van de ecu meetbaar met een multimeter ??

Wat word er veranderd aan de bedrading als er gas word ingebouwd ???

graad

Professional Platina

Re: Waar ga ik fout ?

Berichtma 17 maart 2014, 19:36

Wat voor bougies erin?
Op lpg een andere hitte graad ;)
De w8dc erin :!:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

willempie

Nieuw

Berichtma 17 maart 2014, 19:44

Injectoren zullen wel verstopt zitten, kijk eerst maar eens in de benzinetank, als er roest in zit ben je geschoren, heb ook alles moeten opkuisen tot aan de injectoren.
Eens laten reinigen ( ultrasoon) kan helpen.
635 csi '87. 635 csi 79, 630cs 79, 628csi 80
735i '85
524 td '85
325i cabrio 86
320i baur 85
3.0S e3 72

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtma 17 maart 2014, 20:12

W8dc zitten erin .

Zal eens in de tank kijken ... ga sowiezo bougies , kabels , rotor en verdeler vervangen.

En de bedrading netjes maken want zoals nu aan elkaar geprutst is :cry:

Street legal

Professional

Berichtma 17 maart 2014, 20:39

Bij de injectie wordt vaak bij omschakelen de -min van de injectoren afgehaald. dan blijft de pomp draaien en gaan de injectoren niet open. In mijn auto was dat gedaan met een complete bedrading set met stekker en contra stekker. Tussen elke injector kwam een stekker de contra ging in de originele injectie bedrading. Als dat op een andere manier is gedaan kun je wel eens een tijdje zoet zijn met het herstellen van de bedrading, laat staan of de injectoren helemaal goed functioneren. Misschien bij een forumlid of onderdelen handel een bedrading set kopen en de injectoren ultrasoon laten reinigen ?
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtma 17 maart 2014, 21:08

Ik moet toch de handel op kleppendeksel er weer even af halen ..zal dan eens goed bekijken wat ze hebben gedaan.
Op eerste gezicht hebben ze zowel + als - doorgeknipt gehad ...maar weet niet wat er verderop in de draadboom nog mis is.

Brandstoftank en filter inspecteren/vervangen ...kan goed zijn dat de brandstoftank vuils is en de tank nagenoeg helemaal leeg toen ik hem kocht.

Wat me opeens ook te binnenschiet is dat de toerenteller op dashboard het niet deed ... na al mn metingen etc deed hij het wel even.
Is het signaal naar de ecu het zelfde als naar het dashboard gaat misschien ?

CeesBMW

Site Admin

Berichtma 17 maart 2014, 22:52

Nee, heeft er niets mee te maken. De injectoren hebben geen massa, ze worden juist naar de massa gepulst door de ECU. Je hebt dus een vaste plus op alle 6, en 6 draden die ook een plus hebben en tijdens het draaien naar de massa gaan. Dat gaat echter zo snel dat het niet te meten is.

Je oplossing is een cilinderbalanstest. Op die manier weet je wat er fout gaat.
Freude am Fahren

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtwo 19 maart 2014, 17:59

Aha, dank je voor de reaktie Cees ...

Mag ik vragen wat je bedoeld met een balanstest ?

CeesBMW

Site Admin

Berichtwo 19 maart 2014, 19:15

Bij een cilinderbalanstest wordt elke keer 1 cilinder tijdens het lopen uitgeschakeld. Dat heeft effect op het lopen van de motor (toerental zakt in), door nu te meten hoeveel dat inzakt kan je kijken welke cilinder het probleem geeft. Bij een goedlopende motor zal elke uitschakeling van een cilinder ongeveer hetzelfde effect hebben op het lopen van de motor. Bij een slechtlopende motor echter niet, de cilinder die niet goed meedoet zal minder tot geen effect hebben op het lopen van de motor.

Z' on test kan je handmatig doen maar dan ben je wel ff zoet, ik heb een prachtig apparaat ervoor, die de test in 2 minuten doet :)
Freude am Fahren

willempie

Nieuw

Berichtdo 20 maart 2014, 06:06

Das een mooi ding dan cees, voor die balanstest ben je anders wel een uurtje zoet, als alles meevalt, laat staan dat je nog geen brokken maakt aan de connecters van je verstuivers
635 csi '87. 635 csi 79, 630cs 79, 628csi 80
735i '85
524 td '85
325i cabrio 86
320i baur 85
3.0S e3 72

weinsberg

Nieuw

Berichtdo 20 maart 2014, 07:27

Als zowel de 5e als de 6e cilinder slecht reageren kan het ook de koppakking zijn tussen deze cilinders. De kleppen kunnen ook te strak staan, is dit al nagekeken?
Loont wellicht de moeite om eens compressie te meten.

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtdo 20 maart 2014, 19:29

Volgende week ga ik even naar een collega om compressie te meten.

Dan ga ik van daaruit verder werken. Ik weet bijna zeker dat de ontsteking op alle cilinders goed is dus blijft compressie en injectie over.

Hopelijk is de compressie goed ... want koppakking of kapotte kleppen zit ik niet echt op te wachten :cry:

Voor de compressie test gedaan is kan ik alleen de motorkabelboom nalopen en herstellen.

Weet iemand zo uit zn hoofd welke van de 2 aansluitingen van de injectoren +15 ( spanning via contact) heeft ?

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtwo 26 maart 2014, 21:29

Zo..compressie is op alle cilinder 9.5bar .
Laaste bougie was nat .. dus daar is iets niet helemaal fris want hij vonkt wel.

Dit weekend alles uit elkaar halen en kleppenstellen en bedrading van injectie nalopen / herstellen.
Ook nwe bougies + kabels + verdelerkap en rotor vervangen ...dan weer eens kijken :)

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtzo 30 maart 2014, 09:19

:( rotor / verdelerkap en bougiekabels moeten besteld worden

Kleppen gesteld en compressie goed ... begin me af te vragen of de sensors op de bak (referencie en rpm) wel in orde zijn.

De wagen ploft nogsteeds en gooit onverbrande benzine uit de uitlaat (stinkt naar benzine). Oude bougies waren allemaal zwart als roet wat ook wijst op slechte verbranding en/of teveel insgespoten brandstof.

Ik heb de 2 sensoren gemeten en beide komen aan dr waarde tussen pin 1&2 ( 950ohm) ..maar tussen 2&3 meet ik bij beide niets .

Heb gelezen dat het minimaal 100Kohm moet zijn maar mijn meter geeft helemaal geen waarde aan :evil:

Heeft iemand dit wel eens gemeten ???

CeesBMW

Site Admin

Berichtzo 30 maart 2014, 10:13

Nee, het klopt wat je meet. Heb je al eens geprobeerd de 2 sensoren andersom aan te sluiten ?
Freude am Fahren

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtzo 30 maart 2014, 10:42

Ik heb de kabels gevolgd vanaf de bak naar de stekkers en juiste kleur zit op juiste connector.

Wat me nogsteeds erg bevreemd is dat mn toerenteller na kleppen stellen (bewegen draden) het weer even deed en toen weer wegviel.

Ik zal toch de stekker even omkeren om te zien of hij dan nog loopt.

De pin 1&2 combo is de sensor zelf ... de andere combinaties meten tussen signaal draden en Shield begrijp ik uit schema ?

PayDay

Master

Berichtzo 30 maart 2014, 15:16

Luchtmassameter defect? Auto heeft immers op lpg gelopen en bij een ongeregeld systeem heb je die niet nodig...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtzo 30 maart 2014, 20:23

Heb stekkers van rpm en bdp sensor even omgekeerd ..dan wil de auto niet starten.

Heb vervolgens de sensors in de bak gewisseld en natuurlijk ook de stekkers .. als de motor loopt en ik gooi de rpm sensor los dan is er geen verschil te horen aan het lopen van de motor .
Als je de andere (bdp) sensor eraf haalt stopt de motor gelijk.
De auto is overigens zonder rpm sensor aangesloten niet te starten ...maar loopt wel door als hij eenmaal gestart is.

LMM stekker eraf kun je wel duidelijk horen dat de motor dat niet leuk vind :)

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtza 05 apr 2014, 21:18

FF update

tot dusver:

*compressie gemeten ( goede op alle cilinders)
*nieuwe bougies
*nieuwe rotor
*nieuwe verdeler
*nieuwe bougiekabelset compleet
*sensors reference en rpm omgewisseld in de bak (gewoon test)
*bedrading injectoren hersteld

De motor start nu zonder gas te geven en blijft goed stationair lopen.
Volgende op programma is brandstof systeem ...filters reinigen leidingen en injectoren en brandstof druk meten :D

graad

Professional Platina

Berichtzo 06 apr 2014, 07:14

Dat moet goed komen dan :Peace:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtzo 06 apr 2014, 11:56

Iemand goed adresje om injectoren te laten reinigen/reviseren in de buurt van Emmen ????

theo_BMWe23

Nieuw

Berichtza 12 apr 2014, 17:17

Ritje met de auto gedaan .... en loopt als een klokje nu :D

Keer terug naar Motorisch