Het is nu zo 01 dec 2024, 04:26


BMW e23, 735i 1985

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 23 apr 2014, 19:50

Heb daarnet ook opgemerkt dat er uit de uitlaat, als ik even op het gaspedaal druk, redelijk wat water uit komt. Ook stinkt de uitlaat en de motorruimte naar olie. Dus ik denk dat een nieuwe cilinderkop en een nieuwe koppakking, een grote hulp zullen zijn.
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 27 apr 2014, 13:04

Gevonden !

Ik heb de oorzaak van de stank gevonden. De "heather control valve" is namelijk lek, rechts tegen het shutboard, en lekt koelvloeistof recht op de uitlaat . Vandaar de stank. Ben blij dat het dat maar is... vervangen dus dat ding...
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 03 mei 2014, 10:54

De oud tellerunit was super rot, dus een nieuwe aangeschaft. Door het plaatsen van een andere tellerrunit, werken al mijn lichtjes en lampjes weer zoals het hoort. Er bleven steeds twee lampjes branden van de remmen op de tellerunit.
Vandaag dus met de e23 naar een goede kennis geweest die hem heeft nagekeken. het bleek dat de sensors van de remmen niet waren aangesloten, en hij heeft die dus weer doorverbonden. dus zijn de storingslampjes weer uit.
Ook nieuwe richtingaanwijzer hendel geplaatst, omdat deze niet meer terug sloeg, en een andere "heather control valve" geplaatst. nu geen stinkgeurtjes meer in mijn e23.

Nu heb ik nog een vraag. Als ik met een snelheid van 20km/u rijd, dan piepen mijn voorste remmen zonder dat ik rem. Als ik bruusk op het rempedaal trap, is het gepiep even weg, maar komt daarna terug. De remmen piepen ook als ik draai.
Iemand raad ? misschien remklauwen vast ?
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 03 mei 2014, 12:59

denk dat je remmen vast aan lopen zijn , zuigers gaan niet helemaal naar binnen terug . denk ik .
zoon zijn had dat ook tot dat 1 kant vast liet .
heb ik revisie gedaan van de klauwen en :thumbsup:
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 03 mei 2014, 15:09

Remblokken op? Dan heb je ook t probleem dat de zuiger niet geheel terug komt :Peace:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 03 mei 2014, 23:13

De remblokken zijn niet nieuw, maar zijn nog niet versleten.
Iemand een idee waar ik de remklauwen kan laten reviseren, en hoeveel dat kost?
Ik weet iemand die voor 360 EUR de klauwen wil reviseren, wat ik toch veel vind. :?
Is dit makkelijk zelf te doen?
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 04 mei 2014, 08:42

hallo , ik doe dat altijd zelf , en haal een nieuwe compleet pakket zuiger dichtingen, en dat kost het je niet zo veel
alles wat je zelf doet is beter en is wel zelf te doen ;)
Laatst bijgewerkt door carina op zo 04 mei 2014, 08:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 04 mei 2014, 08:44

is wel zelf te doen hoor . zelf al enkele x gedaan met mijn auto's
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 04 mei 2014, 13:51

Het probleem is meestal dat de zuigers vastzitten en die er dan uit te krijgen.
Ik doe het volgende in zo'n geval, pak de blokken eruit en sla met een beitel de voering er af zodat je alleen de plaat over houdt en zet die terug in de klauw.
Nu kun je de zuigers maximaal eruit drukken met de pedaal zonder dat ze eruit vallen.
Dan de klauw demonteren en de zuiger eruit nemen .
Druk je rempedaal iets in en zet een stuk hout tussen stoel en pedaal zodat die zo blijft staan, hierdoor voorkom je dat als je de remleiding losmaakt je hele reservoir leeg loopt.
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 04 mei 2014, 19:38

Waar kun je nieuwe zuigers, stofkapjes, rubbertjes enz... kopen? Nieuw bestellen bij de dealer?
Dan neem ik de remmen eens onder handen.
Heb de wagen op de brug gezet en het links voorste wiel draait mooi rond maar het rechts voorste wiel krijg je bijna niet met de hand rondgedraaid, omdat hier de klauw dus vast zit.
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 04 mei 2014, 22:46

zoals verwacht he .
ik koop mijn setjes waar ik alle onderdelen koop , autoparts
betaal voor 1 setje ergens iets van 15a20euro ongeveer.
maar best beide kanten doen .
ik haal de klauw eraf , en dan met hoge persluchtdruk , blaas ik zuigers eruit , kunnen stevig vast zitten hoor .
en het op polieren en dergelijke ken je wel zeker.
zoon zijn was net zelfde .. 1 kant vast , maar na rivisie ook hoofdremcilinder moeten vervangen
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 04 mei 2014, 22:47

zuigers zelf vervang ik niet , worden opnieuw gepolijst tot ze perfect terug werken
en dan nieuwe dichting en stofringen erop

kijk welke methode jou best ligt , ieder heeft andere methode van werken
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdi 06 mei 2014, 22:18

Vandaag even naar de douane geweest om te horen hoe het nu precies te werk gaat om een Nederlandse auto in te voeren in Belgi
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdi 06 mei 2014, 23:34

hallo , dat gelijkvormigheidsattest heb je niet nodig als je de auto inschrijfd als oldimer ,(is enkel nodig voor de tech controle)
anders wel ,laat maar weten dan zal u morgen het adres en telefoon nummer geven , van de invoerder ,
dan maak je daar een afspraak met die persoon ,voertuig controle duurd ongeveer 20 min en kost je 99euro voor je attest
en dat is in bormen antwerpen te doen
heb daar nog nooit 1 probleem gehad bij die mensen , en heb er al veel ingevoerd van duitsl en NL
Laatst bijgewerkt door carina op di 06 mei 2014, 23:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdi 06 mei 2014, 23:38

vanwaar komt je auto NL of DL ?
want bij de douane om een invoer heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig ???
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 07 mei 2014, 11:18

De douane zij van wel, maar die zullen er waarschijnlijk van uit gaan dat ik de wagen voor dagelijks gebruik ga gebruiken. Maar ik ga hem idd laten verzekeren als oldtimer.
Ik weet van de invoerregels niet zo veel af, maar het leek mij logisch dat een wagen een gelijkvormigheidsattest moet hebben. Maar als een oldtimer dit niet nodig heeft, dan laat ik het maar zoals het is.
Bij onze plaatselijke BMW dealer kan ik aan zulk attest komen voor ongeveer 100euro, dan spaar ik dit bedrag weeral uit als een oldtimer dit toch niet nodig heeft.
De auto komt van NL, maar is van Duitse origine. De twee eerste eigenaars waren Duits.
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 07 mei 2014, 14:00

als hij uit NL komt
heb je nodig ...
documenten van de auto door de RWD afgemeld met stempel erop ... uitvoer.
zijn 3 stuks die je van RDW terug krijgt.
een verkoopfactuur ondertekend beide partyen .
als je daarmee naar douame gaat ,(oldtimer) krijg je het rose formulier met vinjet invoer.
daar kan je dan mee naar de techn controle .
als dat oke is , met alles naar DIV en klaar ben je

mij hebben ze nog nooit een gelijkvormigheidsattest gevraagd ook niet prive gebruik
bij de tech controle heb je dat wel nodig , met uitzondering oldtimer

succs met de invoer
en is er wat vraag je maar
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 07 mei 2014, 18:10

hoi carina

Heb het gedaan zoals je zegt, en de keuring is goed verlopen! :Peace:
Heb om 2uur het roze vignet bij de douane gaan afhalen.
Ik ben rond 4.30 naar de keuring gegaan. Hij is op niets afgekeurd.
Hij heeft wel een paar opmerkingen:
- speling op de stuurgewrichten
- schokdempers achteraan hebben hun beste tijd gehad
-
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 07 mei 2014, 20:13

graag gedaan
en veel rijplezier ermee
:clap:
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtvr 09 mei 2014, 21:29

Vandaag de motor even laten lopen, en merkte op dat ik een grote koelvloeistof lek had. Had het effe bekeken en het bleek een gebroken klem te zijn, waardoor de slang was losgekomen.

Verder nog een darmpje opgemerkt dat helemaal verduurd is. Je kan het gewoon in stukjes breken, net plastiek.
deze dus:

Image
Bij de dealer eens een andere gaan halen
De darm heeft als BMW nummer: 11 63 1273055, die gaat van je luchtinlaat naar je inlaatspruitstuk.
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtvr 09 mei 2014, 23:48

is bij bmw te verkrijgen , heb net vorige week ook eentje vervangen , worden heel hard en breken dan, dacht ergens van 35 euro
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 10 mei 2014, 21:06

Miss is dit de oorzaak dat mijn wagen stotterde tijdens het rijden. Vooral tijden een constante snelheid had hij het.
Want nu het bovenstaande darmpje er af is, slaat de motor meteen af na het starten.
Dus miss was dit de reden van het soms schokkelen?
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 10 mei 2014, 21:27

Ook nog iets vreemd opgemerkt.
Het laadstroomlampje op mijn teller blijft tijdens heel de rit branden.
Als ik even op mijn gaspedaal druk is het verdwenen.
Dacht eerst dat mijn alternator niet werkte, maar de laadstroom van mijn accu meet ik tussen de 14 en 14.5 volt. dus dat ik ok
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 10 mei 2014, 22:51

Is het je laadstroomlampje of je oliedruklampje ?
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 11 mei 2014, 07:57

Het is het lampje helemaal rechts onderin de hoek, als ik me goed herinner.
Image
VorigeVolgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron