Het is nu zo 24 nov 2024, 17:25

Printplaat tellerunit kapot...

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht

arktisblau

Nieuw

Printplaat tellerunit kapot...

Berichtwo 20 mei 2009, 16:16

Hallo!

Mijn naam is Sander en ik heb vorige week een BMW E23 732i uit 1983 gekocht, in de kleur arktisblau... Ik zal later foto's van de auto posten in de "even voorstellen"-sectie en me iets uitgebreider voorstellen.

Maar ik heb een probleem. Toen ik de BMW kocht waren er al elektronica-problemen. De snelheidsmeter en kilometerteller deden het helemaal niet. En de econoom sloeg helemaal uit naar rechts. Daarna is de temperatuurmeter ook uitgevallen en een paar dagen geleden startte zelfs de motor niet meer. Ik las op dit forum dat er vaker problemen waren met lekkende batterijen op de onderprintplaat van de tellerunit. Dit is bij mij ook het geval, ik heb er foto's van gemaakt. De batterijen heb ik er afgehaald, maar zoals te zien is op de foto's ziet de printplaat er best gaar uit op sommige plekken. Vooral linksonder op de 2e foto. Maar nu vraag ik me af of dit mogelijk de boosdoener kan zijn dat mijn auto niet meer start? Nu hoor ik bij het starten alleen een klik, de accu is verder ook nog prima, want verlichting en radio doen het nog perfect. De rest van de auto verkeert ook nog in een prima staat; carrosserie is vrijwel roestvrij en de motor liep perfect en startte ook perfect (totdat hij opeens niets meer deed natuurlijk) Maar goed, heeft misschien iemand op dit forum toevallig nog een van deze printplaten liggen of tips waar ik er een kan vinden? Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding

Ik kan natuurlijk ook de auto naar de garage laten brengen, maar ik probeer het liefst zoveel mogelijk zelf te doen. Ofja "zelf", hopelijk met hulp van andere liefhebbers van de BMW E23 op dit forum ;)
'83 BMW 732i

Michiel

Professional Goud

Re: Printplaat tellerunit kapot...

Berichtwo 20 mei 2009, 17:23

Welkom Sander,

Een van de belangrijkste redenen dat dit forum in het leven is geroepen; dat jezelf en met behulp van anderen (lees: voornamelijk Cees=E23 goeroe) zelf je E23 kan onderhouden.

Mike

Moderator

Berichtwo 20 mei 2009, 18:40

Nou ten eerste welkom Sander!

Je auto moet gewoon starten met kapotte tellerbak, dus daar ligt het niet aan.
De klik wijst op een relais, komt de klik vanuit de kant van het dashboardkastje kan het ook je motronic zijn.

zerotolerance

Professional Goud

Berichtwo 20 mei 2009, 19:27

Dag Sander,

Zelf repareren kan een optie zijn. Ik heb beschreven hoe je de teller kunt doormeten.

Maar je kunt prima rijden zonder teller. Lijkt dus een ander probleem.

arktisblau

Nieuw

Berichtwo 20 mei 2009, 19:54

Hallo,

Bedankt voor de reacties! De klik komt van onder de motorkap... En over het doormeten: ik heb (nog) geen multimeter, maar er zijn zoveel sporen zwart geworden op die printplaat dat het denk ik beter is om een nieuwe (lees: andere oude :rolleyes: ) printplaat te kopen. Het rare is dat de auto even daarvoor gewoon normaal startte, en een kwartier later zei de auto alleen nog maar "klik" bij het starten... Ik had eigenlijk gehoopt dat de auto het weer zou doen bij het vervangen van de printplaat, ik zou verder ook niet weten waar ik zou moeten beginnen met zoeken naar de fout als het niet aan de printplaat ligt. Maar het zou niet geheel onmogelijk zijn dat de startproblemen samenhangen met deze printplaat?
'83 BMW 732i

Mike

Moderator

Berichtwo 20 mei 2009, 19:57

Maar het zou niet geheel onmogelijk zijn dat de startproblemen samenhangen met deze printplaat?

Nee dat kan niet samenhangen, ik heb weken zonder tellerbak rondgereden.

zerotolerance

Professional Goud

Berichtwo 20 mei 2009, 20:04

Sjonnie ook volgens mij.

arktisblau

Nieuw

Berichtwo 20 mei 2009, 20:38

Dat wordt nog een leuke speurtocht :P

Wat me trouwens ook opviel was dat er tijdens het starten rare getallen op het display van de boordcomputer verschenen. Gewoon willekeurige getallen zo leek het en bij iedere keer starten stonden er weer andere getallen, erg wazig! Mijn gok is dat het probleem toch elektronisch van aard is en het zou dus best wel eens kunnen dat het aan de Motronic ligt...
'83 BMW 732i

graad

Professional Platina

Berichtwo 20 mei 2009, 20:41

rare getallen :?: :?: :?: :?:
dat heb ik nog niet mee gemaakt/gehoord

hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm :scratch: :scratch: :think: :think:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

RobertF

Professional Goud

Berichtwo 20 mei 2009, 21:21

denk niet dat er een samenhang is. kijk of je accuklemmen schoon zijn en goed vast zitten en laadt je accu eens op. de klik die je hoort is het startrelais maar er is niet genoeg stroom om de startmotor rond te draaien
Laatst bijgewerkt door RobertF op wo 20 mei 2009, 21:25, in totaal 1 keer bewerkt.

RoVer8772

Professional

Berichtwo 20 mei 2009, 21:22

gaat er wel een gong? (als je de motor start..)
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....

'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

kier

Nieuw

Berichtwo 20 mei 2009, 22:18

Je kunt beter eerst ff kijken of je startmotor ook het stroompje van het starten krijgt. dus koop dan ff een spanningzoekertje van een paar euro maak er een punt aan en je prikt zo door de kabel heen, en dan een ander even laten starten (wel in zn vrij zetten!) Als het lampje brandt is de electronica van de auto goed.
wat je ook kunt proberen is: een ander kabeltje aan de startmotor knooien, en rechtstreeks aan de plus van de accu houden. Dit is nog beter dan het eerste want een spanningzoekertje gaat van een klein lekstroompje al branden.
Zo begin ik meestal met zoeken, steeds meer dingen uitsluiten tot je de oorzaak hebt.
Bij m'n e21 ook gehad. Sta je ergens op een parkeerplaats en doet ie het niet, ben je weer thuis en hij doet het weer perfekt. Uiteindelijk lag het aan het contactslot.

starten zonder tellerbak wil wel want die heb ik er momenteel ook uit liggen, wel heb ik eens gelezen dat de accu dan niet meer bijlaadt.

succes Groeten Kier

bert/e23

Moderator

Berichtdo 21 mei 2009, 06:33

goedemorgen arktisblauw welkom bij de club.
aangaande jouw startprobleem, het wil ook nog wel eens het startrelais zijn ,zit onder de motorkap tegen het schutbord aan.
kun je snel controleren door er een ander in te doen uit de zekeringskast volgens mij.
BEI EINEM BMW E23 ZÄHLEN NICHT DIE JAHRE SONDERN DIE KLASSE.

CeesBMW

Site Admin

Berichtdo 21 mei 2009, 11:54

Probeer een rechtsreeks een draad van de plus pool van de accu naar de aansluiting op de startmotor waar de zwart/gele draad op zit.

Het kan n.l. ook nog het contactslot zijn, die gaan vaak stuk bij onze geliefde auto's ;)
Freude am Fahren

Jasa

Pro

Berichtdo 21 mei 2009, 12:01

CeesBMW schreef:Probeer een rechtsreeks een draad van de plus pool van de accu naar de aansluiting op de startmotor waar de zwart/gele draad op zit.

Het kan n.l. ook nog het contactslot zijn, die gaan vaak stuk bij onze geliefde auto's ;)

off topic
Cees, je hebt een email van mij, gaat over de stoelen.

arktisblau

Nieuw

Berichtdo 21 mei 2009, 13:27

Bedankt voor de hulp!

Nou vandaag heb ik de tellerunit weer gemonteerd, want ik wilde kijken of ik iets met de tips hier kon doen voor het starten. Maar toen ik de sleutel in het contactslot stak, was er opeens geen beweging meer in te krijgen :| Dus het zou heel goed kunnen dat het contactslot kapot is. Is dit defect zelf te repareren en heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Ik dacht in eerste instantie dat het slot vergrendeld was op de een of andere manier, dus ik heb de accu even losgekoppeld in de hoop dat hij het weer deed (dat de vergrendeling gereset werd ofzo), maar nog steeds was er geen beweging in te krijgen!

edit: Vergrendeling van het contactslot had te maken met het stuurslot :roll: , dat trad in werking bij het demonteren van het stuur. Contactslot doet het nu weer. Na het stuur flink op en neer te bewegen kon de contactsleutel weer worden omgedraaid. Ik denk trouwens dat de startproblemen te maken hebben met een lege accu. Het klopt dus waarschijnlijk dat de startmotor te weinig stroom kreeg om te starten. De verlichting van de auto brand ook erg zwak, dus ik zal spoedig een nieuwe accu erin zetten. Ik hoop dat dit het startprobleem oplost! Als de nieuwe accu erin zit en de onderprintplaat is vervangen, dan laat ik het hier weten!
'83 BMW 732i

joep

Master

Berichtdo 21 mei 2009, 21:39

Je accu is goed lees ik en de verlichting is zwak? misschien een lekstroompje. De accu lopt langzaam leeg en je hoort alleen een klik. Lijkt me een lege accu. ff opladen en dan opnieuw proberen te starten, danweet je gelijk of je accu nog iets doet. Stel dat je een lekstroompje hebt dan zou ik tijdens het laden een van de accuklemmen losmaken anders laad ie misschien nog maar half op. Lek stroom wel/niet controleer je makkelijk. Een klem eraf halen en spanningszoeker tussen de accupool en de klem, brand het lampje dan heb je prijs.
Succes.

arktisblau

Nieuw

Berichtma 25 mei 2009, 14:23

Ik heb een inmiddels een nieuwe accu erin gezet, want het was inderdaad een lege accu waardoor de startmotor te weinig stroom kreeg en daardoor niet startte. Dit is logisch te verklaren, want de vorige eigenaar heeft de auto een half jaar niet gebruikt voordat hij de auto aan mij heeft verkocht. Maar nu start de auto dus weer gewoon.

Wat betreft de tellerunit heb ik op Ebay een nieuwe printplaat gekocht. Dus als ik die erin zet, zou de tellerunit het weer moeten doen. De printplaat moet uit de VS komen, dus daar moet ik een week ongeveer op wachten. Als de nieuwe printplaat erin zit zal ik het resultaat melden.
'83 BMW 732i

RoVer8772

Professional

Berichtma 25 mei 2009, 16:25

ben benieuwd, heb zelf mijn printplaat gereviseerd, kost een paar uurtjes, maar werkt weer als een tierelier.
Heb er alleen geen batterijen terug gedaan, gevolg: mooie knipperende interval leds... maar dat is ook weer op te lossen door de voeding van deze leds door te knippen... hoor het graag als die printplaat uit de states goed werkt..
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....

'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

joep

Master

Berichtma 25 mei 2009, 19:54

Zow rover, hep je dubbel werk :clap: :clap:

graad

Professional Platina

Berichtma 25 mei 2009, 20:22

tis niet zoveel werk zegt rover,dus dat zit wel goed hein ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

joep

Master

Berichtma 25 mei 2009, 20:27

Dus geen dubbel werk maar eerst de printplaat maken en dan de printplaat vervangen ,oke ik geef je gelijk :oops: :oops:

graad

Professional Platina

Berichtma 25 mei 2009, 20:31

weet je wel hoe t moet :mrgreen: uhhhhhhhhhhh,rover dan.
moet ie bij mn e24 ook nog s een keer doen,heb er een andere teller bij,alleen doet mn ecenoommeter t ook niet :?: :?:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

zerotolerance

Professional Goud

Berichtma 25 mei 2009, 20:31

Ik heb er een heel verhaal over geschreven Graad!

zerotolerance

Professional Goud

Berichtma 25 mei 2009, 20:32

....en zelfs met plaatjes speciaal voor jou....

:D
Volgende

Keer terug naar Interieur