Het is nu zo 01 dec 2024, 05:07


BMW e23, 735i 1985

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 21 jun 2014, 22:42

he mannen, ben vandaag gestart met het demonteren van de cilinderkop.
Ik heb all het gedoe van de luchtinlaat en het inlaatspruitstuk gedemonteerd.
Nu heb ik aan de zijkant van het inlaatspruitstuk een tube gevonden waar een benzineleiding en een elektronische stekker aan vast zit.
Is dit misschien de koudstartinjector? heb het namelijk nog nooit eerder gezien!
ik weet wel dat ik nu de oorzaak van de benzinegeur heb gevonden tijdens het koud starten.
Als ik de wagen kous startte, dan was de onderkant van de motorblok nat van de benzine. Nu bleek dat de benzineleiding die aan dit vreemde tube/injector hangt, volledig is verduurd en gescheurd. Dus ook die leiding maar gelijk vervangen.

Ik heb ook gezien dat er in de LMM een plakkerige/olieachtige smurrie zit. Komt dit door de ouderdom, of ontsnapt er ergens olie ofzo? :?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 21 jun 2014, 23:00

Dat is idd de koudestartinjector (blauwe stekker). De slangetjes daar naar toe kunnen helemaal vergaan zijn.

De olie in de LMM komt door de carterontluchting, als er ergens valse lucht wordt aangezogen komt het zo naar binnen. Ik heb ooit meegemaakt dat iemand zijn oliedop er schuin opgedraaid had nadat hij de olie had bijgevuld. Binnen 100 km was alle olie uit het blok in de inlaat gegaan en opgebrand via de uitlaat :shock:
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 21 jun 2014, 23:07

:shock: Was de motor van die wagen dan nie helemaal vergaan? Die liep na een tijd toch helemaal op het droge dan?
Sommige mensen... Die blijven beter van een auto af.. :?
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 21 jun 2014, 23:23

OOh ja, vandaag langs de garage geweest met mijn accu, omdat die volledig leeg loopt, terwijl de wagen gewoon stil staat in de garage.
Ik dacht dat het eerst een defect/kortsluiting was bij mijn e23. Nu bleek, nadat de garage de accu had doorgemeten, dat de platen die in de accu zitten, waren kromgetrokken..
Gelukkig had ik nog garantie, en mooi een andere accu meegekregen zonder bijbetaling :D
gelukkig was het de accu maar, oef dat probleem weer van de baan ;)

Nu nu
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 25 jun 2014, 22:40

Vorige week de kop opengehaald, en bleek dat er meer dan
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 26 jun 2014, 06:50

Goed bezig hoor :clap:

Zijn die tuimelaars zonder speciaal gereedschap te vervangen?
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 26 jun 2014, 08:48

Ik wou eerst een nieuwe nokkenas steken, maar besloot ik toch maar om de hele cilinderkop te vervangen door een andere die niet is ingesleten.
Dat spaart veel tijd en werk. ik heb trouwens ook niet het gereedschap om alleen de tuimelaars te vervangen :crybaby:

Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 26 jun 2014, 09:45

je kan toch de gehele kabelboom demonteren zonder het spruitstuk weg te nemen??
heb vorige week nog een hele kabelboom verwisseld,(enkel en alleen de kabelboom)
dus enkel de kabelboom kan eruit gehaald en trg gezet zonder het spruitstuk te demonteren

:Peace:
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 26 jun 2014, 11:45

Om de kabelboom los te krijgen maak je hem los bij het zekeringkastje (stekker), dan de dynamo los maken en de startmotor. Eventuele kabelgeleiders los maken en dan kan je de kabelboom er tot aan het voetje van het relais eruit trekken. Het voetje gaat er heel moeilijk door, maar als je een hoekje van het inlaatspruitstuk wegslijpt, of weg tikt (let op dat het een loos stukje is !!!) trek je hem er zo doorheen.
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 26 jun 2014, 16:09

Ok thanx!! :Peace:
Zaterdag horen jullie meer!
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 26 jun 2014, 17:16

Inlaatspruitstuk kun je gewoon demonteren hoor...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 26 jun 2014, 21:22

hebk geprobeerd, maar ik geraak niet bij de boutjes met mijn sleutel...
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtvr 27 jun 2014, 07:14

Apart... Normaal zijn het sowieso draadeinden met moertjes...
Je pakt de waterslang onder het spruitstuk uit zijn houders (deze houders kun je ook een beetje naar onder buigen) je maakt het steuntje van spruitstuk naar onderblok los en dan kun je bij de onderste.
Boven demonteer je evt. de smoorklep en dan de benzinegallerij. Je kunt dan goed bij de bovenste moertjes. Op sommige plekken kun je zelfs tussen de kanalen door aan een paar moertjes van de onderkant...
Fijn is anders maar om nou te zeggen dat het onmogelijk is...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtvr 27 jun 2014, 08:42

en eventueel kniestuk op je ratel gebruiken , is niet makkelijk , maar :whew:
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdi 01 jul 2014, 16:50

Ik ben bezig vandaag om de verlichting te vervangen door "blue vision" (xenon effect). Ik wil dus ook de verlichting van de tellerunit in het blauw.
De oude verlichting van de tellerunit is oranje, omdat er oranje lenzen voor de verlichting zitten. Weet er iemand of er ook witte lenzen bestaan voor een e23?
ik kan de blauwe lampjes wel plaatsen, maar dan word de kleur niet meer zo mooi door de oranje lenzen van de tellerunit...

Dus iemand ideetje hoe ik de verlichting van de tellerunit blauw krijg, rekening houdend met de oranje lenzen/glaasjes?
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdi 01 jul 2014, 20:29

Als je de tellerbakverlichtingsplaatjes loshaalt ( de plastic puntjes opwarmen) en deze vervangt door gematteerde 0,5 mm folie van bv een hoesje voor een folder kun je met gekleurde lampjes de tellerbak een andere kleur laten oplichten. Helaas ben je dan niet klaar. in de bedieningsknoppen ne de kachelunit zitten speciale oranje gekleurde plastics die dus ook oranje blijven oplichten en die kun je niet zo maar ff vervangen. En als de tellerbak blauw is en de rest nog steeds oranje :sick: ben je niet blij(mijn mening)
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdi 01 jul 2014, 21:30

ja das wel waar, ik ga er geen discotheek van maken... ;)
Dus hou ik het maar zo.
heb dus alleen de koplampen voorzien van andere lampjes met xenon effect.
Schijnt veel feller en veel witter dan de oude verlichting! echt een stuk beter! :Peace:
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdi 01 jul 2014, 22:58

Heb daarnet een rondje gereden, en het laadstroomlampje gaat dan branden tijdens het rijden.
Mijn accu is echter nieuw, dus daar kan het al niet aan liggen.
Kan het zijn dat de dynamo/alternator aan vervanging toe is?
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 02 jul 2014, 05:23

Even meten de laadstroom meten op de accu.
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 02 jul 2014, 06:43

Heb ik gemeten, en de laadstroom bedraagt ongeveer 13.40-13.70 volt.
Bij mijn oude Ford was het rond de 14.10-14.30 volt.

Dus is de laadstroomsterkte dus goed, of moet ie echt bij de 14 volt zitten?
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 02 jul 2014, 17:54

Laadstroom 14V? Dat kan niet. Stroom meet je in ampere en dat is heel wat anders dan spanning.
Laadspanning van 14 volt kan wel...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 02 jul 2014, 19:47

Moet z' on 14 volt zijn, de jouwe geeft een lagere spanning, dus niet OK
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 02 jul 2014, 22:44

Dus waarschijnlijk, anternator zo dood als een pier... :crybaby:
volgende week een nieuwtje aanschaffen.
Nu heb ik al een paar nieuwe alternators opgezocht, en de eene heeft een laadstroom van 90A en de andere een laadstroom van 95A ?
Welke is het beste voor mijn 735i ?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 02 jul 2014, 23:43

90A is prima, ik heb ook wel een goede gebruikte voor je.
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 02 jul 2014, 23:48

Dan neem ik graag die van je over.. want daarnet de prijzen bekeken van een nieuwe alternator, en die schommelen tussen de 200 en de 300 euro. En dan heb je de prijzen nog niet gezien van BOSCH :o

Dan kom ik een andere alternator halen bij jou, samen met de neus voor de sharknose :Peace:
VorigeVolgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron