Hallo,
Ik ben een buurman van Michel en heb enige ervaring dmv sleutelen aan een E28 525i (M30B25) welke omgebouwd wordt naar (M)535i. Ondanks dat dit latere versies zijn van de M30B33 is de opbouw en werking uiteraard gelijk.
Het probleem ligt wat uitgebreider dan Michel in eerste instantie neerzet.
De motor levert geheel geen vermogen. Een drempel in de straat levert al problemen op, de auto klimt er als het ware overheen. Optrekken volgas, halfgas met/zonder kickdown, niets resulteerd in een WOW-factor. Integendeel...
Dit fenomeen doet zich zowel op benzine als op gas voor. De auto loopt stationair op benzine nog wel maar op gas valt deze snel uit. Rijden op gas gaat nog wel, maar de motor valt uit bij afremmen tot stilstand.
In de vrijstand reageert de motor wel vlotjes op gasrespons, maar heeft dan natuurlijk ook eigenlijk niets te verstouwen.
De kabel van bobine naar verdelerkap is niet fijn. Michel heeft al ervaring opgedaan met de ontstekingshoogspanning
Desondanks vonkt de kabel niet (niet zichtbaar tenminste) in de buurt van carrosseriedelen. De verdelerkap had aan de binnenzijde de bekende groenige aanslag op de puntjes en de
rotor was ook niet optimaal. Deze beide provisorisch opgeschuurd: dit maakte geen verschil.
Auto gestart met de LMM losgekoppeld, dit gaf meteen verschil in het feit dat de motor nu ook op benzine uitviel, kortom, voorzichtige conclusie: LMM werkt wel.
Lambdasonde heeft de auto nog niet. Kat ook niet aanwezig.
Valse lucht niet kunnen ontdekken. Getest met een spuitbusje PFTE-spray, motor reageerde totaal niet op sprayen in de buurt van vlinderklep/LMM e.d. Dus naar alle waarschijnlijkheid geen valse lucht.
Verdamper is pisheet na een tijdje, dus bevroren verdamper kan de oorzaak ook niet zijn.
Nu mijn vraag: HEEELLLPPPP
- Zou het aan de automaat kunnen liggen? Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Bij volgas optrekken geeft de automaat een korte felle duw bij overschakelen. Geen bijkomende (metaalachtige) geluiden.
Het betreft een auto met de volgende, mij bekende, gegevens:
BMW E23
733i uit 1977
M30 model met de 6 losse inlaatbuisjes (dus niet met het later geleverde vertikale inlaatspruitstuk).
Automaat
Op LPG
Ik hoop dat we eruit komen, want ondanks mijn voorliefde voor de BMW 5-serie (m.u.v. de E60, te nieuw, te schreeuwend) behoort een 7 gewoon Freude am Fahren te geven...
Bij voorbaat dank, al wat het alleen maar voor het lezen van het hele verhaal tot aan dit punt