Het is nu do 28 nov 2024, 18:38


Help wat is dit toch?

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Brian

Pro

  • Berichten: 150
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 11:50
  • Woonplaats: Maarssen

Re: Help wat is dit toch?

Berichtzo 23 jan 2011, 22:23

He Sietse,

Het is altijd balen als je iets koopt en het gaat gelijk stuk, ik weet niet of de verkoper dit had kunnen voorkomen het zijn oude auto's.
Ik heb zat auto's gehad en kan je dit zeggen als iets kapot gaat komt dat altijd ongelegen. Ga er maar vanuit dat het gewoon zelf gemaakt kan worden, probeer er nuchter naar te kijken. Als ie het weer doet is niet zo fijn ls een 6 in lijn, belangrijk is nu dat ie het weer doet. Er zit hier zat kennis waar je gebruik van kunt maken.

Suc6
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtzo 23 jan 2011, 22:37

Brian schreef:He Sietse,

Het is altijd balen als je iets koopt en het gaat gelijk stuk, ik weet niet of de verkoper dit had kunnen voorkomen het zijn oude auto's.
Ik heb zat auto's gehad en kan je dit zeggen als iets kapot gaat komt dat altijd ongelegen. Ga er maar vanuit dat het gewoon zelf gemaakt kan worden, probeer er nuchter naar te kijken. Als ie het weer doet is niet zo fijn ls een 6 in lijn, belangrijk is nu dat ie het weer doet. Er zit hier zat kennis waar je gebruik van kunt maken.

Suc6

Dank je, het komt vast weer goed.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 18:12

Net alles weer bijgevuld en stukje gereden, alles ook goed ontlucht, komt direct weer aan de kook en koelwaterpeil zakt ook direct. Binnen is het inmiddels een zwembad.
maar ook voor het schutbord lekt het iets omdat hij zo warm word direct.

Thermostaat werkte dus wel in kokend water, heb ik gezien en dus weer gemonteerd.

Slang naar radiateur bij de accu word wel warm maar niet zo heet als die in het korte circuit.
b.v. die naar de kachel.

blijft nu de vraag waarom hij zo snel aan de kook komt. En is de kachel echt lek of komt dat omdat de druk veel te hoog oploopt.
Ik weet het ff niet meer wat nu eerst te doen nu, heb dit nog nooit meegemaakt en info van de vorige eigenaar hoef ik natuurlijk niet op te rekenen.

Had wel een nieuwe thermostaat gekocht al maar er nog niet ingedaan omdat hij toch nog goed was.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 18:15

Begin met je kachelradiateur.
Ben je van de natte voeten af en hoef je niet steeds kvs te kopen.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 18:19

Mike schreef:Begin met je kachelradiateur.
Ben je van de natte voeten af en hoef je niet steeds kvs te kopen.

Ok
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 18:26

leuker met foto.

Afbeelding
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 18:29

Het koelwater lekt (ook) onder de auto?
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 18:50

ergens snap ik het niet, het schijnt nu op meerdere plekken te lekken door te hoge druk wellicht.
als je een lekke kop hebt, heb je ook snel veel druk, of niet?...

ik zou gelijk de toe en afvoer slang naar de kachel radiateur vernieuwen, daar moet je nu toch zijn....
en wellicht gelijk alle koelwaterslangen en de pomp.
In de radiateur kun je niet kijken jammer genoeg... als door roest /ouderdom de kanalen dicht zitten gaat het er ook moeilijk doorheen.... vooral als er zoveel drap uit komt... wellicht handmatig een waterslang er op zetten en spoelen en voor tegen druk bepaling...

Kost je allemaal een hoop tijd en geld, ik denk dat ik mijn E23 in prijs ga verhogen.....
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 19:21

Dit is redelijk irritant zeg, ik zou er ook goed flauw van zijn.
Tip: trek alles los en doe het in 1x goed, niet gaan bakken en braden.
Het kost nu toch geld.
Ik zou iig nu niet meer gaan rijden alvorens je precies weet wat er aan de hand is.
Zit de waterpomp echt niet vast? Zo niet...dan vrees ik voor je koppakking.
Heb je al kennis gemaakt met Cees?
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 19:32

Ik zou niet alles meteen bestellen. Pers eerst een alles af en kijk waar het lekt. Als het lekt dan bouw je geen druk op en kookt alles veel eerder(atmosferische druk) net wat Cees zegt. Bij zulke problemen moet je systematisch te werk gaan. Als de kachel lekt dan deze kortsluiten en kijken of het nog lekt. Het kan ook nog zijn dat er geen schoep meer op de waterpomp zit of de spleet in het pomphuis te groot is en dan heb je geen circulatie meer.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 19:59

Ja de kachel even kortsluiten en dan kijken of er nog problemen zijn, is nu wel een goed idee denk ik.
Mooet even kijken of ik nog slang heb hiervoor.

Het koelwater onder de auto komt volgens mij door afvoergaatjes uit de bodem.
denk dat hij s'nachts ook leegloopt uit de kachel

Moet je ook ergens zien kunnen of het koelwater circuleert? in het vatje of zo?

Denk toch dat de kachel zo lek als een zeef is, daardoor te snel koelwater verliest en onder peil komt.

Denk ook aan het verhaal dat vorige week toen ik hem kocht en er gewoon water in zat, alles te koud bleef! Het andere uiterste dus. Vermoedelijk zat er dus dat middel in het water tegen lekken.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 20:01

Antracietgrijs schreef:Ja de kachel even kortsluiten en dan kijken of er nog problemen zijn, is nu wel een goed idee denk ik.
Moet even kijken of ik nog slang heb hiervoor.


Kan ook met een tuinslang. :?
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 20:03

Zal ff kijken, dank je.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 20:08

Grapje hoor. :P
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 20:17

Is 20 mm van binnen, morgen even stukje van 60cm halen.

Kwam geen kvs meer uit was alweer weggelopen. :shock:

nu koffie! :D
Laatst bijgewerkt door Antracietgrijs op di 25 jan 2011, 20:18, in totaal 1 keer bewerkt.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 20:18

Thegs heeft nog een stuk slang uit zijn banaan :?

viewtopic.php?f=13&t=4554
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 20:51

tegen zo'n grote lekkage helpt een paardemiddel niet hoor...
maar we blijven hoop houden!
Offline

joep

Master

  • Berichten: 732
  • Geregistreerd: zo 08 maart 2009, 21:57

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 21:57

En wat denkt iedereen eens van gewoon compressie meten?
Dan weet je gelijk of je kop en koppakking nog goed zijn of niet.
Straks na 2 weken knutselen en proberen en maar kvs bijvullen, lekken,aftappen.
Radiateur? waterpomp? blijkt de koppakking kapot en dan moet gelijk weer alles los.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 22:02

Goed punt imo!
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdi 25 jan 2011, 23:04

als die zoveel water verliest als beschreven en dat zou door een lekke koppakking komen dan liep die niet of heel beroerd met witte pluimen uit de uitlaat.
Als je lekkage vermoedt in het koelsysteem is het eerste wat je doet afpersen! maar als de vloerbedekking nat is en naar koelvloeistof ruikt dan is het duidelijk.
Offline

joep

Master

  • Berichten: 732
  • Geregistreerd: zo 08 maart 2009, 21:57

Re: Help wat is dit toch?

Berichtwo 26 jan 2011, 09:47

Heb je ook weer gelijk in Robert. Mijn ervaring was harde slangen van het koel systeem, warmlopen, maar de motor liep niet echt beroerd.
En een olie lek achter tussen kop en blok.
Achteraf bleek er een scheurtje in de kop te zitten.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtwo 26 jan 2011, 17:31

bedankt voor de tips!

kan vanavond niet testen, moet een poes redden. :roll:
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdo 27 jan 2011, 16:59

joep schreef:En wat denkt iedereen eens van gewoon compressie meten?
Dan weet je gelijk of je kop en koppakking nog goed zijn of niet.
Straks na 2 weken knutselen en proberen en maar kvs bijvullen, lekken,aftappen.
Radiateur? waterpomp? blijkt de koppakking kapot en dan moet gelijk weer alles los.

Hoi Joep, Hier kon je de spijker wel eens op de KOP slaan, kan ook een verklaring zijn dat de motor afsloeg onderweg en ging prutelen.

Ga straks dus eerst de compressie meten.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Offline

vwbeetle87

Nieuw

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: vr 07 jan 2011, 16:19

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdo 27 jan 2011, 18:59

heb bijna exact hetzelfde... heb een e23 gekocht van een handelaartje, de auto werd heet... maar de erkoper verzekerde mij dat het de thermostaat was, hij was immers pas 2 jaar geleden geinporteerd en de motor was perfect, nou moet ik zeggen dat de motor erg goed klonk, dus de auto op de auto ambulance mee, kom ik thuis zie ik dat de kachelradiateur door gelust is, ik het terug zetten blijkt hij lek te wezen.. nieuwe radiateur er in, daarna voor de zekerheid de waterpomp vervangen.... en nog steeds warm lopen, nu nieuwe thermostaat opnieuw gemonteerd, alles nagelopen en ontlucht.. gaat hij slecht lopen en wil niet meer dan kwart gas anders stikt ie... net nog even gekeken en hij loopt nu helemaal beroerd lijkt of ie op 3 poten loopt ipv 6, dus ben een beetje ten einde raad en ben bang voor een gescheurde cilinderkop... maar goed ik ga nog even knutselen anders gaat ie in onderdelen dan maar op marktplaats, ik heb namelijk geen zin meer om er veel moeite in te steken ben ondertussen al 4 weken aan het klooien namelijk.
BMW e23 728i met 735i motor
Offline

Antracietgrijs

Pro

  • Berichten: 205
  • Geregistreerd: za 22 jan 2011, 18:51
  • Woonplaats: Valthermond

Re: Help wat is dit toch?

Berichtdo 27 jan 2011, 20:13

vwbeetle87 schreef:heb bijna exact hetzelfde... heb een e23 gekocht van een handelaartje, de auto werd heet... maar de erkoper verzekerde mij dat het de thermostaat was, hij was immers pas 2 jaar geleden geinporteerd en de motor was perfect, nou moet ik zeggen dat de motor erg goed klonk, dus de auto op de auto ambulance mee, kom ik thuis zie ik dat de kachelradiateur door gelust is, ik het terug zetten blijkt hij lek te wezen.. nieuwe radiateur er in, daarna voor de zekerheid de waterpomp vervangen.... en nog steeds warm lopen, nu nieuwe thermostaat opnieuw gemonteerd, alles nagelopen en ontlucht.. gaat hij slecht lopen en wil niet meer dan kwart gas anders stikt ie... net nog even gekeken en hij loopt nu helemaal beroerd lijkt of ie op 3 poten loopt ipv 6, dus ben een beetje ten einde raad en ben bang voor een gescheurde cilinderkop... maar goed ik ga nog even knutselen anders gaat ie in onderdelen dan maar op marktplaats, ik heb namelijk geen zin meer om er veel moeite in te steken ben ondertussen al 4 weken aan het klooien namelijk.

Zoo, is wel toevallig! Lijkt erg veel op mijn problemen ja.
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
VorigeVolgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten

cron