We zijn weer een stapje verder met de oude dame.
Haar ademhalingsproblemen zijn gediagnosticeerd.
De kop vertoont na 54 jaar dienst nogal wat corrosieschade aan de waterkanalen en moet bij een speciaal bedrijf worden gelast, nogal kostbaar en een tegenvaller.
Het goede nieuws was dat de kop er nooit af geweest is en nooit gevlakt is en dat is positief.
Verder krijgt ze nieuwe klepgeleiders 12 stuks met rubberafdichting , nieuwe in- en uitlaatzittingen, nieuwe kleppen en nokkenaslagers.
Verder hebben we de cilinders opgemeten om de slijtage vast te stellen en die was .006 en .007 mm
Jaguar adviseert een overmaat boring bij een slijtage van .015 dus we zijn op de helft. Dit blok heeft nog een open carterontluchting en ik had geen onderdruk, dus kwam het olieverbruik door de klepgeleiders, die ook veel speling hadden.
Ik laat het onderblok dus zo als het is en monteer het en kijk dan hoe het olie verbruik is. Is dit acceptabel dan blijven we rijden is het niet dan heb ik volgende winter nog wat te doen.
Er is ook al wat schoongemaakt en dat ziet er beter uit. Alle bouten van de bak kon ik wel een halve slag vast draaien dus geen wonder dat het lekte. De bak krijgt een nieuwe voorste en achterste keringen en een afdichting van het schakelasje en een dekselpakking natuurlijk. Bij dit type kun je de koppelomvormer nog aflaten, dus ook daar nieuwe olie erop.
Dit is een hele vroege Borg Warner DG 250MJ, 3 versnellingsbak die maar 1 keer schakelt omdat hij in zijn tweede versnelling wegrijdt.
Nu het blok schoonmaken en nieuwe krukaskeringen monteren en de motorruimte schoonmaken (vies werkje) en opnieuw spuiten
Dan moet wel de hele bedrading eruit, maar ik hoef toch pas in maart weer te rijden.