Het is nu zo 24 nov 2024, 20:54

Oldtimers en Regeerakkoord

Al het nieuws wat te maken heeft met het rijden van een oude BMW (regels, belastingen etc)
  • Auteur
  • Bericht

stefan

Die hard

Re: Oldtimers en Regeerakkoord

Berichtwo 07 nov 2012, 14:47

Heeft men in andere europese landen al toegepast,als men dat alsnog hier wil invoeren vallen ze door de mand met accijns en kok kwartje.Brandstof in omringende landen is namelijk niet (veel) duurder en toch al wegenbelasting in opgenomen geheel of gedeeltelijk.Of heb ik dit mis ?

Mvrgr. Stefan/Lpgshop.nl.

Street legal

Professional

Berichtwo 07 nov 2012, 20:17

Stefan geeft gelijk het grootste probleem aan. De brandstof is bij ons al duurder dan in de omringende landen. Dan kun je gelijk vanaf utrecht alle pompen :D sluiten. In D en F zit de belasting deels in de brandstof, in D betaal je extra naar CC, en in F heb je tolwegen.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Rts

Die hard

Berichtdo 08 nov 2012, 19:19

BMW 325ia cabrio e30
BMW 528ia E28

BM_Whale

Die hard

Berichtvr 09 nov 2012, 01:20

Tja, ook maar een bijdrage schrijven. Mijn e23 is onze tweede auto. Rijd minder als 5000 km per jaar maar is ook de back-up als de gezinsauto stuk is en er wel een flinke caravan getrokken moet worden. (En helaas voor de franse fabrikant, de auto uit 1985 doet dat met meer gemak als de dieselende fransoos uit 2000).

Volgens mij heeft de regering gewoon zitten slapen! Sinds de komst van de volledig verzinkte Audi100 in 1982 is het hek van de dam. De auto's worden vanaf dat moment heel veel betrouwbaarder en dat is de reden dat er absoluut veel meer auto's de respectabele leeftijd van 25 jaar halen. Als er dan nog een beetje zinnige motor in zit (lees: veel cilinder inhoud en groot vermogen), dan gaat er niets meer als vanzelf blijvend kapot. Als alles BRM betalen wordt, blijft de e23 een leuk alternatief om mee rond te rijden want de auto weegt slechts 1500 kg. (een nieuwe middenklasser weegt 1400 kg vandaag de dag).

Best actie, direct schakelen naar 30 jaar om MRB reductie te krijgen. Geen MRB voor benzine en LPG. MRB heffing voor diesel. (want de dieselprijs kan niet omhoog, dat treft de transport sector). De toeslag voor LPG moet omlaag op de voertuigen tot 25 jaar, en de LPG prijs kan omhoog, dan betalen de veelrijders automatisch aan de staat en blijven de oude LPG voertuigen nog steeds schoner als de benzine wagens.

En aller belangrijkst: De veel rijder in de oldtimer gaat meer betalen, klagen etc. maar blijft wel rijden. Da's dus precies wat vadertje staat graag ziet. En wordt de echte liefhebber netjes ontzien. Oh ja, en er moet een veel grotere kans komen dat slecht onderhouden wagens van de weg worden getrokken. In ons land zijn prima regels om ernstig vervuilende auto's van de weg te halen, maar dan moet daar wel op gecontroleerd worden.

haagie2

Berichtvr 09 nov 2012, 14:28

weet je klagen klagen de gene wisten waar ze op stemde eigen schuld

mrb betalen diesel na 30 jaar ??? en gas en benzine niet beetje belachlijk en dan de nog zo iets

diesel kan zeker anders VOOR de transport sector laat ze maar rode diesel of andere een andere prijs betalen per liter

Street legal

Professional

Berichtvr 09 nov 2012, 15:56

@BM Whale,

In het regeringsaccoord is al een accijnsverhoging van 6 cent per liter lpg toegevoegd!
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

7777777

Nieuw

Berichtvr 09 nov 2012, 18:24

Maar het regeeraccoord gaat op de schop, misschien ook klassieker wb vrijstelling
E32 - 735i - 1986

ErikAnton

Professional

Berichtvr 09 nov 2012, 19:11

Ze kunnen nu wel gaan bedenken dat voertuigen van 30 jaar of ouder wegenbelastingvrij
worden, maar als ze dat over 6 maanden weer terug draaien, heeft lekker veel zin.
De overheid verandert liefst alles elke maand, houdt hun eigen personeel aan het werk.

Gaan ze hiermee door, gaat dat veel geld kosten, eerst zien en dan geloven.
En alleend diesels ervoor op laten draaien is ook slap geouwehoer.

Ze geven eerst 19 cent de km om op je werk te komen, zodat er ook mensen op het platteland,
eilanden en afgelegen gaan wonen. Vervolgens koop je daar een huis en zegt er een blaaskaak om maar forenzen
taks in te voeren, en helaas is je huis nu al geen drol meer waard, nou daarna helemaal niet meer!

Laten ze je voor de hobby een leuke zware amerikaan kopen, om vervolgens te zeggen betaal maar 700 per drie maanden belasting.

Van mij kunnen ze allemaal aan het gas of diesel. Iedereen zou de komende weken in Belgie moeten gaan tanken of duitsland, laat NL maar de grote paardehik krijgen.
Ze moeten is wat minder uitgeven, er komt nl genoeg binnen.

Als we allemaal zouden leven op de voet van de regering hebben we het even goed, om daarna naar de klote te gaan.
Stem lekker op de pvda allemaal, en als het op is kun je emigreren.

Ik hou er over op, mijn mening doet er niet toe, ik koop geen onderdelen meer, roei met de riemen die ik heb, helaas gaat er nu al een branche aan ook al gaat het uiteindelijk niet door allemaal, niemand weet wat de dag van morgen brengt.

graad

Professional Platina

Berichtvr 09 nov 2012, 20:25

+10....helemaal mee eens :Peace:
allemaal bij buitelandse winkels kopen..lidle...aldi..geen SHELL tanken....
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Mike

Moderator

Berichtvr 09 nov 2012, 21:57

Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financi

esther baart

Pro

Berichtza 10 nov 2012, 10:15

OK...
Waar verzamelen we om onze mening over deze regeling duidelijk te maken?
Binnenhof Den Haag?
Greetz Esther 8-)
728i OPALGRUN `84

Rts

Die hard

Berichtza 10 nov 2012, 10:22

Kijk dat zijn de betere vooruitzichten, die 60 dagen kaart lijkt me een prima alternatief.
BMW 325ia cabrio e30
BMW 528ia E28

Robby

Master

Berichtza 10 nov 2012, 10:35

Ik rijdt mijn e23 dagelijks, dus ik ben geen liefhebber???? Lariekoek.......ik ben juist een enorme liefhebber OMDAT ik er dagelijks mee rijd (op benzine) en niet in iets anders wil dan een klassiek model als dagelijks vervoer, en dat is niet omdat ze belastingvrij zijn want ik had ze allebei allang voordat ze belastingvrij werden.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image

haagie2

Berichtza 10 nov 2012, 11:53

@ rts dat is 3x niks voor de gene die de auto soms gebruikt wel ja

@ robby geef je helemaal gelijk,ik gebruik hem ook dagelijks , hij staat ook wel eens dagen stil voor de deur maar dit is nederland ze hebben geld geleend aan andere landen en nu komen wij te kort en waar kan je het besteweg plukken ja bij de burgers want daar valt wel wat te halen .
zolang de ministers maar niet krom liggen en op elk dubbeltje om moeten draaien

de euro eenheid had NOOIT moeten gebeuren zie maar naar zo`n 10 jaar liggen bijna alle landen in diepe crissis en elk land moet de eenne land maar helpen met veel geld erin te pompen en waar komt het weg ja bij de burgers

en dan is er niks meer waar kunne we geld aan verdiene ow wacht rijden veel oldtimers en we kunne de belasting veranderen en zorgtoeslag en wij als de gewone burgers mogen maar een stok in ons strot duwen om rond te komen

ErikAnton

Professional

Berichtza 10 nov 2012, 19:26

60 dagen kaart, prima!!!! neem 5 oldtimers, en rij naar mn werk met de motor!
Het is meestal toch 2 maanden rijden en 10 maanden sleutelen, haha!

Daytonawim

Die hard

Berichtzo 11 nov 2012, 11:10

Yup een 60 dagen kaart is idd de oplossing, het addertje wat er bij hoort is, dat je auto buiten die 60 dagen niet op de openbareweg mag staan, dus in de garage, eigen terrein of stalling.

Gewoon 1 kwartaal aftikken en klaar.

Overigens moet dergelijke regel ook gaan gelden voor nieuwe auto's die op basis van hun zogenaamde schoonheid (tijdelijk mrb vrij zijn)

Kenny

Pro

Berichtdi 13 nov 2012, 18:56

Voor mijn werk ben ik zo

ebuy

Pro

Berichtdi 13 nov 2012, 20:26

Gekopieerd van DaytonaWim E28forum

Vers van de pers

De ergste kou voor oldtimereigenaren lijkt uit de lucht. Staatssecretaris Weekers (Financi
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......

Kenny

Pro

Berichtwo 14 nov 2012, 17:26

Kijk eens aan, dat zijn alweer wat positievere berichten!

Ik sluit me overigens wel volledig aan bij Robby:
Ik rijdt mijn e23 dagelijks, dus ik ben geen liefebber???? Lariekoek.......ik ben juist een enorme liefhebber OMDAT ik er dagelijks mee rijd (op benzine) en niet in iets anders wil dan een klassiek model als dagelijks vervoer, en dat is niet omdat ze belastingvrij zijn want ik had ze allebei allang voordat ze belastingvrij werden.

Ik reed voorheen zo'n 50k/jaar met mijn 732 en heb er nu een 330 e46 bij. Die paarhonderd Euro mrb zijn nu wel vervelend, maar wegen niet op tegen het feit dat ik me in zo'n moderne 3 niet "thuis" voel. Mijn 7 onderhouden is hobby, ook bij 50k/jaar, maar een beurt doen aan die 3 ervaar ik als een noodzakelijk kwaad...

Wat dat betreft mag Bert Pronk van mij alle mogelijke bijval krijgen. Ik sluit me graag aan bij Robby en die andere paarhonderd man die wel voor de hobby meer dan een paar duizend per jaar rijden!

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 20 nov 2012, 17:48

En weer uitstel;

Kamer helpt liefhebber met oldtimer DEN HAAG -
De Tweede Kamer schiet mensen te hulp die een oldtimer als hobby hebben en er maar weinig in rijden. De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting moet voor die groep overeind blijven, stelde een ruime meerderheid van de Kamer dinsdag.

SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1 januari aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd.

De maatregel om de motorrijtuigenbelasting te verhogen komt uit het regeerakkoord van het nieuwe kabinet

Bron:
http://www.telegraaf.nl/overgeld/belast ... mer__.html
Freude am Fahren

MartinE34

Professional Zilver

Berichtdi 20 nov 2012, 17:58

SP-Kamerlid Farshad Bashir :?: rijd zijn hele familie soms met MB/peugeot diesel :shock:

Maar goed nieuws voor de echte liefhebbers want daar zal nu toch de onderscheid gemaakt gaan worden :P ;)
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

undifined1

Master

Berichtdi 20 nov 2012, 21:13

soms komt er toch hulp uit onverwachte hoek, er is nu al 2 keer hulp gekomen van partijen waar ik absoluut niks mee heb, eerst door de pvv en nu door de sp, dit geeft ook wel aan hoe dit leeft in Nederland, Mensen van rechts willen het behouden en mensen van links ook.

MartinE34

Professional Zilver

Berichtdi 20 nov 2012, 21:21

misschien gaat dat het stemgedrag in de toekomst toch nog veranderen :mrgreen: :P
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

Herman

Master

Berichtwo 21 nov 2012, 14:24

Als ze nu maar op tijd laten weten wat er gaat gebeuren.

Als ik volledige MRB moet betalen over een E23 met LPG, dan kan ik dat gewoonweg op dit moment niet.
Ik zou het redelijk vinden als ik weet wat mete wachten staat, zodat ik nog kan besluiten om de auto voor die tijd (met verlies?) te verkopen.

1 jan 2013 is dus eigenlijk te vroeg om in te laten gaan. 1 jan 2014 zou ik me in kunnen vinden.
Dan kan ik ook een goedkoop klein autootje zoeken voor de overige km's.
Dan blijft de E23 met weinig km als hobbyauto. (binnen de grenzen die het kabinet dan heeft gesteld dus)

Het blijft zo jammer dat we eigenlijk helemaal niets kunnen doen.
We kunnen schreeuwen, maar ze kunnen gewoon besluiten om het te negeren.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic

Nander

Nieuw

VorigeVolgende

Keer terug naar Ander belangrijk nieuws