Het is nu do 28 nov 2024, 04:02


Benzines en de kwaliteit

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Benzines en de kwaliteit

Berichtma 11 okt 2010, 18:44

Zoals elders geschreven is op het e21 een interessant topic omtrent benzines.

De auteur van onderstaand stukje weet waar hij het over heeft iig:
Ter info.

In NL moeten benzines voldoen aan EN228, een norm die het octaangehalte voorschrijft. Deze maakt alleen onderscheid tussen RON91, RON95 en RON98. Aangezien SP98 steeds meer uitgefaseerd wordt en door A-merken vervangen wordt door een gewijzigd product met een eigen merknaam wordt het er niet makkelijker op. De achterliggende gedachte is dat SP98 zoals we dat vroeger kennen d.m.v een rafinage proces tot het octaangehalte kwam. Tegenwoordig wordt dat bereikt door toevoegingen, waarbij een fabrikant specifiek voor locale markten een benzine samenstelling kan verkopen.

Enerzijds komt dat voort uit marketing overwegingen. Met SP98 was er geen onderscheidend vermogen, alleen maar de merkbekendheid van de aanbieder. Dus als pomp A SP98 2cent/ltr goedkoper aanbiedt dan pomp B gaat iedereen naar pomp B (tenzij het Elf is). Anderzijds komt dat voort uit locale verschillen in de markt. In NL worden de motoren niet zo zwaar belast als in DLD, waar dus wel een markt is voor brandstoffen met een zeer hoog octaangehalte, dus daar zie je bijv. BP Ultimate 102 en Sheel V-Power 100. In Luxemburg is BP geen 102RON, maar gewoon 98RON. Lijkt op het oude Super Plus, maar de formulering en de productiewijze is anders.

Shell is met V-power 95 wel duidelijk in zijn specs. In werkelijkheid (op de Shell website) is het een 97RON product, maar dat kent EN228 niet, ergo het wordt verkocht als RON95. Gezien het voorschrift van BMW die voor mijn M88/3 motor 98RON voorschrijft (opgesteld in 1983) heb ik bij Shell navraag gedaan. Hierop heb ik een datasheet verkregen waarin staat dat V-Power 95 een octaangehalte van 97RON heeft en daarmee geschikt is voor auto's met een CR < 11,0. Ik wil die berekening nog een keer zien, maar ben geen chemicus; dus vooralsnog is dat voldoende voor mij om V-Power 95RON voor mijn E28 M5 toe te passen. Immers de M88/3 werkt met een CR van 10,5, ergo er is nog marge.

Esso is een drama met zijn Supreme brandstoffen. Er staat geen octaangehaalte bij, dus er is geen duidelijkheid daarover, alleen maar een infomercieel verhaal in een leaflet dat de motor schoner wordt blah blah blah en dat het voor de meeste motoren geschikt is; maar geen verhaal over octaangehalte. Hier moet je op verdacht zijn.

Met dit verhaal heb ik menigeen ook afgeraden om voor dagelijks gebruik een eta te kiezen; Met een CR van exact 11.0 is dit een grensgeval voor V-Power 95 en bij een eta conversie van een M20B23 of M20B25 ga je er m.i ruim overheen. In dat laatste geval twijfel ik zelfs of 98RON wel voldoende is, maar dat heb ik nooit onderzocht.

Het gevaar zit hem in de toekomst. Volgens Shell wil de EU voorschrijven dat vanaf Q1/2012 alle brandstoffen minimaal voor x-procent uit biobrandstoffen bestaat. Het z.g E85 is daarvan een voorloper. Dit zal effectief het einde betekenen van alle hoogoctanige brandstoffen, dus op de lange termijn is zelfs V-Power 95 niet eens gegarandeerd. Een ander probleem is de lagere AFR van E85. Daarop moet het motormanagement wel degelijk aangepast worden. Op zich niet zo moeilijk, maar dan krijg je alsnog het vraagstuk over de klopvastheid.

Mvrgr,

Offline

Johnnie Turbo

Professional

  • Berichten: 1243
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 14:17
  • Woonplaats: wormer

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtma 11 okt 2010, 19:13

Ik stond een keer bij shell aan de pomp en vroeg aan de cassiere of zie geen octaan98 hadden.
Beetje moeilijk kijkend verwees zij me naar V-power. Wil ik net gaan tanken staat er op de pomp zelf 95 RON.
Ik weer naar binnen. Manager er bij. Deze zegt: "we hebben geen euro98". En toen wist ik het dus niet meer.
Toch maar naar de BP gereden.
Offline

Rene658

Nieuw

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: do 30 apr 2009, 23:37

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtma 11 okt 2010, 20:19

inderdaad een leuk stukje, alleen heeft de schrijver het over het octaan gehalte. Dit is echter niet juist, dit moet zijn het octaan getal. Benzine bevat geen octaan, maar de klopvastheid wordt uitgedrukt in het octaan getal. :-o :-o :-o :-o :-o :-o :-o
Offline

pp!

Pro

  • Berichten: 184
  • Geregistreerd: do 02 jul 2009, 18:34
  • Woonplaats: A'dam

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtma 08 nov 2010, 18:44

kijk ook eens keuringsdienst van waarde over "additieven" zoals V-power :clap: :clap:
en bij m'n Guilia uit '68 gooi ik altijd loodvervanger bij, en tank ik om de twee 95 oct.tankbeurten 1x 98 oct.
nog nooit pingelen oid gehad :smartass:
Offline

wilt

Nieuw

  • Berichten: 22
  • Geregistreerd: di 07 sep 2010, 10:37

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtma 15 nov 2010, 21:24

pp! schreef:kijk ook eens keuringsdienst van waarde over "additieven" zoals V-power :clap: :clap:

+1 geweldig programma!
Offline

marvinleon

Nieuw

  • Berichten: 77
  • Geregistreerd: di 25 mei 2010, 22:13

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtzo 13 feb 2011, 18:54

Ik gooi trouwens altijd loodvervanger bij de euro95 die ik tank...Wat tanken de benzineslurpers onder ons?

gr
Offline

Bmw e12 driver

Professional

  • Berichten: 1481
  • Geregistreerd: ma 05 okt 2009, 18:33
  • Woonplaats: Berkel

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtzo 13 feb 2011, 20:50

Ik Probeer altijd BP Ultamate 98 met loodvervanger erin te gooien(a
Hoezo, een raket nodig om naar de maan te gaan?
Bij mij gaat alles naar de maan, zonder raket.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtzo 27 nov 2011, 14:44

Ik tank 98 maar denk dat Vpower met ron75 ook wel gaat, de turbo heeft toch een klopregeling die dan bijstelt. Ik denk dat loodvervanger niet nodig is, het tetraethyllood zat in benzine om het verkleven van de kleppen aan de zittingen te verhinderen maar de motoren hebben geharde klepzittingen dus is het vlgs mij niet nodig
Offline

ebuy

Pro

  • Berichten: 210
  • Geregistreerd: do 22 sep 2011, 21:24
  • Woonplaats: Klazienaveen.

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtzo 27 nov 2011, 20:06

Ik tank altijd 95.
Hier net over de grens is overigens ook 100 te koop.
Ik heb een tijdje lood vervanger bij de 95 toegevoegd maar zie het nut er niet van in na 25 jaar.
Mijn auto's pingelen niet o.i.d.
Zolang het rammelt heb je het nog , als het rammelen stopt ben je iets kwijt......
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtzo 27 nov 2011, 20:10

Ik tank met de 7 al 3 jaar 95 met elke 2 maand een beetje loodvervanger ( zelf toevoegen) en met de 6 al 11 jaar 98 met ook eens in de zoveel tijd loodvervanger erbij.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtzo 27 nov 2011, 20:45

Ik heb wel eens gehoord dat na 50dkm lood eigenlijk niet meer hoeft volgens BMW.
Dit omdat eea dan al voldoende gesmeerd is.

Voor m30 motoren is ron 95 wel genoeg, ik heb ze nog niet horen pingelen.
Anders is het voor m20 blokken hoor, dat is n
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtzo 27 nov 2011, 22:38

De type 2 e23 hebben hardere kleppen als de eerdere motoren. Hiermee zijn die motoren voorbereid op de loodvrije brandstof (en ook beter geschikt voor LPG). Inderdaad wijzigt de samenstelling van de klepzitting in de tijd, als je tenminste altijd loodhoudende brandstof had getankt. BMW heeft ook wel 80dkm genoemd voor de R-serie motorfietsen.

Echter voor motoren met een hoge compressieverhouding is lood nog om een andere reden van belang. Het lood in de benzine maakt het mengsel aanzienlijk klopvaster (is ongevoeliger voor pingelen). Om bij deze motoren het pingelen voor te blijven heeft het zin een klopvastheidsverbeteraar toe te voegen (let daar op bij het kiezen van de loodvervanger, er zijn ook goedjes die voornamelijk de klepzittingen sparen).

Mijn 732i (type 2) heb ik ook nog nooit op pingelen kunnen betrappen, maar ik heb nog nooit gereden bij buitentemperaturen boven de 30
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtwo 21 nov 2012, 19:17

Wat zou er kunnen gebeuren als ik in mijn 745i euro 95 tank. Ik geloof dat het RON97 is en dat zou moeten kunnen bovendien heeft de 745 een klopregeling
Wie tankt er 95 met zijn turbo?
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtwo 21 nov 2012, 19:20

Je zal vermoedelijk een stukje vermogen te kort komen.
Ik zou ondanks de klopregeling geen risico nemen en lekker BP ultimate blijven tanken.
BMW's uit die tijd lopen daar veruit het beste op.
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtwo 21 nov 2012, 19:33

Zolang je geen euro95 tankt bij een "witte pomp" valt het wel mee lijkt mij of ff afwisselen met V-power/BP ultimate/ etc, dat lees ik ook regelmatig
///M57

E23 verkocht
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtwo 21 nov 2012, 19:59

RobertF schreef:Wat zou er kunnen gebeuren als ik in mijn 745i euro 95 tank. Ik geloof dat het RON97 is en dat zou moeten kunnen bovendien heeft de 745 een klopregeling
Wie tankt er 95 met zijn turbo?


Ik tank gewoon 95 heb geen problemen ermee :?
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtdo 22 nov 2012, 00:00

Ik heb vanavond 70 Km gereden en hij gaat als een speer, merk geen verschil
Ik reed vroeger met mijn 728i ook altijd 95 dat was toen super je had ook nog normaal toen en dat was 91 of 89 geloof ik
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtdo 22 nov 2012, 08:39

in de tijd dat deze blokken ontwikkeld werden werd er toch op RON98 mee gereden en voorgeschreven dus daar houd ik me ook gewoon aan
de auto loopt net ietsjes rustiger stationair dan met 95 dit is bij mijn E34 nog meer merkbaarder , ik zou dan nog liever V-power in gooien dan RON95 die troep pruimen mijn auto's niet :mrgreen:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtdo 22 nov 2012, 12:43

Ik rijdt met mijn 728i van 86 ook al 4 jaar op 95.....zonder problemen.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtdo 22 nov 2012, 12:47

De 728i is een stuk vergevingsgezinder dan de 745i.
Freude am Fahren
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtdo 22 nov 2012, 13:11

Dat geloof ik ook Cees. Bij de 745i heb je natuurlijk wel het klopmechanisme. Je moet als fabrikant natuurlijk ook rekening houden met regionale verschillen van benzine kwaliteiten en moet het niet zo zijn dat de motor niet meer loopt op 95. Ik denk dat men met het programmeren van de ECU er ook wel rekening mee gehouden heeft. Misschien heb je met 98 een paar PK meer .
Verder las ik dat in Duitsland het hoger ligt. Ik heb bij shell Duitsland de gegevens opgevraagd omdat er overal 5% bioalcohol bij zit.

Netherlands: 95 RON "Euro" is sold at every station, whereas 98 RON "Super Plus" is being phased out in favor of "premium" fuels, which are all 95 RON fuels with extra additives. Shell V-Power is a 97 RON (labelled as 95 due to the legalities of only using 95 or 98 labelling), some independent test have shown that one year after introduction it was downgraded to 95 RON, whereas in neighboring Germany Shell V-Power consists of the regular 100 RON fuel
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtdo 22 nov 2012, 16:46

Ik zeg "gas erop" !!!
LPG heeft een octaangetal van 108-110.

Overigens heeft niet elke 745 een klopregeling. De M102 niet, de M106 wel.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtdo 06 dec 2012, 15:52

1 liter additieven op 10.000 liter benzine ! (Heb net de uitzending van KvW zitten kijken ;) ), Lijkt wel homeopatische verdunningen :D
Freude am Fahren
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtvr 07 dec 2012, 23:00

Even ingaan op de klopregeling. Door de ontsteking vroeger te zetten (eerder te ontsteken) krijg je meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof, tot de motor gaat pingelen. Het optimale punt om te ontsteken is te vinden door het pingelpunt op te zoeken en 3
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: Benzines en de kwaliteit

Berichtdo 13 dec 2012, 18:54

Wat vinden jullie van toevoegingen als deze aan gewone 95 benzine;
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=7920
Volgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron