wo 13 maart 2013, 22:01
Hoi Jasper,
Aan herrie heb je vlug te veel. Zodra je eens iets verder moet rijden. Vandaar dat ik het advies van RobertF wel begrijp.
Om je turbo wat sneller op te laten pakken heb je maar een heel klein beetje extra doorlaat nodig. Zodra je enige last op de motor hebt zal de turbo altijd vlug optoeren, alleen bij zeer lage last en laag toerental zul je het 'turbogat' voelen. Echter dan is er ook weinig uitlaatgasflow en is de uitlaat al een zeer lage weerstand achter de motor.
De dikkere uitlaat wordt vooral toegepast om het uitlaatgas van een opgevoerde motor af te voeren. Het extra vermogen is een directe maat voor de extra hoeveelheid uitlaatgas die door de uitlaat moet. Daar heb jij niet mee van doen.
Ik zou proberen om zo min mogelijk extra herrie te maken. Een iets grotere doorlaat heeft al snel een groot effect. Bedenk dat de stromingsweerstand oploopt met het kwadraat van de snelheid. (en dus met de vierde macht van de diameter). Een klein beetje meer doorlaat levert dus snel de winst die je zoekt. reken maar eens uit wat 10% op extra inwendige diameter doet op de stromingsweerstand ( 1,1 x 1,1 x 1,1 x 1,1 = 1,4641 (de factor waarmee de weerstand afneemt), ik zou tussen de 5% en 10% diameter toename kiezen, blijft je auto nog wel stil, maar heb je ook voelbaar effect van je wijziging). Voor een motor met 400 pk heeft het zin om de inwendige diameter met 20% toe te laten nemen.
De grote vis heb je daarmee snel gevangen.