Het is nu za 16 nov 2024, 08:33


RVS uitlaat

Plaats hier de link naar artikelen die je hebt gezien elders op Internet
  • Auteur
  • Bericht
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

RVS uitlaat

Berichtdo 14 jun 2012, 19:47

Nieuwe uitlaten voor een E23 worden steeds moeilijker verkrijgbaar en deze gaat heel lang mee!

Lijkt mij een zeer nuttige investering. Onder mijn dagelijkse auto heb ik ook RVS vanaf de turbo en ik kan je verklappen dat dit NIET goedkoop is.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: RVS uitlaat

Berichtdo 14 jun 2012, 21:56

Helemaal eens.
Overigens heb ik door ebay in de gaten te houden en bij Automax te utrecht (die heeft heeelveeel liggen!!) uiteindelijk origineel BMW bij elkaar weten te sparen. Heerlijk eindelijk een stille auto.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: RVS uitlaat

Berichtvr 15 jun 2012, 07:10

Weet een adresje die een rvs uitlaatsysteem onder je auto legt, kost rond de 450
Offline

Rene076

Nieuw

  • Berichten: 80
  • Geregistreerd: za 03 dec 2011, 20:19
  • Woonplaats: Breda

Re: RVS uitlaat

Berichtzo 17 jun 2012, 18:54

Welk adresje is dat dan?
Heb anders wel intresse namenlijk :)
1980 BMW e23 732i diamantzwart
2001 BMW e46 325i zwart sedan
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtzo 03 maart 2013, 20:45

Heeft er iemand concrete ervaring met een rvs uitlaat op een e23 (liefst 745i)?

Ik wil in de komende maanden een nieuwe uitlaat laten maken inclusief downpipe, en twijfel tussen 1x 3'' en 2x 2,5''. Wat belangrijk voor mij is dat de auto niet meer geluid gaat maken dan nu (ik mis overigens wel de vlamover, dus hij maakt al wel iets meer herrie dan een volledig originele. Ik ben benieuwd naar ervaringen!
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtzo 03 maart 2013, 20:46

Hmm ik zie nu dat dit wellicht niet helemaal de juiste plek is voor deze vraag, maar wilde geen nieuw topic aanmaken..
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: RVS uitlaat

Berichtzo 03 maart 2013, 20:56

Jasper,

Als je de tijd hebt kan ik je 2 voorbeelden laten zien....

OEM

en 2" RVS
///M57

E23 verkocht
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtzo 03 maart 2013, 21:11

Hi Daniel,

Ik had gezien dat je op de Highline een volledig OEM nieuwe uitlaat hebt gemonteerd toch? En op de turbodiesel een 2" rvs?

Tuurlijk moeilijk zeggen omdat het een diesel is, maar maakt het in jouw beleving meer lawaai, 2" RVS tegenover OEM staal?
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: RVS uitlaat

Berichtma 04 maart 2013, 07:38

Met 730d wil ik je 'm niet vergelijken dit is trouwen een 2,5" systeem met 2 universele simons dempers.

Ik heb nog een 745i staan voor onderdelen en daar zit een 2" rvs systeem onder.
///M57

E23 verkocht
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: RVS uitlaat

Berichtma 04 maart 2013, 10:52

De originele BMW downpipe van een 745i is van RVS

Bovendien denk ik dat er verschil is in RVS. De aftermarket spruitstukken in RVS voor een Jaguar en Healey scheuren allemaal omdat ze niet tegen de hitte kunnen.
Offline

beemer

Die hard

  • Berichten: 297
  • Geregistreerd: vr 29 mei 2009, 22:33

Re: RVS uitlaat

Berichtzo 10 maart 2013, 08:53

Ik heb een Rvs uitlaatsysteem 3inch met 3 dempers. Deze is volledig gelast........ Sound is wel serieus aanwezig als het gas er op zet. Bij normaal rijden is het mooi aangenaam.
e38 750ia indu.
Alpina B12 5.0 iL
e23 745ia turbo
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtzo 10 maart 2013, 11:07

Bedankt heren allemaal voor de antwoorden. @Daniel, bedankt voor het aanbod, vervelend is alleen dat wij praktisch niet verder uit elkaar in Nederland hadden kunnen wonen :roll:

@Beemer, heb je ook een grotere downpipe en zo ja spoelt de turbo ook merkbaar vroeger op?
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtdi 12 maart 2013, 19:31

Heb zojuist je filmpje gevonden met 3" uitlaat;
http://www.youtube.com/watch?v=j5zCmPtcjik

Vind vooral het lachje erbij en de opmerking "hier wordt je mee aangehouden" zorgwekkend :D :Peace:
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: RVS uitlaat

Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtwo 13 maart 2013, 10:05

Bedankt Robert! Het gaat mij echter juist om een downpipe met grotere diameter dan het origineel. De originele op mijn auto is nog prima.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: RVS uitlaat

Berichtwo 13 maart 2013, 11:18

@Jasper
Waarom wil je daarmee? heb je de potten dan ook groter?
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtwo 13 maart 2013, 11:28

Goeie vraag, ik zal wat toelichten.

Mijn uitlaat is bijna geheel aan vervanging toe. De downpipe is nog wel goed overigens. Omdat de 745i uitlaten duur zijn is een rvs uitlaat niet eens zoveel duurder meer. Als ik dan voor de rvs route ga dan wil ik er ook wat voordeel uit halen. Hij rijdt al goed, maar ik zou het fijn vinden als de turbo wat eerder opspoelt. Daarnaast lees ik regelmatig dat het uitlaatsysteem wat krap bemeten is. Daarom ben ik nu aan het inventariseren of het verstandig is een systeem met grotere doorvoercapaciteit te laten maken, en als we dan toch bezig zijn dan ook de downpipe :)

Ben me er ook wel van bewust dat het een beetje gerommel in de marge is, maar daar is het ook hobby voor nietwaar?
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: RVS uitlaat

Berichtwo 13 maart 2013, 11:56

Ga je ermee driften of rij je ermee naar je werk?
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtwo 13 maart 2013, 12:57

Geen van beide. Het is hobby, dus het hoeft voor mij niet direct rendement te hebben.
Offline

728iA

Die hard

  • Berichten: 297
  • Geregistreerd: wo 12 aug 2009, 20:17

Re: RVS uitlaat

Berichtwo 13 maart 2013, 20:09

zerotolerance anders een berichtje sturen. die is ook druk bezig met tuning toch
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: RVS uitlaat

Berichtwo 13 maart 2013, 20:22

Dan zou ik het mooi origineel laten, je heb een hele mooie auto. Grotere diameter wordt ook meer lawaai en dat is zonde voor zo
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: RVS uitlaat

Berichtwo 13 maart 2013, 22:01

Hoi Jasper,

Aan herrie heb je vlug te veel. Zodra je eens iets verder moet rijden. Vandaar dat ik het advies van RobertF wel begrijp.
Om je turbo wat sneller op te laten pakken heb je maar een heel klein beetje extra doorlaat nodig. Zodra je enige last op de motor hebt zal de turbo altijd vlug optoeren, alleen bij zeer lage last en laag toerental zul je het 'turbogat' voelen. Echter dan is er ook weinig uitlaatgasflow en is de uitlaat al een zeer lage weerstand achter de motor.

De dikkere uitlaat wordt vooral toegepast om het uitlaatgas van een opgevoerde motor af te voeren. Het extra vermogen is een directe maat voor de extra hoeveelheid uitlaatgas die door de uitlaat moet. Daar heb jij niet mee van doen.

Ik zou proberen om zo min mogelijk extra herrie te maken. Een iets grotere doorlaat heeft al snel een groot effect. Bedenk dat de stromingsweerstand oploopt met het kwadraat van de snelheid. (en dus met de vierde macht van de diameter). Een klein beetje meer doorlaat levert dus snel de winst die je zoekt. reken maar eens uit wat 10% op extra inwendige diameter doet op de stromingsweerstand ( 1,1 x 1,1 x 1,1 x 1,1 = 1,4641 (de factor waarmee de weerstand afneemt), ik zou tussen de 5% en 10% diameter toename kiezen, blijft je auto nog wel stil, maar heb je ook voelbaar effect van je wijziging). Voor een motor met 400 pk heeft het zin om de inwendige diameter met 20% toe te laten nemen.

De grote vis heb je daarmee snel gevangen.
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: RVS uitlaat

Berichtdo 14 maart 2013, 13:33

Hi bmwhale,
Bedankt voor je heldere verhaal, hier kan ik zeker wat mee. Voor de toekomst wil ik de mogelijkheid voor een chippie uit finland open houden, vandaar ook dat ik iets groter wil. Wat ik mij nog afvraag; origineel bestaat het systeem uit een dubbele pijp; dit hebben ze vast niet gedaan omdat ze nog zoveel buis hadden liggen...

Klopt mijn vermoeden dat ze dit doen omdat 2 'dunne' buizen stiller zijn dan 1 'dikke'? Met andere woorden houd ik een stiller systeem met 2 buizen tov 1 bij gelijke doorstroomcapaciteit?
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: RVS uitlaat

Berichtdo 14 maart 2013, 19:48

Kijk maar eens goed dan kun je zien dat de cilinders 1, 2 en 3 aan 1 buis zitten en de cilinders 4, 5 en 6 ook. Samen met de ontstekingsvolgorde zie je dan dat er steeds 1 uitlaatklep tegelijk open is. De twee andere cilinders zijn dan dicht. Het uitdrijven van uitlaatgas de uitlaat in wordt hierdoor nooit gehinderd door het gas wat uit een andere cilinder moet komen.

Of deze scheiding in de uitlaatdemper ook blijft bestaan, weet ik niet. Meestal wordt deze scheiding opgeheven na de eerste demper (als de gassnelheid veel gelijkmatiger is).

Na de eerste demper komt ook de vraag hoe hoog de buis in de bodem van de auto mag komen, en hoeveel grondspeling er over moet blijven. Twee buizen naast elkaar zijn duidelijk minder hoog als 1 dikke buis.
Offline

728iA

Die hard

  • Berichten: 297
  • Geregistreerd: wo 12 aug 2009, 20:17

Re: RVS uitlaat

Berichtdo 14 maart 2013, 20:55

scheiding bestaat niet tussen 123 en 456.
Volgende

Keer terug naar Gespot

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 107 gasten

cron