Het is nu za 16 nov 2024, 20:44


BMW e23, 735i 1985

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 15 mei 2014, 17:10

oei ist zoon rommel dan? of dienen ze enkel als decoratie :mrgreen:
De nieuwere type radio's zijn een stuk langer, waardoor ie 2cm uitsteekt.
moet je dan iets aanpassen om ze passend te maken?
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 15 mei 2014, 17:23

nee maar wel duur :P

ik heb ook in de E23/E24 nieuwe type radio's ,en er steekt niets uit nog geen halve centimeter
dus is het een kwestie van goede montage misschien ? :roll:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 15 mei 2014, 17:55

Als ik een andere radio heb, zal ik hem wel passend moeten krijgen :rolleyes:

Alleen de iso stekkers zijn iets te dik waardoor die de radio verhinderen on juits nog 2cm naar achter te schuiven.
Miss kan je via je handschoenkastje de stekkers achter de radio wegtrekken, zodat ie wel mooi past?
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 15 mei 2014, 19:03

idd als er een stekker blok achter zit van 2cm heb je minder ruimte voor de radio

kun je het stekkerblok niet naar de zijkanten duwen zodat je wat meer speling hebt/krijgt
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 07:43

Vandaag de radio geplaatst, en wat een geweldig geluid hoor !!! :Peace:

Image

Alleen de links achterste box is stuk. Kan je hem niet herstellen? want het papier van de box is niet bescheurd ofzo. dan moet ik geen andere kopen.
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 08:54

En hij steekt niet uit :shock: :lol:

Maar zo,n geweldig geluid kan het niet nog niet zijn met een kapotte speaker :roll: :P

Speaker kun je wel herstellen maar!!! dit doe je alleen als er een type speaker niet meer gemaakt worden niet tekoop /zeldzaam zijn , of zoooooo duur ........

in dit geval is er genoeg te koop dan zowel vervangende speakers voorhanden .......neem ze gelijk van een hogere watage want de moderne radio geeft meer vermogen dan de standaard speakers vaak aan kunnen :idea:

ik vervang de standaard rotzooi altijd gelijk
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 16:45

Toen ik de links voorste speaker wilde solderen, merkte ik een metalen kastje onderaan de links-voorste speaker op, met een stekker met kabelboom erin. deze zit onderaan de speaker ik de stijl verstopt. Is dit ook iets van de radio of van de abs?
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 17:54

ik zou zeggen: cruise control
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 18:34

is idd van de cruise control. :Peace:
Het is dit kastje.
Image

Ik weet wel niet of mijn cruise control nog werkt, heb hem nog niet uitgetest.
De hendel aan het stuur staat wel erg los, denk dat die stuk is.
Dus ik vrees dat de CC zelf ook naar de vaantjes is, wat geen verassing zal zijn...
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 19:50

Wat de speakers betreft... ga ik toch maar een setje originele bmw sound system speakers halen.
Heb het liever origineel. Ik ga er toch geen boomcar van maken, dus de speakers overleven het wel. ;)
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 20:22

:think: Effe eens de aanjager getest en de verschillende standen ervan.
Nu, alleen blaast ie lucht aan de voorraam. Als ik de standen verzet door op de knopjes te drukken doet ie niets.
Ik krijg dus geen lucht aan de voeten, geen lucht aan de deuren, niet vooraan op het dashboard door de roostertjes, en ook niet achteraan aan de middenconsole. normaal moeten de knopjes groen oplichten wanneer je ze indrukt.
Nou, eentje licht op, de rest doet niks....

Moet ik het ergens zoeken ik een of andere zekering ofzo? de zekeringkast is geheel voorzien van nieuwe zekeringen. Miss zit er achteraan de bedieningsknopjes van de aanjager een relais?
mmmm :scratch:
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 21:54

Lampjes van de knoppen zijn kapot, gebeurt vaak. Je hebt een vacuum probleem, alle kleppen worden met vacuum geopend, behalve die op je voorruit blaast, die wordt juist gesloten door vacuum.
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 21:57

En waar kan je die vacuum testen of ie nog goed is?
Is dat ergens in de motorruimte of achter het dashboard?
en wat moet je precies testen dan?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 22:02

Onder het rooster en paravaan zitten een vacuumreservoir (z.g. "vacuumbollen), daar kan je controleren of je vacuum krijgt van de motor (aanvoerleiding) en of ie vacuum houdt (terugslagventiel)
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 22:13

heb wel een nieuwe slang besteld bij de dealer omdat de andere gescheurd was.
Dit was een onderdeel van de ontluchting, kan die slechte leiding misschien de oorzaak zijn.
Image

Zal er wel niets mee te maken hebben waarschijnlijk :rolleyes:
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 22:21

Ja, kan, als die niet goed afsluit is er verminderd vacuum. Maar zonder lopende motor kan je dat sowieso niet goed testen, je zal dus moeten wachten op de slang.
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 18 mei 2014, 22:25

De slang zat op de motor zoals je die op de foto ziet. Dus je kon gewoon in de leiding kijken.
Dus veel vacuum zal er niet geweest zijn, je kon die leiding er evengoed tussenuit laten, die had toch geen enkele functie meer :rolleyes:
Hopelijk ligt het hier aan? Anders de grill onderaan het raam maar opengooien dan.
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtma 19 mei 2014, 22:41

De spaekers zijn klaar !!!
Normaal wou ik het origineel houden, maar er toch voor gekozen om er wat zwaardere speakers in te zetten.
Die originele speakers van bmw waren 40watt, nu heb ik er van 80watt in gestoken.

Ik had op zolder nog oude speakers staan van de jaren '80 die nog in zeer goede staat waren en bijna nooit gebruikt zijn.
Dus geen geld moeten uitgeven aan nieuwe :D
hier zijn ze :Peace:
De bruine zijn de oude van bmw, en de zwarte zijn de nieuwe van Sony.

Image
Image
Image
Image

Heb wel de gaatjes voor de vijzen moeten aanpassen, deze waren iets te klein.
Maar voor de rest, een stukken beter geluid hoor !! :P :Peace:
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtma 19 mei 2014, 23:14

bedenk wel dat er een groot verschil zit in auto en home audio!

auto/car audio is gebaseerd op 4-ohm output en gemiddelde huiskamer audio zit op 8-ohm met enkele uitzonderingen 6-ohm

dus jouw auto radio speelt normaal op 4ohm dan geeftie bij 8ohm speakers minder vermogen af
hij speelt eigenlijk voor de helft harder/minder dan watie normaal zou kunnen/moeten presteren bij gebruik bij 4-ohm car audio speakers ;)
Laatst bijgewerkt door MartinE34 op ma 19 mei 2014, 23:30, in totaal 2 keer bewerkt.
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtma 19 mei 2014, 23:21

Is dit erg voor de radio zelf? Kan die stuk gaan?
Want echt hard zet ik de speakers nooit, de volumeknop gaat bij mij nooit harder dan 20-25.
Op de nieuwe speakers staat 6-ohm. dat is minder dan 8-ohm, maar natuurlijk nog iets te veel.
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtma 19 mei 2014, 23:28

nee geen probleem voor de eindtrap v/d radio hij word meestal minder warm omdatie minder vermogen leverd

6-ohm is wel wat gunstiger dan 8-ohm in dit geval :P

Note: een moderne radio staat vaak 4X50 Watt, hier blijft net de helft van over 4X25 Watt dus ;)
Laatst bijgewerkt door MartinE34 op ma 19 mei 2014, 23:33, in totaal 1 keer bewerkt.
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtma 19 mei 2014, 23:33

Heb ook horen zeggen, hoe hoger het ohm van een speaker is in een auto, hoe doffer het geluid is.
Klopt dat? anders zal de radio niet vaak opstaan denk ik :rolleyes:
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtma 19 mei 2014, 23:40

dat doffe .daar word dan waarschijnelijk het zachter spelen mee bedoeld ,want hij speelt bijna de helft zachter
het spectrum/bereik v/d speakers veranderd niet duur ohm verschillen v/d speakers.

even als voorbeeld hoe het met een losse eindtrap/versterker werkt :
een goede americaanse versterker van RMS 100Watt vermogen bij 4-ohm speakers zal deze bij 2-ohm speaker gebruik/aansluiting zal de watage v/d eindtrap bijna verdubbelen en de hitte ook :mrgreen: ,sommigen versterkers kunnen tot 1-ohm gaan dat is bijna tegen kort sluiting aan resulteerd ook tot enorme warmte ontwikkeling :P
Laatst bijgewerkt door MartinE34 op di 20 mei 2014, 00:21, in totaal 2 keer bewerkt.
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtma 19 mei 2014, 23:45

ok thanks :Peace:

Maar als de achterste speakers 6 ohm zijn, en de voorste originele speakers 4 ohm zijn, dan is het geluid toch uit evenwicht? De eene speelt zachter dan de andere?
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtma 19 mei 2014, 23:58

Achter speakers zijn eigenlijk ter aanvulling! ,sterker nog bij een goede kwaliteits set speakers voorin heb je geen achter speakers nodig ;)

als je naar een concert gaat dan ga je namelijk ook niet achterste voren naar het podium of zanger staan :idea:

maar het is indeze een compromis geweest om toch een wat redelijk geluid te verkrijgen met deze inbouw plaatsen :roll:

alleen onze auto's zijn destijds niet erg gebouwd voor audiofiele hifi ,daar bedoel ik de oncourante speakers plaatsing voorin mee
alhoewel BMW en MB al wel voorop liepen destijds van het opbouw speaker tijdperk,je weet wel van die plastiek bakken/dingen achterop de hoeden plank :mrgreen:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
VorigeVolgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron